6. tammikuuta 2023

Vuoden 2022 matkailu/retkeilyaakkoset

Useita vuosia sitten matkailuun ja retkeilyyn keskittyneissä blogeissa oli muotia koota kyseisen vuoden aakkoset. Eli käyttää mahdollisimman monta kirjaita aakkosista listaamalla kirjaimella alkava vuoden aikana koettu paikka. Se paras tai ainoa. Koska vuodesta 2022 tuli yllättäen kerrassaan erinomainen matkailu/retkeilyvuosi, niin päätin koota aakkospostauksen.

Vielä aivan vuoden alussa mietin, että minulle saattaa tulla jälleen koronan vuoksi vuosi, jolloin matkailu kohdistuu lähinnä kotimaan kohteisiin. Odotukset vuoden matkailun suhteen oli matalalla. Varmaan odotusten pienuudesta johtuen olin niin onnellinen, kun vuoden aikana pystyikin tekemään vaikka mitä.

Aika jännittämistä on ollut se, että miten matkailu onnistuu ja selviääkö siitä terveenä. Maaliskuussa jännitin, että parannunhan koronasta ja näyttäähän PCR-testini negaa, jotta pääsisin huhtikuussa Australiaan. Toukokuussa matkailimme aika huolettomasti Krakovassa juuri sairastamalla hankitun immuniteetin turvin. Italian matkalla heinäkuussa käytimme lentokentällä ja -koneessa menomatkalla maskia, paluumatkalla se oli mahdotonta hurjan helteen vuoksi. Lissabonissa olimme taas maskilinjalla ja USAn matkalla käytin myös maskia. Hurjan hyvä tuuri sen suhteen, että mitään tauteja en ole matkalta saanut.

Etenkin alkuvuodesta mietin, että uskallanko matkustaa. Maaliskuinen korona helpotti pelkoja. Hra Kepposen kanssa tekemämme riskiarvio on se, että mitä todennäköisemmin, jos korona on uudelleen tullakseen, se tulee nuorison kautta. Esikoisen koulupäivään mahtuu pidempiaikaista oleskelua vähintään sadan nuoren kanssa ja kukaan ei käytä maskia. Nuoremmat pojat altistuvat keskimäärin 20-30 henkilön viruskannalle päivittäin. Siihen sitten päälle vielä harrastukset ja nuorison yhdessä hengailut. En varsinaisesti saavuta mitään eristäytymällä. Mihinkään kovin eksoottisiin kohteisiin en uskaltanut matkustaa 2022. Enkä välttämättä uskalla vielä tänäkään vuonna.

Näistä lähtöasetelmista vuodesta 2022 tuli siis yllätyshyvä matkailu/retkeilyvuosi! 2022 menee ihan elämäni parhaimpien reissuvuosien joukkoon. Kotimaan matkailu jäi suunniteltua vähäisemmälle, koska lomasta niin iso osa meni mökillä ja ulkomaan reissuihin.

Sitten niihin aakkosiin.

A - Australia
Ystäväni on asunut Australiassa jo yli 10 vuotta. En ollut oikeastaan ikinä haaveluillut meneväni kylään, koska matka on niin pitkä. Koronapandemian aikana mieleni muuttui ja ennen pääsiäistä lensin Sydneyniin. Matkaan mahtui upeita nähtävyyksiä, erinomaista ruokaa, paljon snorklausta sekä Suurella Valliriutalla että ystäväni lähirannoilla Manlyssa. Ihana oli viettää aikaa yhdessä ystävän kanssa. Meillä on pitkä ystävyys, vuodesta 1980 saakka.

B - Belemin torni
Belemin torni on yksi Lissabonin maamerkkejä ja edustaa portugalilaista emanuelintyyliä, jossa on pohjois-afrikkalaisia vaikutteita. Torni on nykyisin museona. Tornin edustalla rannalla esiintyy tosin usein katumuusikkoja ja ihmiset istuvat ihailemassa maisemia ja kuuntelemassa musaa. Ihastuttava paikka, vaikka ei itse torniin haluaisi mennäkkään.

Lissabonin matka oli harvinaista herkkua, olimme siellä Hra Kepposen kanssa kahdestaan. Edellisestä kahden keskisestä matkasta oli kulunut yli 8 vuotta.

C - Crystal River
Crystal Riverin manaatit oli minulle ja Jonnalle kimmoke lähteä Floridaan. Manaattiretki meni aikamoiseksi uimiseksi manaatin perässä, mutta lopulta saimme kellutella manaatin vieressä kaikessa rauhassa.

D - Dolphin Mall, Florida
Vietän edelleen "välttele kaikkia ostoksia"-elämää. Dolphin Mallin alennukset ja valikoima oli sellainen, että meikäläinenkin joutui hieman joustamaan. Ystäväni lähti reissuun sillä taktiikalla, että hän pakkasi pienemmän matkalaukun isomman matkalaukkunsa sisään. Kierros Dolphin ostoskeskuksessa oli niin tehokas, että ystäväni päätyi ostamaan yhden pienen matkalaukun vielä lisää. Ikinä aikaisemmin en ole nähnyt, kuinka iso matkalaukku täyttyy täysin ostoksista. Toki valtaosan tilasta haukkasi käsilaukku hankinnat. Ystävättärellä on toki teini-ikäiset lapset, joitten joululahjat ja se 18v synttärilahjakin on nyt hankittuna reissusta. Minä olin reissussa yhden laukun taktiikalla ja se riitti. Minun ostokseni olivat pääasiassa t-paitoja ja pitkähihaisia perheen miehille.

Kaverin matkatavarat

E - Everglades
Tutustuimme Evergladesiin ensin tunnin airboat ajelulla. Varsinaisella Evergladesin luonnonpuiston alueella ei saa ajella noilla veneillä, mutta heti sen ulkopuolella on osavaltion suojelualuetta, jossa toimii monta airboat yrittäjää. Minua nuo moottoroidut ajopelit eivät juuri kiinnosta, mutta airboatin kyyti oli todella mukavaa. Olisin voinut ajella toisenkin tunnin ihailemassa maisemia ja eläimiä. Näimme alligaattoreiden lisäksi eri lintuja ja kauniita maisemia. Kävimme vielä tutustumassa Evergladesin kansallispuistoon. Jonna ajeli siellä fillarilla ja minä kävelin.

F - Fiskars
Vaari oli kanssamme mökkeilemässä muutaman päivän ja teimme hänen ja Hra Kepposen kanssa kivan retken Fiskarsiin. Fiskars on viehättävä matkakohde ja tällä kertaa erikoismaininnan ansaitsee ravintola Kuparipaja. Olimme syöneet viikon Italiassa ja Kuparipajan lammaspasta pesi Italian ruuat 6-0.

G - Gardajärvi
Koko perheen kesälomakohteenamme oli Gardajärven Riva del Garda. Gardajärven maisemat olivat upeat, alue kuuluu kauneimpien paikkojen joukkoon joissa olen käynyt. Toinen mieleenpainunut asia oli kova helle.

H - Hatanpään arboretum ja puisto
Kävimme Hra Kepposen kanssa ensimmäistä kertaa Hatanpäässä ihailemassa ruusutarhaa ja puistoa heinäkuussa. Molemmat tekivät minuun suuren vaikutuksen. Ehkä melkein enemmän puiston monipuolinen ja upea puusto. Aloin miettimään, että eipä olla muualla Suomessa sellaista puustoa kuin Hatanpäässä eikä välttämättä ole kovin monessa puistossa muuallakaan maailmassa.

I -Islamorada
Islamorada sijaitsee Florida Keysin alueella ja sen kohdalla sain napsittua parhaat merimaisemat US-1 tieltä, joka on rakennettu meren päälle tolppien varaan. Niin oli komeat merimaisemat tuolla tiellä, että auton ikkunan lävitse tuli napsittua aikamoinen määrä kuvia. Jonna napsi puolestaan menomatkalla auringonlaskukuvia.

J - Jalasjärvi
J-kirjan menee ehdottomasti Jalasjärvelle, jossa pääsin viime kesänä käymään tverkkaavan emännän luomumaitotilalla sekä Sirkun torpalla. Kyllä onnistui Sirkku järjestämään minulle ennen kokemattoman elämyksen, kun vei minut maitotilalle.

Lypsyrobotti lypsää lehmää

K - Kennedy Space Center
K-kirjaimelle oli hurjasti tunkua, ainakin Krakova, Key West ja Kauhajoki, jossa sijaitsee aivan ihana Salaisen Puutarhan Majatalo. Kovassa joukossa ykköseksi nousee selkeästi Kennedy Space Center. Se oli aivan älyttömän mielenkiintoinen paikka.

L - Loviisan avoimet puutarhat
Retkeilin ystäväni Kirsin ja Australiasta tulleen Marjukan kanssa Loviisan avoimiin puutarhoihin. Sää oli hieman sateinen, mutta lämmin. Meillä oli ihan huippupäivä, joka jatkui vielä ravintola Sicapelleen ja Marjukan mökille. Loviisan vanhat pihamiljööt olivat suloisia.

M - McAhon safarit
Himokseen reissuun mahtui kaksi mahtaa M-paikkaa Maalaishotelli Morva ja McAhon safarit. Morvan rapeakuoriset sämpylät olivat ehkä koko maailman parhaat sämpylät. Kuopukselle kävi pieni rinneonnettomuus, joka lopetti hänen osaltaan reissun laskettelut. Harkitsimme jo aiemmin kotiinpaluuta, mutta onnistuimme saamaan ajan huskyajelulle. Luminen metsä oli niin kaunis ja koirat ihania. Huskyajelulla unohtui pienet lomahankaluudet täysin.

N - Nu Nu ravintola Palm Covessa
N-kirjain olikin yllättävän vaikea, muistin vain kaksi N:llä alkavaa australialaista ravintolaa. Valitsin enemmän fine diningin suuntaan kallistuvan Nu Nun. Se sijaitsee aivan rannalla, sillä rannalla jolla on krokotiilivaara. Ilmeisesti krokotiilit menevät pimeän tullen nukkumaan, mutta silti spekuloin kauhuelokuvamaisilla tapahtumilla, jossa krokotiilit tulevat ravintolaan syömään asiakkaita. Ilta sujui rauhallisesti ja herkullisesti.

O - Olympiastadion ja Lux 2022
Pitkästä aikaa pääsimme Hra Kepposen kanssa ihailemaan LUXin järjestämää valotaidetta Helsingissä. Minusta vaikuttavin teos oli Olympiastadionille heijastetut revontulet. Oli lisäksi kiva päästä edes pieneltä vilaukselta näkemään, kuinka hienosti stadion on remontoitu.

Revontulet ympätöivät Olympiastadionia ja torni pilkistää hieman niitten takaa

P - Pasilan muraalit
Kinttupolkujen Marikan kanssa kävimme katsomassa Pasilan katutaidetta. Minusta joukossa oli monta hienoa, ajankohtaista ja puhuttelevaa teosta. Todellakin tutustumisen arvoinen paikka.

Mikä upea kolmiuloitteisuus

Q - Queenin keikka
Sain Hra Kepposelta 50v lahjaksi liput Queen + Adam Lambert keikalle. Tämä oli yksi suurista toteutumattomista musiikkiunelmistani. Lista on ollut alunperinkin aika pieni ja tällä hetkellä musahaavelistalla "voin kunpa voisin joskus nähdä" on enää jäljellä Adele. Tokihan sitä on kiva mennä kuuntelemaan artisteja suurimpien haaveiden listan ulkopuoleltakin.

R - Riihimäen ravirata
Kesän lopussa järjestimme ystävien kanssa Ascotin laukkakisat itä-helsinkiläisittäin. Nautiskelimme afternoon tean päähineet päässä ja tutustuimme paikalle tuotuihin ratsuihin. Varsinainen laukkakisa olikin sitten ravit Riihimäen raviradalla. Se oli ensimmäinen ravikisa meille kaikille ja oli yllättävän mielenkiintoinen tapahtuma. Voisin mennä uudestaankin raveihin.

S - Sintra
Sintrassa kävimme Lissabonin pitkän viikonloppureissun yhteydessä. Tykkäsimme paikasta ja etenkin Penan palatsista molemmat Hra Kepposen kanssa. Palatsi oli ihastuttavan värikäs ja koristeellinen ja Sintran kylä viehättävä.

T -Turun kaupungin teatteri ja Hobitti
Esikoinen sai kummeiltaan lahjaksi lipun Hobitti-näytelmään ja kuljetuksen Turkuun ja takaisin. Minäkin mahduin mukaan. Kävimme siis kaksi äitiä ja ja kaksi poikaa katsomassa Hobitin. Tykkäsimme kaikki siitä. Turussa oli vielä bonuksena ihanan keväinen ilma.

U - Uimastadion, maauimalakauden avaus
U osoittautui vaikeaksi kirjaimeksi. Sitten muistin, että aloitin maauimalakauden ihan pari päivää Uimastadionin avaamisen jälkeen. Ihan maauimalan viimeisinä aukiolopäivinä päätin kauden Leppävaarassa. Muuten maauimalakausi oli kuin laskettelukausi, vahva avaus ja päätös, mutta ei mitään mainittavaa siinä välissä :D

Edellisestä Uimastadionin vierailusta ehti kulua useampi vuosi.

V - Venetsia
Gardajärven matkan yhteydessä teimme päiväretken Venetsiaan. Siellä on minusta huumaavaan kaunista. Tällä kertaa oli myös hirvittävän kuumaa. Esikoinen toivoi gondoliajelua ja tuli sitten tehtyä sekin. Todennäköisesti elämäni ainoa gondoliajelu.

W - Wavelin linna
Wavelin linnassa on asunut Puolan kuninkaita. Kävimme ihailemassa linnan pihoja ja sieltä aukeavia maisemia keskimmäisen kanssa. Hän sai rippilahjaksi matkan Krakovaan. Mukana reissussa oli pojan kaveri äitinsä kanssa.

Z - Zalando Technical Hub
Kävin Women in Tech aamuluennolla, joka järjestettiin Zalando Technical Hubin tiloissa Kampissa. Tilat olivat kuin paljon rahaa saaneen teknofirman toimitilat. Oli pelipöytiä, keinuja, hieno keittiö ja kaikenlaista erilaisempaa työtilaa ja todellakin hyvällä paikalla. Kyllä kelpaisi :) Luennolle minut houkutteli Woltin VP of new markets johtajan Marianne Vikkulan haastattelu.

Ö -  Östersundomin ruska
Ajelimme ihailemassa ruskaa lähiseuduilla ja tuli pyörähdettyä Östersundomissakin.

Voi, kunpa vuodesta 2023 tuli matkailullisesti yhtä hyvä.

1. Siis wau, miten mielenkiintoinen matkailuvuosi sinulla/teillä on ollut. Muutenkin niin kivoja ja mielenkiintoisia postauksia. Ihana lukea taas blogeja!

1. Kiitos :)
      Toivottavasti blogistania virkistyisi lisää. Tykkäisin ehdottomasti lisäluettavasta! Lisää aikuisten naisten blogeja!

Viime vuodesta tuli yllätyshyvä. Se teki kaiken koronakurimuksen ja raskaan vuoden 2019 jälkeen todella hyvää.

2. HUIKEA matkailuvuosi sulla ja ihana postaus! Toi östersundomin kuva on muuten ihan ex appivanhempien vierestä :)

Uusia matkoja ja seikkailuja odotellessa!

1. Vuodesta 2022 tuli yllättävän onnistunut, vaikka alkuvuonna en edes osannut haaveilla tälläisestä vuodesta. Veri vetää retkeilemään ja matkailemaan, joten eiköhän sitä tänä vuonnakin tule kivoja kokemuksia lisää.

3. Olitpa tosiaan löytänyt melkein kaikille aakkosten kirjaimille mielenkiintoiset kohteet :) Alussa ajattelin, että aika paljon aakkosia, mahtaako löytyä. Olihan noita matkojakin teillä/ sinulla vuoden aikana vaikka kuinka paljon :)
    Minä olen niin listailua rakastava ihminen, että pistän tämän jutun korvan taakse muhimaan.

1. Minä olen innostunut näistä aakkoslistauksista, voisin tehdä vaikka mitä listauksia :) Vuosi 2022 oli matkailullisesti niin hyvä, että aika helposti löytyi suurimmalle osalle aakkosista kirjain. Ei tarvinnut edes kelata kuvia lävitse. Tietyt kirjaimet ovat hankalia: Q,X,Z ovat yleensä ihan mahdottomia. Ja yllättävää kyllä vaikeita ovat Y, Ä ja Ö.

Olisi kyllä kiva lukea sinun aakkosesi! Mukavaa viikonlopun jatkoa!

4. Siis EN KESTÄ!! AHMIN tätä ja nyt on napattava AAKKOSET kyllä omaan postaukseenkin - sinä senkin... nämä on niin koukuttavia!!
    Edellisen postauksesi myötä Avatas leffa vaihtuikin Saapasjalkakissaan, heh heh...
    Ihanaa ja seikkailuntäyteistä vuotta 2023!

1. Minä olen ihastunut aakkoslistauksiin, voisin listailla vaikka mitä :D Olisi kyllä kiva lukea sinun aakkoset! Toivottavasti nielaiset koukun ;)

Avatar on kyllä hieno, mutta hirveän pitkä.

Toivotan sinulle aivan samanlaista vuotta 2023!

5. Ihana Aakkoset postaus. Monipuolisesti olet ehtinyt kaikkea viime vuoden aikana tehdä. Minulle jäi erityisesti mieleen Gardan matkanne kun olen suuri Italia fani. Toki myös kaiholla mietin omaa reissua Sintraan ja Penan palatsiin vuosia sitten. Ja nuo Floridan manaatit olivat tosi suloisia. Hyvää uutta matkailuvuotta Rva Kepponen ♥

1. Viime vuosi oli matkailullisesti yllätyshieno vuosi. Vielä tammikuussa haaveilin ainoastaan Lapin matkasta ja kesän Gardan matkasta. Lappi jäi harmillisesti koronan vuoksi väliin, mutta tulihan sitä tilalle kaikenlaista muuta. Osa vielä nopealla päätöksellä.

Hyvää alkanut vuotta! Toivon sinulle kivoja uusia kohteita vuoteen 2023.

6. No olihan siinä! :-D Ja kaikki tämä yhden vuoden aikana. Uskomatonta!

1. Vuodesta 2022 tuli matkailullisesti todella hyvä vuosi. Jotain hyötyä oli siitä sairastetusta koronastakin, että uskalsin sen jälkeen matkailla. Sitä ennenhän pelkona oli se, että tuplasti riskiryhmään kuuluvana päädyn sairaalahoitoon. Olihan se tauti pitkä ja ärsyttävä, mutta en ollut missään vaiheessa todella huonossa kunnossa.

7. Aivan mahtava matkailuvuosi! Oli mukava lukea tällainen postaus ja taittaa lukiessaan tuhansia kilometrejä. Toivotan upeaa ja matkailullista vuotta 2023!

1. Vuosi 2022 oli matkailullisesti todella onnistunut. Enkä alkuvuotena osannut edes haaveilla, että pääsisin niin moneen paikkaan.

Onnellista ja haaveita täyttävää vuotta 2023 sinulle ja läheisillesi!