Kohti Tukholmaa nelistään, teini halusi jäädä kotiin
Parasta ikinä: rahapelit
Ruotsin risteily meni mukavasti, vaikka en edelleenkään ole risteilyihmisiä. Uneni on laivalla aina katkonaista ja monessa paikassa laivalla on järkyttävä tungos. Sunnuntai menikin kotona ihan kuin unessa ja olin vielä maanantainakin väsynyt. Vaikka reissu olikin ihan kiva, niin tuskin tulee lähitulevaisuudessa lähdettyä Tukholman risteilylle. Edellisestä kerrasta oli kulunut 5 vuotta, joten se lienee hyvä risteilyväli minulle.
Buffet-ruoka oli hyvä, mutta selvästi Viking Gracea huonompi. Siljankin buffetin moitteeksi pitää sanoa, että osa ruuasta on minusta mautonta pöydän täytettä, mutta mäti, katkaravut, skagen-katkarapumössö, paahtopaisti ja Bernaise-kastike olivat erinomaisia. Buffan juomat olivat kehnot. Kävimme syömässä Bon Vivantissa tulomatkalla. Pääruuan liha oli erinomaista, mutta muuten oli kyseessä enemmän fine dining suuntaan kallistuvaa tavallista ravintolaruokaa tavanomaiseen hintaan.
Bon Vivantin ruuat
Bon Vivant ravintolan ruuat ylärivissä vasemmalta alkaen
- Yrttipaahdettua häränfileetä, pääruoka, todella hyvä liha
- Marinoitua katkarapua, tomaattia ja purjoa, alkuruoka. Annos oli hyvin pieni, purjo alla ei mennyt veitsellä poikki, katkaravut mauttomia.
- Siikakakku, alkuruoka. Hra Kepposen valinta, sen verran maistoin, että minusta se oli parempi kuin marinoidut katkaravut
- Creme brulee, jälkiruoka. Perushyvä.
- Vaniljalla maustettua riisipuuroa, mansikkasorbettia ja kaurakinuskia, jälkiruoka. Hra Kepposen valinta. Maistoin ja minusta Creme brulee oli ainakin 10 kertaa parempaa
Me tykkäsimme koko perhe Vasa-museosta. Museoon kannattaa suunnata suoraan laivalta. Loppuvaiheessa kierrostamme tungos alkoi olla jo aikamoinen ja museon ulkona luikerteli pitkä jono lippukassalle.
Wikipedia summeeraa näin "Vasa (Wasa) oli Ruotsin kuninkaan Kustaa II Aadolfin lippulaiva, joka upposi 10. elokuuta 1628 Tukholman edustalla aloitettuaan juuri neitsytmatkansa. Vuonna 1961 laiva nostettiin merenpohjasta. Laivaa ruiskutettiin 17 vuotta säilöntäaine polyetyleeniglykolilla tilapäisessä säilytyspaikassa Wasavarvetilla. Vuodesta 1990 lähtien alus on ollut sille perustetussa Vasa-museossa Tukholmassa"
Kaatumisen syyksi on arveltu laivan huonoja mittasuhteita. Syväys jäi liian pieneksi, painopiste oli ylhäällä, jolloin vähäinenkin tuuli riitti kaatamaan laivan.
Vasa-laivan pienoismalli
Kolme mastoa, pituus keulasta perään 69m, korkeus mastohuipusta köliin 52m
Oletko sinä risteilyihmisiä?