30. joulukuuta 2014

Vuosi 2014

Tammikuu

Tammikuussa teimme vuoden 2014 perhematkan. Kohteen oli Arabiemiraattien Sarjah. Lähdimme hakemaan ensisijaisesti aurinkoa, lämpöä ja leppoisaa rantaelämää. Toivottua vähemmän saimme hakemaamme, koska säät eivät suosineet, kuten kuvan uimavalvojan vaatetus paljastaa. Kiertelimme suunniteltua enemmän Dubaita. Minä tein päiväretken Abu Dhabiin. Reissu oli joka tapauksessa tammikuun kohokohta ja myös yksi koko vuoden kohokohdista.

Dubaista saimme matkamuistoksi yhden vatsataudin ja kaksi pahaa flunssaa. Muuten tammikuu sujui kypsästi evakko-olosuhteissa. Kotimme oli vesivahinkoremontissa ja me asuimme ensin mummilassa ja sitten huoneistohotellissa. Kävimme ihastelemassa Lux Helsinkiä, joka pyörähtää taas ensi viikonloppuna käyntiin. Ulkoilimme sekä meren jäällä että AB-puistossa. Löysimme jääpyramidin :)

Helmikuu

Helmikuussa pääsimme takaisin kotiin. Hirvittävä tavaroiden ja huonekalujen purku-urakka. Olin silti onnellinen, että remontti oli ohitse ja että vakuutus kattoi hyvin korjauskustannukset. Minä jouduin leikkaukseen ja sitä myöten neljän viikon sairauslomalle. Ennen leikkaustani kävimme miehen kanssa Atenemiussa ja syömässä ja bongasimme sillä reissulla miehen juoksentelemassa aseman katolla. Seuraavan kerran, kun kesällä menimme Ateneumiin, oli vuorossa Dinner in the Sky tapahtuma. Mitäköhän seuraavalla Ateneumin reissulla on korkeuksissa? Kuopus piti minusta huolta sairauslomallani ja jätti päiväksi Söpön ja Töpön pitämään minulle seuraa. Meidän kilpikonnamme Noppa otti nokkiinsa evakkoasumisesta ja horrostamatta jättämisestä ja mökötti meille koko helmikuun.

Kuukauden kohokohta koko perheellä oli pääsy takaisin kotiin. Pojilta jäi joululahja legot hyvin vähäiselle leikkimiselle ja ne tuntuivat aivan uusilta helmikuussa. Itse olin toki tyytyväinen siihen, että leikkaus ja toipuminen sujuivat ongelmitta.

Maaliskuu

Maalikuussa päätin nousta alhostani. Söin hyvin :) Sitten suuntasin hakemaan piristystä ystäväni Haltiakummin luota. Söimme hyvin ja askartelimme kynsilakkakoruja. Laukustani löytyivät Söpö ja Töpö :) Juuri ennen töihin paluutani, teimme miehen kanssa retken Tallinnaan Lennusadamiin katsomaan Titanic-näyttelyä. Poikien kanssa leivoimme. Tunsin täysin toipuneeni. Juuri ennen töihin paluuta iski vatsakatarri ja ruokatorven tulehdus ja lisää sairauslomaa. Plääh.

Kuukauden parhaat olivat Tallinnan reissu ja vierailu Haltiakummille. Lapsista varmaan parhaita oli ne useat leikit, joita ehdimme leikkimään kotona ollessani. Suosikkina oli eläinleikki.

Huhtikuu

Uusin voimin alhosta taas ylöspäin. Kerran piti hakea taas vauhtia sairaalan päivystyksestä. Noppa päätti alkaa syödä ja alustavasti seurustelemaan kanssamme. Tein pääsiäisaskarteluja kotona poikien kanssa sekä kummityttöni luona. Meiltä lähti kolme innokasta trullia virvontakierrokselle. Kävimme poikien kanssa Luonnontieteellisessä museossa sekä Linnanmäen Sea Lifessa ja esikoisen kanssa olimme äidit vastaan pojat keilaturnauksessa ystäväni ja hänen poikansa kanssa. Pääsiäisenä uimahallissa oli tuollainen kelluva rata. Parista sitkeästä yrityksestä huolimatta en päässyt lävitse, mutta sain sentään tsempattua esikoisen siitä lävitse :) Keskimmäinen sai ennakkoon lahjaksi War Hammer miniatyyrihahmoja, joita yhdessä kasasimme ja maalasimme.

Kuukauden parasta antia oli piristyneen Nopan lisäksi retket poikien kanssa.

Toukokuu

Karmeasta koivun siitepölykaudesta huolimatta toukukuu oli upea kuukausi. Turboahdettu täyteen kaikkea ihanuutta. Aloitimme kuukauden koko perheen voimin vappubrunssilla. Ihanaa, kun poikien kanssa voi liikkua kaupungilla ilman, että omat hermot olisivat riekaleina :) Seuraavaksi kävimme miehen kanssa katsomassa Helsingin kaupungin teatterissa Tarzan-musikaalin. Sitten juhlimme keskimmäisen 7v synttäreitä. Juhlien jälkeen olikin aikuisten superlaatuaikaa. Vietimme pitkän viikonlopun miehen kanssa Lontoossa. Ohjelmassa oli pitkiä aamiaisia, runsaasti kulttuuria ja sään salliessa puistoissa notkumista. Vaikea sanoa, että oliko reissun kohokohta Lion King-musikaali vai Harry Potter studiot. Mukaamme reissusta tuli yllättäen Hedwig-pöllö :)

Tässä oli vasta puolet kuusta. Yhtenä supersunnuntaina teimme ystäväni perheen kanssa perheretken Roihuvuoren hanamijuhliin, josta jatkoimme ystäväni kanssa Robbie Williamsin konserttiin. Seuraavana päivän suihkaisin työmatkalle Tokioon, entiseen kotikaupunkiini. Fiilis oli hyvällä tavalla nostalginen! Ehdin nauttia kaupungin ruokatarjonnasta sekä puistoista, shoppailla outoja tuliaisia ja tavata ystävääni yli 12 vuoden tauon jälkeen. Japanipostauksiin pääset tästä.

Helle helli Helsingiä toukokuussa uskomattomasti. Ennen lämpötilan romahtamista ehdimme käydä mummilassa uimassa. Elämäni lämpimin toukokuinen järvivesi! Ihanien asioiden tykitys ei loppunut vielä tähänkään. Perheemme kasvoi konnapienokaisella.

Tällaisesta kuusta on vaikea valita sitä parasta. Helpotan valintaa poistamalla pikkukonnan listalta :) Olkoon paras sitten Lontoon-reissu. Se oli varmaan kuopuksen ja esikoisenkin paras juttu, koska poikia hoiti isotäti, joka toi tuliaisia, pelasi ja leikki ja vei HopLopiinkin.

Kesäkuu

Heti kuukauden vaihtuessa menin Haltiakummille. Minulla oli hyvä askarteludraivi päällä, se johtui varmasti Haltiakummin leipomasta erittäin herkullisesta Brita-kakusta. Kesäkuun alussa oli vielä kauniita iltoja ja usein ihailin kesäillan kauneutta läheisessä satamassa. Säät muuttuivat kehnoksi. Onneksi vierailullamme Lomamäen kotieläinpuistoon oli aurinkoista. Ihania eläimiä! Kuun lopulla teimme perheretken Turkuun. Lauantaina kävimme keskiaikaisilla messuilla ja sunnuntaina Turun linnassa. Pienemmät pojat kruunattiin jälleen Turun linnan pikkuritareiksi.

Vaikea valita näistä kesäkuun kohokohtaa. Pojista paras oli kotieläinpuisto.

Heinäkuu

Loma alkoi kylmissä merkeissä +10. Kylläpä harmitti. Hankimme pojille märkäpuvut ja suuntasimme mökkeilemään. Helle tuli onneksi perässä ja miten ihana siitä mökkilomasta tulikaan! Nautimme Suomen luonnon kauneudesta ja mitä upeimmista auringonlaskuista uiden lämpöisessä vedessä. Ihanaa! Haltiakummi vieraili luonamme ja bongasimme hänen kanssaan yöllä kiiltomatoja. Vierailimme isotädin mökillä ja teimme retken Helvetinjärven kansallispuistoon. Teimme perheretken Vaasaan. Ehdimme käydä Stundarsin ulkomuseoalueella, Strömsössä, saaristoristeilyllä ja Tropiclandia pulikoimassa. Täydellinen mökkiloma. Loved it!

Pojille kesäloma kohokohtia oli kaksi: Tropiclandia ja Särkänniemi. Yllättäen suosikiksi nousi äänin 2-1 Tropiclandia.

Sateisen sään hyvä puoli oli olemattomat laitejonot :)

Osan lomasta varasimme retkeilylle kotoa käsin. Kätevien emäntien kanssa menimme lossilla aamukahveille Pellinkiin, josta jatkoimme ihastuttavaan Porvooseen ja sieltä vielä askartelemaan. Seuraavana aamuna saavuimme ukkoskuuron kanssa yhtäaikaa Fiskarsiin.

Kävin kahvilla hurmaavassa Regatassa. Suomenlinnassa kävimme kahdesti. Ensin perheretkellä ystäväni perheen kanssa. Seikkailimme, kävimme pizzalla, uimassa ja nautimme kunnon helteestä. Seuraavaksi kävimme Hra Kepposen kanssa kahden Suokin kesäteatterissa ja sen jälkeen illastamassa Patronassa.

Loppuloman paras juttu pojista oli Suomenlinna. Minulla Porvoo. Hra Kepposella varmastikin Suokin kesäteatteri - olihan se lapsivapaa ilta :)

Elokuu

Loman lopuksi tein keskimmäisen kanssa viikonloppureissun hänen kummiensa luokse. Uitiin, saunottiin, leikittiin legoilla ja herkuteltiin. Vaikka kesäloma loppui jo heinäkuun puolella, elokuun ensimmäinen viikko tuntui aivan lomalta. Pojat olivat muutaman yön mummilassa ja me olimme miehen kanssa hunnigolla. Sää oli taivaallinen ja istuimme iltaa jokaisena vapaa iltana jossain terassiravintolassa. Hunninko viikko huipentui shampanja piknikiin Lonnan-saaressa. Kaunista ja niin lämmintä! Teimme poikien kanssa huikean island hopping reissun, emme kuitenkaan Välimerellä vaan Lauttasaaressa :)

Keskimmäisen mielestä kuukauden paras juttu oli kummien luona kyläily. Pienempien island hopping. Me Hra Kepposen kanssa luonollisesti rakastimme melkein viikon hunninkoa. Sitä on syksyllä kaihoisasti muisteltu :)

Elokuun tykitys ei suinkaan ollut tässä. Työnantaja ilmoitti ennen kesälomia, että kun rouva palaa töihin, niin sopii painua uusiin hommiin. Hetken aikaa piti nieleskellä uutista. Sitten lähdimme ainoan työkaverini kanssa viikon koulutusputkeen Chicagoon. Iltaisin teimme tehoiskuja outlet-ostareihin ja kivoihin ravintoloihin. Viimeisenä työpäivänä pääsimme aikaisemmin ja kävimme ihanalla jokiristeilyllä ja erinomaisessa ravintolassa. Raskaasta reissusta jäi kivat muistot.

Syyskuu

Syyskuu alkoi sairastelulla. Nippa nappa selvisin ystäväni ja minun Islannin matkalle. Islanti oli huikea kokemus! Postauksiin pääset tästä. Syyskuun kohokohtiin kuului myös Kätevien emäntien rapujuhlat ja niitä seurannut brunssi. Rapujuhlareissulta painui mieleen öinen kirkas tähtitaivas ja metsässä huhuileva pöllö.

Ulkoilusäät olivat mainiot ja pojat kovassa leivonta- ja kokkausvireessä. Kuukauden huono juttu oli aivan järkyttävä keuhkoputkentulehdus jota jo ehdittiin epäillä keuhkokuumeeksi. Pojat harrastivat innokkaasti. Fudiskentälläkin oli pelisäät kohdillaan.

Lokakuu

Pojat saivat omat kaivatut rapujuhlansa lokakuussa. Niiden lisäksi nassikoita hemmoteltiin retkellä sirkus Finlandiaan ja pizzeriaan. Vapianon Nalle-pizzat olivat niin söpöt. Alkukuusta ulkoilusäät olivat vielä mahtavat, mutta puolessa välissä kuuta tuli ensimmäisen kerran merenlahteen jäätä. Ruska oli hetken aikaa ihastuttava. Syyslomalla kävimme poikien kanssa Kansallismuseossa. Pidin ystäväni kanssa joulukorttitalkoot. Esikoisen kanssa kävimme katsomassa Lumikuningatar-baletin, reissu meni hyvin.

Kuukauden kohokohta oli Sirkus Finlandia.

Marraskuu

Meillä marraskuu on bilekuu. Aloitimme juhlinnan oman perheen kesken Halloween-bileillä. Isänpäivää juhlistimme amerikkalaisilla pannukakuilla ja poikien itse tekemillä korteilla ja lahjoilla. Juhlaputki jatkui kuopuksen Halloween-synttäreillä kotonamme, kuopuksen ja esikoisen yhteisillä sukulaissynttäreillä ja esikoisen Megazone-synttäreillä. Ehdin käydä Haltiakummin luona askartelemassa. Tällä kertaa tein karkkikransseja kouluun opeille. Kuukauden viimeiset juhlat olivat kahden hengen pikkujoulut ystäväni kanssa illallisen ja Mamma Mia musikaalin merkeissä.

Esikoisesta ja keskimmäisestä kuukauden kohokohta oli Megazone. Kuopuksesta hänen synttärinsä. Marraskuu verottaa sen verran voimia, että oma kohokohta on se, kun poikien synttärit on vietetty ;)

Joulukuu

Miten se joulukuu taas meni niin nopeasti ja aivan kuin sumussa? Pojat leipoivat joulukuussa, mutta muuten meillä oli joulupuuhat aika vähäisiä. Muutaman itse tehdyt lahjat väsäsimme. Suurin osa joulukuusta meni sadetta pidellessä, ne harvat sateettomat päivät tuntuivat luksukselta. Olipas synkkä joulukuu. Onneksi tuli jouluksi lunta. Ystävän kanssa teimme mm. macaroneja. Viimeisenä "pikkujoulurientona" kävimme jälleen pelaamassa huonepakoa ja sen päälle illastamassa. Olemme ihan huonepakokoukussa. Meille ilmaantui kotiin erittäin vaarallinen kurresoturi :) Sittenhän se olikin aika valmistella joulu. Sitten ollaankin sairasteltu.

Päällimmäiseksi vuodesta on jäänyt mieleen upea kesä ja se että vuosi oli kaikkine muutoksineen ja terveysongelmineen aika raskas. Tätä postausta pitkään valmistellessani aloin tuntemaan suurta onnea ja kiitollisuutta vuodesta. Olemme tehneet perheenä paljon mieleenpainuvia juttuja ja viettäneet hauskoja hetkiä, lapset ovat kasvaneet ja kehittyneet hyvin. Olemme saaneet matkailla ja lomailla. Olen tavannut ystäviäni ja tehnyt monenlaisia juttuja heidän kanssaan. Sopeutuminen uusiin työkuvioihin on ottanut oman aikansa, mutta nyt pystyn jo arvostamaan mahdollisuutta laajentaa osaamistani aivan uudelle alueelle. Vuoteen osui vain kaksi pitkää työmatkaa, se oli sopivasti ja molemmat reissut olivat antoisia. Terveysongelmat ovat vielä osa elämääni ja niiden kanssa jatkan painiskelua ensi vuonna. Sen olen päättänyt, että ensi vuonna satsaan terveyteeni. Mutta kaiken kaikkiaan vuosi 2014 on ollut minulle hyvä.

Kiitos mukana kulkemisesta, ajatustenvaihdosta ja tsemppauksesta!

1. Oi miten mahtava postaus. Kun tässä on hypännyt matkaan myöhemmin oli hirmu kivaa nähdä näitä kuvia ja lukea tämä. <3 Levottomana ja aina reissut mielessä olevana henkilönä sanon wau olipahan sinulla eritoten vauhdikas vuosi. <3

Ja oli kyllä toukokuussa maailman pahin siitepölykausi. Elämäni ensimmäiset kerran sain niin oivat tropit lääkäriltä, että kesti olla. :)

Iloista uuttavuotta ja jään innolla odottamaan Rva.Kepposen sauhuja vuodelle 2015. <3

1. Kiitos Tiia :)
      Kertyihän sitä kaikenlaista tapahtumaa tälle vuodelle, vaikka se olikin selvästi rauhallisempi kuin 2013 ;) Saas nähdä, mitä 2015 tuo tullessaan. Pitäisi varmaan sauhuilla rutkasti pururata kierroksia ja terveellisempää ruokaa ainakin.

Toukokuun siitepölyt oli kyllä jotain aivan järkyttävää. Toivottavasti ei ole samanlaista ainakaan seuraavaan 10 vuoteen.

Hyvää uutta vuotta sinulle ja perheellesi!

2. Huh, hengästyttää :D

Onnellista tulevaa vuotta teidän perheelle! :)

1. Nämä ruuhkavuodet tuppaavat vähän hengästyttämään :) Saas nähdä tuleeko ensi vuodesta rauhallisempi vai jatkuuko meno. Vähän ajattelin, että jos vaikka pukkaisi rauhallisempaa vuotta ja saisin aikaiseksi kotiprojektejakin.

Kiitos samoin - onnellista Uutta Vuotta!

3. Sullakin on ollut tapahtumarikas vuosi, sairastelua, kremppaa, remppaa - mutta mikä parastamyös iloa, matkoja, kokemuksia, ystäviä ja herkkuruokaa. Kaiketi kuitenkin enemmän plussan puolellla vuosi?

Sama täällä, ensi vuonna kiinnitän huomioita omaan terveyteen ja kuntoon.

Kiitos itsellesi, että olet kulkenut tämän vuoden kanssani! Olet tähti!

1. Ihan selvästi vuosi jäi plussan puolelle, niin paljon kaikkea ihanaa siihen mahtui. Terveydelliset ongelmat tulivat vähän yllättäen, koska en ole juuri sairastellut tavallisia virus/bakteeritartuntoja kummempaa ja nyt sitten tuli rampattua lääkäreissä ja jopa sairaaloissa. Tokihan mieleen on tullut, että nytkö se kroppa tästä sitten rapautui ja voisi alkaa pitämään itsestään parempaa huolta, että saisi vielä seuraavatkin 40 vuotta mittariin.

Oikein hyvää Uutta Vuotta sinulle ja pojille! Toivon vuoteesi iloa, lämpöä ja rakkautta!

4. Olipa kiva lukea tämä vuosikatsaus. Mekin olimme Hesassa silloin kun mies juoksenteli aseman katolla. Olimme lähdössä bussilla kotiin rautatientorilla ja ihmettelimme asiaa.

Hyvää uutta vuotta!

1. Kiitos Heli :)
      Minä yritin Hra Kepposelle ehdotella, että mitäs jos repäisisimme ja menisimme myös aseman katolle :D Samalla vaivalla ja kustannuksella palomiehet olisivat meidätkin alas auttaneet ja me emme olisi juosseet karkuun tai heitelleet lumikokkareilla palomiehiä :D Mies ei sitten lämmennyt ajatukselle. Menimme sitten kiltisti Ateneumiin

Hyvää Uutta Vuotta!

5. Hyvää uutta vuotta! Toivottavasti ensi vuodesta tulee hyvä ja saat myös rentoutua ja aikaa itsellesi!

1. Hyvää Uutta Vuotta sinulle ja perheellesi ja Honeylle.
      Alkuvuoden aikataulu näyttää mukavan väljältä. Toivottavasti olisi talviurheilukelejä!

6. Vau! Sulla on ollut monipuolinen ja mahtava vuosi. Tuota lukiessa oma elämä alkoi tuntua aika tylsältä ;O). Puutarhanhoitoa, puutarhanhoitoa ja uusista istutuksista ja kasveista haaveilua. Boring? No joo, välillä käyn töissäkin teinien parissa. Ihanaa alkanutta vuotta!

1. Eikös ne kiinalaiset sanoneet, että mikään elämässä ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito? :) Meidän pitäisi panostaa tuohon pikkupihaseemme enemmän, suotavaa oisi, että minulle tulisi inspiraatiota ja voimaa puutarhanhoitamiseen - vielä kun tulisi jostain lisää taitoa :)
      Hyvää Uutta Vuotta sinulle!

7. Tää pääsi pitkästä aikaa blogeihin, ja Kepposelassa on näemmä blogienkin puolella tapahtunut vaikkasta mitä kahden viime kuun aikana! :) Mutta olipas sulla tosi kiva vuosi 2014! Ja hymyillyttävää, kun sain olla siinä mukana! Jatketaan siis tänä vuonna samalla linjalla.

Oikein hyvää tätä vuotta koko Kepposelan väelle! :)

1. Vierivät Kepposet eivät sammaloidu eivät edes pysähdy :D
      Kiva kun olit mukana vuodessamme. Haluan jatkaa samalla linjalla!

Hyvää alkanutta vuotta sinulle koko meidän perheeltä!