Aloitetaanpas sunnuntaisesta reissusta. Menimme Hra Kepposen ja esikoisen kanssa katsomaan Yayoi Kusaman näyttelyä. Se herätti jo kotona kiihkeää keskustelua. Esikoinen googlaili hiukan Kusaman töitä ja oli joksensakin närkästynyt siitä, että pilkkujen piirtämistä pidetään taiteena. Hämmästys oli suuri, koska Christie's NY oli myynyt vuonna 2008 Kusaman teoksen viidellä miljoonalla. Mitä järkeä on maksaa miljoonia pilkuista?
Noh, täytyy sanoa, että olimme Hra Kepposen kanssa vähän samoissa mietteissä, vaikka meillä olikin enemmän perspektiiviä ymmärtää poptaiteen murtautumista taidemaailmaan ja taidekäsityksen uudistamista ja Kusaman itsensä brändäämistä mielenkiintoisella tarinallaan.
Louis Vuittonin näyteikkuna vuodelta 2012, jolloin LV julkaisi Kusaman kokoelman
87-vuotias japanilainen Yayoi Kusama on nuoresta pitäen kärsinyt hallusinaatiosta, depressiosta ja paniikkikohtauksista. Hän on terapoinut itseään piirtämällä. Kusama on maalannut mm. loputtomia verkkoja sekä päällystänyt esineitä kuten veneen fallossymboleilla. Hän on kuvannut itseään erilaisten pilkkumateriaalien ympäröimänä ja pilkuttanut itsensäkin. Pilkuttamista Kusama kutsuu häivyttämiseksi. Tunnetuksi hän tuli USA:n vuosinaan, kun poptaide teki läpimurron. Kusama palasi takaisin Japaniin 70-luvulla ja on asunut vuosikymmeniä mielisairaalassa jatkaen silti työskentelyään joka päivä. Kusama aikoo jatkaa pilkuttamista kuolemaansa saakka.
”Se alkoi heti puhua minulle eloisasti. Se oli kasteesta märkä, sanomattoman houkutteleva ja aristeli kosketusta… Viehättävä ja hurmaava muoto lumosi minut. Eniten minua viehätti kurpitsoiden aulis vaatimattomuus.”
Kurpitsojen peilihuone
Peilin kautta otettu perheselfie fallossymboolien peilisalissa on ihan must :D
pilkkupallojen polku
Minä tykkäsin näyttelystä. Se oli virkistävän erilainen. Myös kohta 12v jaksoi katsoa sen hyvin eikä valittanut yhtään. Tästä teen sellaisen pitkälle menevän johtopäätöksen, että jopa esiteini piti näyttelystä.
Näyttelyyn liittyen kaksi Kusaman teosta on avoimesti nähtävillä kaupungilla. Toinen niistä on pallokankaisiin kiedotut puut Espan puistossa ja toinen on HAMin aulassa. Siellä on ollut alunperin aivan valkoinen huone, jota kävijät saavat häivyttää. Jokainen kävijä saa pilkkutarran, jonka voi käydä laittamassa haluamaansa kohtaan. Kannattaa käydä laittamassa oma pilkku teokseen.
Häivytys käynnissä
Osataan mekin häivyttää "Kusama-Kepposet"
HAM /Tennispalatsi, Yayoi Kusama: In Infinity, jatkuu 22.1.2017 saakka. Liput 10/8€, lapset ilmaiseksi.
***
Edellisen taidekokemukset jaoin Kinttupolkujen Marikan kanssa. Kävimme Taidehallissa katsomassa ranskalais-amerikkalaisen naistaiteilijan Niki de Saint Phallen näyttelyä. Mainosten perusteella odotin näyttelyltä keveyttä, kuplivuutta ja hersyviä, pullean reheviä naisfiguureita. Kiersimme näyttelyn siinä järjestyksessä, että isopyllyiset naiset tulivat viimeiseksi. Silloin Nikin muu tuotanto pääsi yllättämään synkkyydellään. Nikin käsitys rakkaudesta, elämästä ja omasta arvostaan oli hyvin synkkä. Hänkin sai hoitoa mielisairaalassa, päätti myös jättää lapsensa puolisolleen, koska ei pystynyt yhdistämään taiteilijuuttaan ja äitiyttään eikä voinut elää ilman taidettaan.
Alkuvuosien teoksista oli esillä mm. päiväkirjanomaisia synkeitä tarinoita kirjoitettuna tauluille sekä ampumisteoksia. Niissä Niki sommitteli järkyttävän määrän rojua suurikokoiselle taululle ja sijoitti rojun sisään väripatruunoita. Sitten rojut maalattiin valkoiseksi ja sen jälkeen tauluun räiskittiin haulikolla ja väripatruunat purkautuivat satunnaisessa järjestyksessa. Teokset muuttuivat iloisemmaksi, kun Niki muutti Espanjaan ja ihastui Gaudin töihin ja erityisesti Park Güelliin. Niki päätti keskittyä oman vastaavan ulkoilmateoksensa luontiin ja niin syntyi Tarot Garden.
Pienoismalleja Tarot Gardenin suunnitteluun
Tarot Garden suunnitelmia
Ne riemastuttavat naiset
Tämä näyttely ei puhutellut minua eikä tästä välttämättä ole parin vuoden päästä mitään muistikuvaa.
Taidehalli, Niki de Saint Phalle, jatkuu 20.11 saakka. Liput 10/7€, lapset ilmaiseksi.