18. syyskuuta 2020

Vuonon rannalla Norjassa

Roadtrip postaus osa 3. Tapahtui elokuussa, matkalla ystäväni Sirpan kanssa.

Kilpisjärveltä matkamme jatkui Norjan puolelle kohti Lofootteja. Halusimme pitää päiväajon kohtuullisena ja siksi emme ajaneet saman tien Loofoteille. Olimme löytäneet satunnaisen majoituksen lähteltä Tennevoll nimistä kylää. Kuvien perusteella maisemat hotellista olivat hienot.

Norjan upeat maisemat saivat meidät pysähtymään useasti jo ennen Tennevollia. Hieman rajan ylittämisen jälkeen ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Rovijokfossen. Komea vesiputous sijaitsee aivan E8 tien varrella noin puolivälissä Kilpisjärven ja Skibotnin välillä. Vesiputouksen kohdalla on iso levähdyspaikka. Turvakaiteet ovat parhaat päivänsä nähneet ja alas menevä polku paikoittain huonokuntonen ja vaatii hyviä hylviä polvia. Näistä syistä ihailimme putosta lähinnä ylhäältä käsin, mikä ei tehnyt oikeutta putouksille. Pysähtymisen arvoinen paikka silti.

Lämpötila oli +24, kun pysähdyimme Skibotnin eli Yykeänperän kohdalla ihailemaan Jäämerta. Jestas, oli upeat maisemat

Matkalla Tennevolliin näkyi useita lumihuippuisia vuoria sekä vuonoja. Palveluita ei juuri näkynyt. Saadakseen ruokaa, kahvia tai bensaa piti usein poikeita tieltä kylään. Söimme kevyesti, koska ajattelimme sitten panostaa ruokailuun hotellissa.

Maisemaa matkalla Tennevolliin

Perillä hotellissa meitä odotti yllätys. Paikalla oli ainoastaan siivooja ja me. Ehkä kuulemma joku kulkija osuu kohdalle sattumalta. Koronan takia illallista ei ollut tarjolla. Facebookin avulla siivooja löysi meille kaksikin eri ravintolavaihtoehtoa. Hotellin kokolattiamatto haisi homeelta ja fiilis oli hieman kolkko. Onneksi kylmälaukussa oli vielä savuporoa. Ei muuta kuin savuporoleipää mahaan ja tutkimaan lähintä kylää.

Meidän teki mieli uimaan ja sattumalta bongasin ajaessani kaksi pikkutyttöä uimassa. Suunnistimme sinne heti ja pääsimme uimaan vuonossa mukavalta laiturilta. Meillä oli Röhnö-tyynyt mukana ja otimme niillä aurinkoa reilusti Napapiirin pohjoispuolella. Se oli epätodellinen yhdistelmä. Uintiretki vuonolle oli yksi loman ja koko kesän parhaista jutuista.

Ihanan uintiretken jälkeen lähdimme reippaina ja hyvällä mielellä etsimään ruokaa. Alustavasti ajattelimme, että voisimme ottaa take awaytä ja nauttia jääkaapissa odottavaa kuoharia. Take away oli hyvä idea, koska valitsemamme Thai-paikan pöydät eivät olleet kovin houkuttelevia.

Menimme hotellin näköalaterassille istumaan iltaa ja nauttimaan ruuasta ja omista juomista :) Saimme sellaisen maisemashown, että Tennevoll säilynee mielessäni erittäin pitkään.

Alkupalat ja alkujuomat ja the maisema vuonolle

Pilvimassa oli kerääntynyt kylän päälle ja siellä satoi, hetken päästä kylän kohdalla oli melkein kaksoissateenkaari.

Ennen auringonlaskua meren puolellekin oli kerääntynyt pilviä ja näkyi kuinka vuonon päällä oli sadekohtiakin.

Sadetta auringon laskiessa

Auringonlasku oli aivan huikea!

Jouduimme toteamaan, että Tennevolliin päätyminen juuri tuona päivänä oli todella onnekas sattuma. Nukuimme tuuletusikkuna auki, joten haiseva kokolattiamattokaan ei haitannut. Olo tuona iltana tuntui varsin onnekkaalta. Että pääsin uimaan vuonossa ja näin noin upean auringolaskun sateineen. Sää pohjoisessa on hyvin ailahtelevaista, aamulla helle oli vaihtunut sateeseen. Joku oli kömpinyt laittamaan meille aamiaisen ja aamiaiselle ilmestyi norjalainenkin pariskunta. Respan mies totesi, että hiljaista on. Norjalaiset pysyvät suurimmaksi osaksi omilla mökeillään, ainoastaan muutamia suomalaisia on Tennevollin suunnalla nähty.

Pohjoisen roadtrip postaukset:

1. Leviltä Kilpisjärvelle

2. Kilpisjärvi

1. Ooh, mitä maisemia! Ja kaiken lisäksi säätkin suosivat! Lapissa tämä kun ei ole mikään itsestäänselvyys, kuten varmasti kaikki tiedämme. ;-D

Mulla on haaveena road trip Norjan Lapin puolelle, vaikka toki Suomen puolellakin olisi vielä nähtävää. Ja Saana on aina yhtä ihana. Olen kuullut paljon hyvää Kilpisjärven retkeilymajasta, mutta itse en ole käynyt siellä kuin kahvittelemassa.

Upeita kuvia!

1. Tähän kohtaan saakka sää todellakin suosi, harmillisesti hyvä onni ei jatkunut Lofooteille saakka. Lofooteilla saimme myös sadetta, onneksi kuitenkaan ei satanut koko aikaa.

Minä tykkäsin roadtripistä Norjan puolelle, maisemat olivat ihan tyrmäävän upeat. Ruuan suhteen olisi voinut olla valittamista, mutta ajauduimme kahvila/pizza/eväslinjalle, joten ei voi valittaa siitäkään.

2. Mielettömän kaunista 💕! Ei varmaan niin väliä ruualla kun maisemat on noin mahtavat. Lapissa säät tosiaan vaihtuvat nopeasti: v. 1998 kun olimme roadtripillä niin Altassa oli +23 ja seuraavana päivänä kun ajoimme Nordkappiin niin lämpötila oli +2. Enpä enää naureskellut italialaisten turistien untuvatakeille niinkuin edellisenä päivänä.

1. Tuo vuonon alue oli mielettömän kaunis! Nouto thairuokakin maistui oikein hyvin. Jos thermocell hyttyskarkoitin olisi toiminut, niin olisimme varmaan istuneet pikkutunneille ulkona ihailemassa maisemaa. Hyttyset ajoivat meidän lopulta sisätiloihin.

Hurjia nuo isot säävaihtelut. Yhtenä keväänä oli mökillä +28 ja seuraavana päivänä +8.

3. Miten satumaisen kaunista. Kuvista pääsee hyvin ymmärrykseen ympäristöstä. Lofootit ovat aina kuuluneet suosikkilistalle. Vielä en ole päässyt, mutta toivottavasti joskus kuitenkin. Vesi näyttää muuten melkoisen viileältä, mutta houkuttavalta.

1. Norjan maisemat ovat hyvin kauniit.

Vuonon vesi oli arviolta noin 13-asteista. Olisi jäänyt uimatta, jos ei aurinko olisi paistanut niin lämpimästi. Innostuin niin, että kävin uimassa vielä uudestaan.

2. HUR HUR...olipa hurjan kylmää, mutta onhan tuokin koettava kun paikalla on 😁👍

3. Olihan se kylmää. Mutta kun kerran pääsin uimisen makuun, niin kävin vielä uudestaankin :D

4. Onpa upeita maisemia ja kuvia! Nyt tuli kyllä hinku josku tulevaisuudessa päästä taas Norjaan. Olen näissä pohjoisen maisemissa ollut viimeksi teini-ikäisenä ja juuri nuo maisemat ja vuoristopurot muistan elävästi vieläkin. Emme koskaan ehtineet Lofooteille saakka tai valassafarille. Nordkappissa muistan kun isä hoputti meitä kaikkia uimaan Jäämereen, joka silloin heinäkuussa oli minusta aivan liian kylmään. Loppupeleissä isä oli ainoa meidän perheestä, joka ui!

1. Norjan luonto on huikean kaunista! Suosittelen ehdottomasti uutta käyntiä Pohjois-Norjassa ja samallahan näkee kivasti Suomen Lappia.

Minulla on alustavasti suunnitelmissa, että ensi kesänä menen jälleen pohjoiseen. Lapin hulluus taisi iskeä ;)