1. helmikuuta 2021

Hra Kepponen 50v

Hra Kepponen on onnellisesti juhlistettu 50-vuotiaaksi. Kivaa oli! Sen verran korona-pelokkaita kalkkiksia olemme, että paristi hirvitti se, kuinka huolettomasti ihmiset elelee ja liikkuu.

Aloitimme juhlapäivän oman perheen kesken brunssilla. Sopivan brunssipaikan löytäminen ei ollut helppoa. Brunssilla piti ehdottomasti olla pekonia sekä muita perinteisiä aamiaistarpeita kuten karjalanpiirakoita, munakasta tai munakokkelia sekä aikuisille salaatteja. Pekoni ei ilmeisesti ole trendikästä, koska se puuttui suurimmasta osasta kaupungin brunsseja.

Paikaksi valikoitui ravintola Oiva Kalliosta. Oivaa ei voi interiööristään kehua, sisustus on kuin 80-luvun tummia, kolhoja puukalusteita ja ronskia "ei-piilotella-lvi-rakenteita" tyyliä. Onneksi ruoka ansaitsee kehut. Kaikki perusaamiaistarpeet oli tarjolla ja ne olivat hyviä. Oli sitä pekonia, juustomunakasta, nakkeja, lihapullia, tofu-juureksiä, karjanpiirakoita munavoineen. Salaatteja oli muutama ja etenkin tomaattisalaatti oli erittäin herkullista. Toki tarjolla oli leipiä, leikkeleitä, juustoja, croissantteja ja jogurtteja. Leipä oli ilmeisesti Oivassa valmistettua. Kun kalliossa ollaan, niin buffeessa oli tarjolla myös muutama vegaanivaihto. Jälkiruokabuffetissa oli paljon valinnan varaa. Koronavarotoimet olivat hyvät. Ravintolalla on isot tilat ja asiakkaat sijoiteltiin niihin järkevästi. Joka paikassa oli käsidesiä ja kertakäyttöhansikkaita. Jonoja ei muodostunut lainkaan. Brunssihinnat ovat nousseet nousemistaan, joten 25€ aikuiselta on hinta-laatusuhteeltaan kelpo hyvä hinta.

Synttärisankari

Herkkulautanen on paras lautanen

Perhekuvia brunssilta. Synttärisankarin kanssa kuvassa keskimmäisemme. Minun kanssani kuvissa esikoinen sekä kuopus, joka sai minulta yllätyspusun

Perhebrunssin jälkeen toimme pojat kotiin ja myöhemmin iltapäivällä siirryimme jatkamaan juhlia Hra Kepposen kanssa kahdestaan. Olin varannut meille huoneen uudesta hotelli VALOsta. Valitsin hotellin siksi, että kattoterassilla sijaitsee hirsisaunat, ulkoporeamme ja kylmäallas.

Shampanja Alkon kylmäkaapista ja marjat Citymarketista. Helppo valmistautuminen.

Huone oli uusi, raikas, tilava ja kivasti sisustettu. Sänky erinomainen, kylpyhuonekin iso. Olin toivonut rauhallista huonetta ja emme kuulleet pihaustakaan mistään. Menimme hotellin wellness-osastolle heti sen auettua. Siellä oli selkeästi ilmoitettu, kuinka monta ihmistä voi olla esim. saunassa kerrallaan. Olimme naivisti kuvitelleet, että näin korona-aikaan hotellit kumisisivat tyhjyyttään, mutta wellnes-osastolla oli jo yllättävän paljon ihmisiä.

Hirsisaunassa oli todella hyvät, hikiset ja vähän kipatkin löylyt. Yksi parhaista saunoista, joissa olen saunonut. Korona-aikaan saunaan voi mennä max. 4 hlö kerrallaan. Saimme ensimmäisellä saunakerralla saunoa Hra Kepposen kanssa kaksin.

Kattoterassin saunarakennus. Molempien puuovien takana on saunat. Niissä käytetään uimapukua.

Welness-alueen suosituin paikka taisi olla ulkoporeamme. Emme käyneet siellä lainkaan, koska meistä siinä oli aina liikaa tungosta

Kattoterassin avantoallas. Ei ollut tungosta :)

Portaat avantoaltaaseen olivat varsin ikävät.

Kävin kahdesti avantoaltaassa. Menin kaulaa myöden ja laskin hitaasti kymmeneen. Meni tosi kivuttomasti ja olin niin ylpeä itsestäni taas ;)

Sisäallas oli hämmentävä kokemus, vettä ei ole edes vyötärölle saakka. Takaseinän screenin luontokuvat ovat hieno ja tunnelmallinen sisustuselementti

Wellnes-osaston oleskelutila baarin lähettyvillä

Kävimme kahdesti löylyissä ja minä avantoaltaassa ja sen jälkeen palasimme takaisin huoneeseemme ja peseydyimme loppuun oman huoneemme suihkussa. Olisimme varmasti nauttineet wellness-osastosta aivan eri lailla ja huomattavasti pidempään, jos ei olisi koronariskiä. Minusta se on kivasti toteuttu, skandinaavisen tyylikäs niinkuin koko hotelli ja silti tunnelmallinen. Ja kuten totesin hirsisaunassa on hyvät löylyt. Arvelen, että korona-ajan jälkeen voi olla niin, että wellness-osaston kapasiteetti ei riitä viikonloppuisin asiakasmäärään nähden. Asiakkaiden määrä siis yllätti meidät ja tyydyimme sellaiseen nopeaan koekäyntiin. Minun ei olisi tullut mieleenkään jäädä uima-altaaseen tai porealtaaseen siemailemaan drinkkejä, mutta muutaman muun mielestä se oli ok.

Cheers to Hra Kepponen. Tampereelta ostamani mekko pääsi vihdoin käyttöön

Illallista söimme uudehkossa Samesame ravintolassa. Pääruuaksi valitsimme japanilaisen shabu shabun ja taivastelimme ajan kulua. Viimeksi olemme syöneet shabu shabua, kun asuimme Tokiossa. Koska shabu shabu on sellaista talviruokaa, niin aikaa on hurahtanut varmaankin melko tarkasti 20 vuotta. Kuinka 20 vuotta voikaan mennä niin nopeasti?

Alkupaloja: edessä erinomainen tempura-annos, jossa kasviksia ja rapuja, vieressä lohiannos (jäi kahden muun annoksen varjoon), takana varsin maukkaat pikkuribsit

Shabu shabu annoksessa tuodaan pöytään kattila, jossa ruokailija itse keittää kasviksia ja sieniä, sekä nopeasti kypsentään ohuet naudan fileepalat. Samesamen versiossa kattila on kaksiosainen, toisessa osassa on voimakkaan makuista lihalientä ja toisessa kasvislientä. Lisukkeena on oli useampaa eri kastiketta, pilkottua kevätsipulia, chiliä ja maukasta japanilaista retikkaa (yksi suosikkejani). Kasvislautasen pienemmät sienet olivat kuin muistomatka Japaniin, saman tyylisiä sieniä ostin sesonkina lähikaupasta pakkaustolkulla. Ne olivat edullisiä ja tykkään sienistä kovasti. Joskus jälkikäteen mietin, että olisikohan pitänyt selvittää, että kaupassa ei myydä mitään ryöppäyksen vaativia sieniä.

Ruoka oli alusta loppuun tosi hyvää. Valitettavan usein aasialaiset ravintolat pettävän jälkiruuan kohdalla, mutta sekin oli hyvää. Koronatoimien osalta uskon, että ravintola noudatti kaikkia suosituksia. Pöydillä oli kunnon välit ja neljän hengen pöytiä oli annettu kahdelle hengelle, kuten meillekin. Olin tosin jälleen hämmästynyt ravintolan täyttöasteesta. Koko päivän satoi lunta ja silti ravintolassa oli melkein kaikki pöydät täynnä.

Shabu shabu setti: kaksiosainen keittokattila, kasvisvati, lihalautanen ja maustekastikevati

Annoksen kasvilautasella oli kolmea eri sienilajiketta, kaalia, rucolaa, tofua ja kypsiä lasinuudeleita

Minun shabu shabu annokseni. Hra Kepposen versio on kuin keittoa söisi.

Creme brulee sukulainen ja ananas-thaibasilikasorbettia. Herkkua!

Aamulla hotelliaamiaisella meitä olikin vastassa "yleisöryntäys". Sisäänkirjautuessa piti varata tietylle kellonajalle aamiainen. Me otimme klo 10, vaikka tiesin sen suosituimmaksi ajaksi. Niin paljon asiakkaita oli aamiaisella, että uskon vahvasti, että moni siellä oli tullut klo 10 vaikka varaus olisi ollut aikaisemmaksi. Meidän aamiaisemme jäi hyvin pikaiseksi ja olen myös jättänyt hotellille palautetta asiasta.

Minä hämmästelin aamiaishuoneessa olevia eläkeläisiä, tuhdisti raskaana olevaa ja vauvan kanssa liikkunutta paria. Ehkä tämä oma todellisuuteni on erilainen, kun minulla on ollut mahdollista "eristäytyä" kotiin etätöihin ja minimoida valtaosa kaikista kontakteistani. Ehkä heillä, jotka käyvät päivittäin työpaikallaan, on siitä johtuen erilainen asenne ja kokemus tilanteesta ja heidän kontaktimääräänsä ei vilkas hotelliaamiainen monikymmenkertaista. Itsehän tapaan vain ihan muutamaa ystävää enkä heitä edes viikottain ja käyn keskimäärin kerran viikossa kaupassa ja kerran kuussa lounaalla. Sen verran stressaavaa kaupungilla pyöriminen oli kohta vuoden etätöissä lymyilleelle, että aion seuraavaksi poteroitua takaisin kotiini. Poteroituminen on siitäkin hyvä, että pääsisin jossain vaiheessa vihdoin tapaamaan vaaria eli isääni ihan fyysisesti. Vaari onneksi on saanut jo ensimmäisen koronarokotteen.

Synttäripäivä oli minun lahjani Hra Kepposelle ja hän tykkäsi lahjastaan kovasti. Sukulaisten kesken vietämme myöhemmin juhlia vähintään kakkukahveilla, mutta muuten Hra Kepposen 50v juhlallisuudet olivat tässä. Viidenkympin kriisistä tai villityksestä voin todeta, että sen Hra Kepponen on aloittanut sen jo ennakkoon. Hra Kepponen siirtyi viime syksynä start up yrittäjäksi. Niissä hommissa joutuu paiskimaan töitä ihan urakalla ja jos saa palkkaa, niin se ei yleensä vastaa tehtyjä työtunteja lainkaan. Toistaiseksi Hra Kepponen on erittäin innostunut ja perheen talous ihan ok, joten kaikki on tuon "villityksen" suhteen hyvin. Olen tyytyväinen, että mieheni on päässyt kokeilemaan siipiään uudessa työssä ja toivon, että se riittäisi viidenkympin villitykseksi. En yhtään lämpene moottoripyörälle enkä todellakaan sille alle 30v tyttöystävälle :)

1. Ihanat juhlinnat teillä oli ! Aamiaisen suhteen (sitten joskus taas kun pääsee Suomeen) olen samaa mieltä, että karjalanpiirakoita pitää saada. Hotellit, joissa meidän firma meitä yövyttää eivät juuri karjalanpiirakoita tarjoa. Piti oikein tutkia netistä tuota Valo hotellia - aika mielenkiintoinen ja olisi kiva testata, varsinkin tuo sauna. Sen verran olen tullut amerikkalaiseksi, että nuo avannon rappuset näyttävät varsin vaarallisilta.
    Hyvät villitykset Herra Kepposella on ja kaikkea hyvää myös loppuvuoteen !

1. Karjalanpiirakat on minun ja poikien herkkua ja kaikki perheen miespuoliset rakastavat pekonia aamiaisella :) Minä olen pekonin kohdalla alkanut himmailemaan ja miettimään verenpainetta ja vyötärölihavuutta ;)

VALOn kattoterassi oli minusta kiva konsepti. Voisin kuvitella, että loma-aikoijen ulkopuolella arkisin sinne wellness-osastolle voisi mahtua lauantaita paremmin. Aamusauna ja kylmäallas olisivat minusta hyvä startti päivään :)

Kyllä ne avantoaltaan rappuset näyttivät ja tuntuivat minustakin hieman vaarallisilta. Tuntuu olevan ongelmana monessa muussakin paikassa pitää avantojen portaat ja kulkuväylät turvallisessa kunnossa.

Kivaa viikkoa!

2. No hyvä, että siellä on villitykset pysyneet kohtuullisesti hanskassa :)

Teillä on ollut kiva viikonloppu. Kuulostaa ja näyttää mukavalta. Ja herkulliselta. Ja wau, kävit avantouimassa! Mä en ole käynyt missään kohta vuoteen ja onhan tämä vähän ankeaa välillä. Täytyy vain toivoa, että kohta helpottaa.

Onnea sinne teille!

1. Kiitos onnitteluista! Oli kiva juhlapäivä!

Vuosi kotona oloa on kyllä todella pitkä aika. Suomessa kesällä koronatilanne oli onneksi paljon parempi ja silloin pystyi liikkumaan maan sisällä ja jopa muutamiin maihin ihan ilman omaehtoistakaranteenia sen jälkeen. Oi, niitä aikoja. Minäkin toivon, että korona saataisiin kuriin!

Kivaa viikkoa!

3. Hra Kepposen juhlapäivä vaikuttaa erittäin onnistuneelta kaikin puolin. Tuo Samesame ravintola ja shabushabu pitää itsekin päästä joskus kokemaan. Hetken Espalla olleessa ravintola Masussa olen päässyt kokeilemaan shabushabua ja pidin paljon. Ihanaa ajanviettoa myös ystävien kanssa.
    Hotelli Valo tuntuu olleen todella suosittu korona-ajasta huolimatta. Ikävä juttu ettei siellä aamiaisella tai tuolla spa-puolella oltu otettu turvarajoituksia ihan tosissaan. Hyvä kun annoit palautetta.
    Onnea vielä kerra Hra Kepposelle :)

1. Meillä oli kiva juhlapäivä :)
      Minä ehdin kerran käydä syömässä Espalla Masussa, mutta ehkä silloin ei ollut listalla shabu shabua. Tai sitten vaan en ollut shabu shabuun orientoitunut. Tampereella Masu porskuttaa edelleen eteenpäin. Olen syönyt siellä useammankin kerran ja usein ruoka on ollut todella hyvää.

Yllättävän paljon oli hotelli Valossa asiakkaita. Kyseessä oli kuitenkin ihan tavallinen tammikuinen lauantai eikä mikään hiihtolomaviikonloppu eikä kaupungillakaan ole mitään tapahtumia. Asiakasmäärä oli meille, jotka emme juuri missään liiku, aikamoinen yllätys.

4. Ihanat juhlat teillä! Ja superisti onnea Herra Kepposelle!

5. Olipas kivat juhlallisuudet.
    Sä selvästi elät erilaista koronaelämää. Ihan piikki tuntui sydämessä, kun en itse ole täydellisen eristäytynyt. Kaupassa käyn ja jopa ostoskeskuksessa jokusen kerran. Syömässä en ole käynyt mutta sekin johtuu vapaan puutteesta lähinnä.
    Käytän maskia ja käsidesiä, mutten ole erakoitunut kotiin täydellisesti.

Ihailen sua ja herraa, että hän uskalsi ryhtyä yrittäjäksi ja että sä kannustat. Selvästi vahva luotto elämään. Sydän.

1. Minulla erakoitumisen syynä on ollut kohta 12kk etätyöputki. Se on jämäyttänyt minut kotiin. Minulla ei myöskään ole lähistöllä juurikaan houkuttelevia lounaspaikkoja. Oon koronan aikana tukenut Itiksen Thai Orchidia take away lounailla niin paljon, että enää ei tee mieli :) Laiska ei jaksa ajella mihinkään kauemmas lounaan perässä, etenkään kun tänne Itä-Helsinkiin ei juuri lounasseuraa saa ja kalenterivarauksissakaan kukaan ei enää kunnioita lounasaikaa ;) Eikä kaveritkaan ole pyydelleet syömään iltaisin, niin tulee oltua lähinnä kotona. Sitten kun täältä aina joskus kampeaa itsensä ihmisten ilmoille, hämmennys on suuri, kun monet paikat ovat täynnä ihmisiä.

Hra Kepposella on sellainen porukka ympärillään, jolla olisi ainakin teoriassa mahdollisuus onnistua. Niin paljon osaamista ja energiaa. En mitenkään kehdannut alkaa torppaamaan Hra Kepposen unelmia, vaikka olisinkin arvostanut enemmän vakaampaa tulorakennetta ;) Tuleepahan kokeiltua sitten tuokin. Mä uskon, että Hra Kepponen työllistyy suht nopeasti, jos yrittäjyys ei elätäkkään.

6. Oli hienot ja varmasti ikimuistoiset kekkerit! <3

1. Oli kivat juhlat. Hra Kepponen ei mitään isoja juhlia halunnutkaan, joten sen suhteen ei korona tuonut pettymystä lainkaan. Toki olisi ollut kiva saada koko lähisuku mukaan, mutta eiköhän sekin vielä tänä vuonna onnistu.

7. Paljon onnea Herra Kepposelle! Menestystä ja myötätuulta viidestäkympistä villityneelle Herra Kepposelle ja hänen uudelle yritykselleen! Mahtavaa!
    Syntymäpäiväjuhla on ollut ihana ja sitä muistelette vielä pitkään.

1. Kiitos onnitteluista Hra Kepposen puolesta!
      Minä toivon kovasti, että Hra Kepposen ja kumppaneiden yritys kantaisi niin, että sillä voisi ansaita elantonsa - ja mielellään kohtuullisella työmäärällä vielä :)

8. Kyllä sinunkin vaatetuksesi oli erittäin edustava :) Ja tarjoilutkin kohdillaan. Saunareisu kylmmäaltaineen erikoinen.