22. kesäkuuta 2026

Oi, miten ihana juhannus

Meillä on takana mökkijuhannus kolmen sukupolven kesken. Sää oli ihanan lämmin ja aurinkoinen. Ruoka erinomaista ja ympärillä omaa perhettä ja muutama vieras. Tunnelma oli ihana, vietettiin aikaa yhteisen ruokapöydän ääressä, saunoimme ja uimme. Juhannuksen vietto meni ihan huikentelevaiseksi. Vanhin sukupolvikin valvoi puolille öin ja viinipulloja kului meidän porukalle ennätyslukema. Käki kukkui, luonnonkukat kukkivat. 

Maanomistaja poseeraa 60-luvulla istutetan rhodon vieressä.
Mökillä kutsun vitsillä Hra Kepposta aina maanomistajaksi, onhan hänellä melkein kahden hehtaarin tilukset :)


Keskimmäinen poikamme ja hänen tyttöystävänsä olivat paitsi kivaa seuraa, niin myös aikaansaavia apulaisia. Tässä he taittelevat serviettejä juhannusaaton ulkopöytään. Minusta tämä on juhannuksen tunnelmallisin kuva.


Juhannuksena söimme ensin kaloja. Tarjolla oli graavia lohta, kahta eri savilohta ja kahta eri katkarapumössöä ja salaattia. Sitten vielä Maanomistaja grillasi kasler-pihvejä.


Kakkuja piti siirtyä syömään sisälle illalla. Tarjolla oli lohjalaisen St. Honoren tuulihattukakku ja pormestarin kranssi.

Lisänä oli ihana Tertin kartanon ohjeella ja yrttiseoksella ja limoncellolla maustettu kakku



Puolitoista vuotta sitten tehdyn ison puiden harvennuksen jälkeen on aina yllätys, että mitä luonnontilassa olevalla tontilla kasvaa. Nyt elintilan on vallannut niittyleinikki.

Metsämansikka kukki ihanasti, rannan aurinkoisimmassa paikassa oli jo pari kypsää mansikkaa


Kepposka itse seilaamassa aallokossa uimarenkaalla. Periaatteenani on, että niin kauan kun onnistun pääsemään uimarenkaan tai -patjan kyytiin, niin kauan vesileikkini jatkuvat :)



Juhannuspäivän vakioruokana on kantarellipasta

Kakkuja riitti kolmeksi tarjoilukerraksi. Arvostan apen kakkumatematiikkaa :)



Juhannuksen jälkeen olo ollut taas vähän väsynyt, mutta viis siitä. Olihan tämä hieno juhannus niin upeassa säässä.

Minulla on tiistaina työpäivä ja sitten alkaa melkein kahden viikon loma. Yritän suoriutua heti töiden jälkeen reissuun. Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin ja suunnitelmien mukaan. 

Yritän ehtiä kirjoittamaan yhden ajastetun postauksen ennen lähtöäni, mutta tässä voi hyvinkin käydä niin, että seuraavaksi tulee matkaterkut reissun päältä.

Mukavaa alkanutta viikkoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti