30. kesäkuuta 2021

Ateriakassikokemuksia

Aina ajoittain ruuanlaittoinnostukseni on pahasti pakkasen puolella. Tympii koko homma ja tuntuu, että ei ole mitään ideoita ruuanlaittoon. Päätimme viimeinkin kokeilla niitä "ateriakasseja", joissa tulee raaka-aineet ja ohjeet kotiin toimitettuna. Valitsin ruokaboksin, koska puhelinmyyjä sitä minulle tyrkytti. Olisin voinut valita myös Sannan ruokakassin, mutta he eivät älynneet soittaa minulle :)

Ruokaboksin raaka-aineet olivat laadukaan oloiset ja saapuivat ajallaan. Ensi selauksella reseptivihko ei herättänyt suuria intohimoja. Sen totesimme heti, että pääraaka-aineen määrä on perheellemme lähes kaikissa annoksissa riittämätön. Eli oli pakko kuitenkin käydä kaupassa.

Resepteissä oli inhokkejamme: kokonainen lehtikaali ja nippu persiljaa. Hra Kepponen ei erityisesti voi sietää persiljaa. Päätimme kuitenkin seurata orjallisesti ohjeita. Iloksemme reseptit olivat todella hyviä! Söimme persiljasörsseliä possupihvin päällä todeten, että ensimmäistä kertaa elämässäni tykkäämme persiljasta. Jo voi hyvänen aika sentään - lehtikaalia olisi saanut olla pastassa enemmänkin!

Olemme olleet todella tyytyväisiä reseptiikkaan. Yhtä hyviä reseptejä en ole löytänyt netistä. Siihen saattaa olla syynä se, että valitsen sellaisia aika tutun oloisia reseptejä ja usein niistä tulee jätettyä jotain aineksia pois. En missään tapauksessa valitsisi ikinä reseptiä, johon tulee puntillinen persiljaa.

 
Pennepastaa, kanaa, aurinkokuivattuja tomaatteja, lehtikaalia ja parmesaania.
Tämä maistui myös nirsohkoille lapsillemme.

Reseptit ovat sinänsä helppoja, mutta vievät keskimäärin enemmän aktiivista valmisteluaikaa kuin vakioreseptimme. Resepteissä on paljon pilkkomista ja raastamista. Hra Kepponen sanoi, että reseptit ovat hänelle yksistään työpäivän jälkeen liian vaivalloisia. Syynä on todennäköisesti se, että Hra Kepponen kokeilee harvakseltaa uusia reseptejä ja uusi sujuu hitaammin. Kuten jo aiemmin totesin, niin pilkkomista ja raastamista riittää. Kahden hengen voimin ateriat valmistuivat tosi sutjakkaasti.

Alla kuva toimistusjaksomme nerokkaimmasta ateriasta. Meillä syödään aika paljon kaupan valmista savulohta. Perhe ei tykkää siitä, että lohi ei ole kuumaa. Tässä reseptissä savulohta paistettiin nahkapuoli alaspäin pannulla, kunnes lohi on kuumennut. Miksi en ole itse tuota tajunnut?

Perunaviipaleet loppuivat kesken, koska pojat rakastuivat niihin. Olen tehnyt joskus sellaisia työläitä perunaviipaleita, joissa uuniperunalajiketta viipaloitiin, huuhdeltiin vedessä ja kuivattiin ennen uunipellille laittamista. Tässä ohjeessa aivan tavallista perunaa viipaloitiin suoraan uunipellille, sekaan tuli fenkoolia, joka sopi perunan kaveriksi erinomaisesti. Pari ruokalusikallista öljyä perunoiden päälle ja vähän yrttejä ja noin 20min 200-asteissa uunissa. 

Jos olisin napannut reseptin netistä, olisin hyvinkin saattanut jättää fenkolin ostamatta. Mutta kun fenkoli tuli paketissa mukana, tuli se käytettyäkin. Minä olen aina tykännyt fenkolista ja fenkoliperunoita syödessäni ihmettelin, että miksi en juurikaan käytä fenkolia.

Ruokaboksin plussat ja miinukset:
+Erinomainen reseptiikka
+Laadukkaa raaka-aineet
+Uutta twistiä ruokiin
+Selkeät ohjeet, joilla helppo onnistua

-Ison boksin annoskoko ei riitä perheellemme
-Pakko käydä kaupassa hankkimassa pääraaka-ainetta lisää. Se torppaa boksin helppouden
-Hinta: iso boksi (4 ateriaa) 89€ eli aterian hinnaksi tulee 22,25€
-Hinta: moneen ateriaan pääraaka-ainetta pitää ostaa lisää ja nostaa hintaa entisestään

Meidän perheen ruokakulujen ja kulutuksen vuoksi meidän on edelleenkin tehtävä arjessa myös niitä laatikkoruokia ja keittoja, joista riittää ainakin osalle perheestä syötävää useammaksi kerraksi. Kulujen lisäksi se on myös ajankäyttökysymys. Emme pysty joka päivä venymään ruuanlaittamiseen, joka sisältää paljon erilaisia vaiheita ja sitä pilkkomista. 

Aion kuitenkin syksyllä jatkaa ateriakassikokeilua sen takia, että saamme arkiruokailuun uusia vaihtoehtoja ja voin keräillä parhaat reseptit talteen. Ehkä jatkan Ruokaboksilla tai sitten kokeilen jotakin kilpailevaa vaihtoehtoa. Ruokaboksin tilauksia on ainakin helppo hallinnoida netissä ja sieltä voi valita, että minä viikkona ottaa ruokaboksin ja minä viikkona ei. Tuleehan tuostakin lisää muistettavaa arkeen ja säädettävää.

Oma kokemukseni on, että ateriakassipalvelu ei varsinaisesti helpota arkeani, mutta tuo ihanasti vaihtelua arkiruokiin.

Oletko kokeillut ateriakasseja?

PS. Ruokaboksin tilaajana minulla on jaettavissa 20€ alennus ensimmäisestä ruokaboksista koodilla WNQR. Ruokaboksilla pyörii koko ajan erilaisia tutustumiskampanjoita. 

PS2. Tämä ei ole yhteistyöpostaus, olen kustantanut itse ruokaboksimme.

14 kommenttia:

  1. Kuulostaa mielenkiintoiselta! Mä tajusin, että mulla on varmaan toi sama ongelma, että valitsen aina tutun kuuloisia reseptejä, ja muokkaan niitä "mieleisekseni", mikä tarkoittaa sitä, että ruokamme ovat aina enemmän tai vähemmän samankaltaisia. Pitäisi uskaltaa kokeilla jotain sellaistakin, mistä ei välttämättä pidä. Melkein tekis mieli kokeilla tämmöistä ateriakassijuttua joskus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen kauhukseni huomannut olevani oikein kunnon keski-ikäinen monessa kohtaa eli olen jo täysin tapojeni orja :D :D :D Ruuanlaitto on etenkin sellainen missä tulee aina seurailtua vanhoja oppeja.

      Sanoisin, että kannattaa joskus kokeilla jotain noista ateriakasseista. Sillä saa vaihtelua ja tilauksesta pääsee helposti eroon.

      Tai ehkäpä perustat oman "Sadun ja ukkelin intialainen ateriakassi" :) Kokeilisin!

      Poista
  2. Kiva lukea näistä kokemuksista. Itse testasin Sannan ruokakassin Fast & Green kala-kasvisversion (iso kassi) ja tykättiin kyllä. Tosin teinit ei olleet kaikista kolmesta ruokalajista yhtä innoissamme kuin me aikuiset, koska kalaa tulee syötyä harvakseltaan ja sitä oli sitten kolmena päivänä peräkkäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hirveän paljon erilaisia vaihtoehtoja noissa ateriakasseissa tuntuu olevan. Löytyy kassia kasvisyöjälle, kalapainoitteinen kassi ja pikkulapsiperheen vaihtoehdot myös. Minä voisin myös joskus kokeilla kalakassia. Meilläkin tulee syötyä kalaa selvästi kanaa ja jauhelihaa vähemmän, vaikka minä olen suuri kalaruokien ystävä. Ehkä tuollaisella kassilla saisi kivoja kalareseptejä.

      Poista
  3. Mielenkiintoinen postaus! Itse olen harkinnut useasti ruokakassin kokeilua ja lomien jälkeen aion vihdoin tilata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen verran helpoksi on ruokakassien kokeilu tehty, että jos kiinnostaa, niin suosittelen testaamaan.

      Poista
  4. Todella hyvä nuo miinukset ja plussat. Meille on tullut joku ruokakassi ja siitä riitti juuri miehelle ja minulle. Mutta plussaa just oli se, että tuli kokeiltua reseptejä joita ei olisi ikinä tullut kokeiltua ja just tuo, yllättävä raaka-aine voi ollakin hyvää, kuten yhtäkkiä selleri täällä tai siellä persilja.

    Aurinkoista viikon jatkoa. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samanlaiset kokemukset siis sinullakin, että isoin plussa oli se, että tulee kokeiltua uusia reseptejä ja käytettyä erilaisia raaka-aineita normaalia ennakkoluulottomammin :) Minä en väheksy yhtään tuota vaihtelua, sellainen kyllästyminen alkaa olla tiettyihin vakioruokiin :D

      Ihanaa viikonloppua!

      Poista
  5. Olen tilannut Ruokaboxia noin 1 krt/ kuukaudessa tahtia. Ekalla kerralla mies oli kauhistunut vaativuudesta ja hinnasta. Nyt on alkanut jo tehdä ruokia alusta loppuun yksin pitkänkin työpäivän jälkeen. Sanoisin siis, että Herra Kepponenkin voi lämmetä. Aikaahan nuo vie paljon enemmän kun meidän tylsät perusarkiruoat, mutta ohjeet niin hyvät ettei voi epäonnistua.

    Meillä syödään aina samaa niin nämä ovat hyvää vaihtelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla, että Hra Kepponen innostuu meilläkin ruokavaihtelusta sekä pilkkomisesta ja raastamisesta :)

      Kyllä meillekin taas syksyllä tulee ruokaboksia tai jotain muuta vastaavaa ja juurikin siksi, että ei aina syötäisi niitä samoja ruokia.

      Poista
  6. Ihanaa oli lukea kokemuksiasi! Kiinnostava konsepti tämä ja aivan varmasti tätä täytyy kokeilla. Parasta varmasti juuri se, että tulee vaihtelua perusarkiruokiin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on usein ideat loppu arkiruokien suhteen. Siihen ateriakassit tuovat kivasti vaihtelua. Nyt kun lapset syövät paljon monipuolisemmin kuin aikaisemmin, pystyy noita konsepteja kokeilemaan ikuisen makaroonilaatikon sijasta :D

      Poista
  7. Mä olen kokeillut muutamaa ateriakassia ja tykkään kyllä tosi paljon siitä ideasta, että joku on miettinyt reseptiikan valmiiksi ja kassissa ihan priima-tuotteita. Meillä vaan on se ongelma, että asutaan niin metsässä, että tänne ei toimitukset kulje, mutta olen ratkaissut asian (niinä kertoina, kun olen noita tilannut) niin, että tilaan työpaikalle just semmoiseen aikaan, että olen itse lähdössä kotiin. Tämä on toiminut tosi hyvin! Nyt on ajatuksena syksyllä ruveta käyttämään näitä enemmän, koska meidän ruokarutiinit on ihan vinksallaan. Kirjoitan varmaan blogiinkin jossain vaiheessa aiheesta.

    Kivaa henäkuun jatkoa, toivottavasti jaksat näitä helteitä (mä en todellakaan...) 💛

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ateriakassit eivät tosiaan ole kaikkien ulottuvilla. Tosin ruokaboksi on ainakin mainostanut lisänneensä uusia kaupunkeja toimituslistoilleen, eli kiinnostusta riittää ilmeisesti ympäri Suomea. Hyvin keksitty tuo työpaikalle tilaaminen.

      Mikä sinusta on paras ateriakassi?

      Minä en ole päässyt nauttimaan yhtään helteistä, kun olen painanut töitä päivät pitkän. Nyt minulla on ensimmäinen viikon lomapätkä. Tänään Inarissa hotellin ulkolämpötilamittari näytti +35. Ihan käsittämätöntä! Missään majoituksessa ei ole ollut ilmastointia, joten kypsyn näihin helteisiin hyvin nopeasti. Kohta lähden nukkumaan kastellut pyyhkeen kanssa.

      Kivaa viikkoa!

      Poista