6. heinäkuuta 2017

Mitä ehtii tehdä viikossa Korfulla?

"Reppureissumme" alku- ja päätepiste oli Korfu. Meidän ei ollut tarkoitus lomailla erityisesti Korfulla. Valitsimme sen kohteeksi suorien lentojen ja hyvien lauttayhteyksin vuoksi. Joten aika paljon ehtii viikossa Korfulla.

Päivä 1
Saavuimme yölennolla Korfulle. Vuokrasimme auton ja lähdimme katselemaan maisemia. Ehdimme päivän aikana uida neljällä eri rannalla, snorklata, ihailla saaren vehreyttä, kauniita maisemia ja käydä tutustumassa Korfun vanhaan kaupunkiin.

Tällä rannalla snorklasimme

Päivä 2
Aamulla lähdimme lautalla Manner-Kreikan Igoumenitsaan. Lauttamatka taisi kestää 90min ja kannella oli ihanan vilpoisaa ja myös kauniita maisemia. Igoumenitsasta vuokrasimme jälleen auton ja ajoimme yhtäkyytiä Meteoraan. Ajomatkaan meni n. 2,5 tuntia. Iltapäivästä olimme jo ihailemassa Meteoran upeita maisemia ja tutustumassa luostareihin. Luostareiden suljettua ajelimme hotelliimme suloiseen Kastrakin kylään. Huoneen parvekkeelta oli aivan mahtava näkymä. Illalla ajoimme takaisin Meteoran vuorille ihailemaan auringonlaskua.

Me emme uskaltaneet noille kielekkeille seisomaan, joten kuvailimme uskallikkoja :)

Päivä 3
Aamulla kävimme katsomassa vielä lisää luostareita. Sitten ajelimme takaisin Igoumenitsaan palauttamaan auton. Matka takaisinpäin sujui nopeammin. Olimme etukäteen tilanneet taksin viemään meidät Igoumenitsasta Albanian puolelle Sarandaan. Myöhään iltapäivällä olimmekin jo Sarandassa köllettelemässä hotellin uima-altaalla. Siinä vaiheessa lämpötila oli +35 eikä vähäisintäkään tuulenvirettä. Illalla menimme keskustan suuntaa kävelemään ja saimme samalla idean kysyä matkatoimistosta veneretkiä. Sopivaa retkeä ei löytynyt, mutta päädyimme vuokraamaan veneen vain meille kahdelle 6 tunniksi.

Hotellimme Sarandassa

Päivä 4
Aamupalan jälkeen lähdimme kohti satamaa ja siellä meitä odottavaa venettä. Ajelimme rannikkoa pitkin kohti Ksamilin kaupunkia, jossa on Albanian rivieran hienoimmat hiekkarannat. Matkalla pysähdyimme yhdelle rannalle. Ksamilissa snorklailimme veneestä, otimme kannella aurinkoa, ajelimme pienen lenkin Ksamilin lähettyvillä ja kävimme lounaalla Ksamilin rantaklubissa. Varsin rento päivä.

Päivä 5
Aamulla hyppäsimme taksiin ja menimme katsomaan Butrintin raunioita. Butrintilla on pitkä historia, joka ylettyy 800-luvulle eKr. Parhaiten tunnetuin osa historiaa on se, kun Butrint oli osa Rooman valtakuntaa. Mielenkiintoista katsottavaa riittää pariksi tunniksi. Paikka on siitä mukava, että monia raunioita voi katsoa varjosta. Loppupäivän vietimme hotellin uima-altaalla.

Päivä 6
Aamulla lähdimme satamaan ja sieltä lautalla takaisin Korfulle. Olimme valinneet hitaamman lautan, koska Korfun ja Albanian erottava salmi on kapea ja ihania maisemia pystyi katselemaan rauhassa raikkassa merituulessa. Nopeimmissa lautoissa pitää istua sisällä. Loman lopuksi oli yrittänyt varata vähän parempaa hotellia ja onnistunutkin siinä. Hotelli oli todella kaunis ja siellä oli niin rauhallista. Loikoilimme altaalla.

Noi oranssit vesipatjat olivat niin ihania

Päivä 7
Toistimme päivän 6 ohjelman. Lentomme lähti vasta 02:35. Onneksi saimme hotellista ostettua late checkoutin ja saimme pitää pientä hotellihuonetta lähtöömme saakka. Oman ison, parvekkeelisen merinäköalahuoneen jouduimme luovuttamaan pois. Nuo yölennot ovat kyllä aivan liian raskaita minulle, koska en nuku koneessa lainkaan. Yritän vieläkin saada palautettua vuorokausirytmiäni tuon valvotun yön jäljiltä.

Hotellin yleisiä tiloja

Reissujuttuihin palaan vielä varmasti ainakin Meteora- ja Albania-postauksien muodossa.

Oliko reissuaikataulu tiukka?
Mielestäni ei. Meillä jäi hyvin aikaa altaalla loikoiluun ja ehdin lukemaan kaksi kirjaakin reissussa.

Oliko hotellin vaihtoja liikaa?
Majoituimme reissullamme neljässä eri hotellissa. Kaksi aikuista naista liikkuu sukkelasti. Sen verran noita siirtymiä oli, että en kertaakaan vaivautunut purkamaan matkalaukkuani. Yhden yön stopeilla se lojui aina lattialla auki. Viime kesänä majoituimme muistaakseni 9 yössä neljässä eri majapaikassa perheen kanssa ja viimeisen kohdalla pura-pakkaa-kiintiö vuosi jo ylitse.

Ehdimme shoppailemaan?
Meistä ei kumpikaan ole shoppailuihmisiä, mutta tuliaiset ehdimme hyvin hankkimaan. Meidän keskimmäinen ja kuopus ovat paluustani saakka temmeltäneet kotona Albanian futismaajoukkueen peliasuissa :)

Tuliaiset osuivat ihan nappiin, Albanian maajoukkueasut menivät heti käyttöön

Yölennot
Tämä oli taas muistutus siitä, että yölennot eivät todellakaan sovi minulle. Nyt jo kaduttaa, että tammikuussa minulla on jälleen yölento. Tilanne olisi varmasti ollut parempi, jos olisin voinut pitää maanantain lomaa (kone laskeutui klo 6), mutta oli pakko tehdä puolipäivää töitä. Pidin yhden projektipäätösarviointihaastattelun ja yllättävän skarppi olin ja muistiinpanotkin ovat olleet jälkikäteen ymmärrettävät.

***

Työviikkoni alkaa lähetä loppua ja kohta alkaa kolmen viikon kesälomani. Seuraavaksi vuorossa on rentoa mökkeilyä ilman mitään suunnitelmia. Minäkin olen niin paljon kulkenut, että voin hyvinkin rauhoittua välillä paikalleni. Pari ihan pientä retkitoivetta on tietysti mielessäni :)
Toivottavasti pojille tulisi uimasäätä!

Mukavaa loppuviikkoa!

1. Teillä on ollut niin kiva matka!
    Hotellin allas on niin houkutteleva. Kunpa pääsisin nyt tuonne uimaan!😀
    Milloinkohan Suomen vesissä tarkenee uida?
    Pojat saikin kivat tuliaiset. Varmasti mieluisat!
    Ihanaa torstai päivää!❤️

1. Matka oli todella onnistunut.
      Tuossa uima-altaassa oli yksi huono puoli. Sen vesi lämpini aivan liian nopeasti :D :D Aamulla se oli +27 ja tuntui jopa viilentävältä. Pikkasen puolen päivän jälkeen, lämpötilä oli noussut jo 2-3 astetta ja vesi oli jo liian lämmintä. Ihan ensimmäistä kertaa elämässäni koin tällaisen ongelman.

Me ehdimme jo aloittaa Suomessa uimakauden ennen juhannusta. Viime viikolla oli järvivesi ollut niin kylmää, että esikoiseni ei ollut pystynyt uimaan. Poika ui jo kesäkuun alussa meressä, joten sen on täytynyt olla todella kylmää. Työkaveri kävi tänä aamuna meressä, +11. Saisi tulla parempaa keliä!

Mukavaa kohta alkavaa viikonloppua!

2. Kotimaassa kun on kylmää,niin on niin ihana katsoa muiden lomakuvia ulkomailta.Näitä matkakertomuksia on midlenkiintoista lukea ja niistä saa vinkkejä matkailuun.Omat Amerikan jutut pitäisi myös työstää klneelle,jos sais inspiraation.

1. Minä elättelen kovasti toiveita, että tulisi vielä lämmin kesä ja voisi uida järvessä. Aika ankealtahan tilanne tällä hetkellä näyttää. Ei kuitenkaan yhtä pahalta kuin 3 vuotta sitten, jolloin heinäkuussa mökille mennessä oli +10 astetta ja kilpikonna meinasi alkaa horrostamaan. Siitä tuli yksi lämpimimmistä mökkikesistä.

Minä tykkään kanssa lukea matkapostauksia. Toivottavasti inspiroidut tekemään Amerikan matkastasi juttuja!

3. MIelettömän mahtava kuuloin ja ennen kaikkea näköinen reissu. Itse varmaan stressaantuisin hotellin vaidosta mutta minä nyt välillä stressaannun ihan vain istumisestakin.

1. Reissu oli tosi onnistunut ja Meteoran luostarit ja alueen erikoinen maisema teki lähtemättömän vaikutuksen. Minulle tuollainen hotellin vaihtaminen sopii, jos ei tarvitse huolehtia kuin omista tavaroistaan. Siinähän on oivallinen tekosyy elää matkalaukku levällään eikä purkaa sieltä mitään pois :D :D
      Mukavaa lomanjatkoa!

4. Ihania kuvia ja ilmeisen onnistunut matka teillä.

Mukavaa ja leppoisaa mökkeilyä!!

1. Kiitos :) Reissu oli tosi onnistunut. Meteora oli kertakaikkiaan upea!

Kovasti toivon, että tulisi kivaa säätä mökkeilyyn, jotta pojat voisivat uida ja puuhailla ulkona. Olen pistänyt helteen tilaukseen ;)

5. Hengästyttää jo pelkkä lukeminen, mutta varmasti ollut ihana matka! Kiva lukea näitä matkapostauksiasi ja ihailla kauniita matkakuvia!

1. Matka oli tosi onnistunut :) Paljon ehdimme näkemään, kun reippaasti liikuimme ja jäihän tuota aikaa vähän ihan pelkkään oleiluunkin. Vastapainoksi onkin sitten kiva vetäytyä mökille laiskottelemaan :)
      Mukavaa lomanjatkoa!

6. Paljon olette kyllä ehtineet, ja sopivasti rentoiluakin. Kyllä aikuisten matkat on vähän erilaisia, kuin perhematkat, molemmat kivoja. Meillä on kyllä miehen kanssa aikuistenlomat mökkilomiin, vaikka pari vuotta sitten Espanjassa vannoin kuunneltuani viikon kahdesta suusta äiti, äiti, äiti ja muutamaa kuukautta kahden neidin kinastelua, että seuraava loma on aikuisten loma, mutta eipä sitä ole vielä tullut. Niin vain tulee otettua aina tuo neiti mukaan. Mutta jospa sitä vaikka jollekin minilomalle pääsisi...

1. Aikuiset liikkuvat niin paljon nopeammin ja joustavammin kuin lapset :) Viime kesänä kyllä meni hienosti meidän perheen Baltian roadtrip, vaikka itse viimeisen kohteen tavaroiden purkamiseen ja pakkaamiseen kypsähdinkin aivan täysin. Meillä on tämän vuoden perhelomana pitkä viikonloppu syksyllä Lontoossa ja saas nähdä, miten se sujuu. Lontoo ja Harry Potter studiot ovat esikoisen ykköshaave, vähän jännittää, että miten nuo pienemmät viihtyvät matkassa mukana. Onneksi on sellainen etu, että ollaan miehen kanssa käyty kaikki suunnitellut kohteet, joten ei haittaa vaikka ei saisi hetkenkään rauhaa katsoa mitään :D

Aikuisten parisuhdeloma tekisi kyllä niin hyvää, mutta tukiverkottomalle sellainen ei tällä hetkellä ole mitenkään mahdollista. Olen kyllä suunnitellut laittavani lapset ensi kesänä jollekin useamman yön leirille, jotta saisimme joskus kahden keskistäkin lomaa :)

Minä pääsen mökillä Hra Kepposta helpommalla. Pojat ovat kokoajan kinuamassa isää pelaamaan.

7. Ensivisiitillä💚💛💙Aurinkoista heinäkuuta! Liityin lukijaksi

1. Kiva kun löysit tänne ja jätit kommentin, niin minäkin löysin sinun blogiisi :)
      Mukavaa viikonloppua!

8. Ihanalta näyttää ja kuulostaa!

1. Kiitos :)
      Mukavaa viikonloppua! Täällä paistelee vähän aurinkokin, toivottavasti siellä myös :)

9. Mukavan näköinen reissu. Onneksi meillekin tuli nyt muutama lämmin päivä.
    Mukavaa alkavaa viikkoa!

10. Kuulostaa mahtavalta reissulta. Ja oli kiva nähdä sellaisiakin paikkoja Kreikassa, joissa me ei käyty, kun alkukesästä Kreikassa oltiin. Sydän jäi sinne ja pakko päästä uudelleen kiertelemään Kreikan saaria. Niitä tunnettuja että vähemmän tunnettuja :)

1. Reissu oli ihana, tosin hyvin hikinen :)

Kreikkaan on helppo ihastua!

11. Teidän Korfu vaikuttaa aivan ihanalta ja omasta Korfun reissusta ei ole hirveästi jäänyt mieleen, outoa. Noh ehkä se johtuu, että olin tuon ukkelin tuntenut silloin vasta n. 3kk ja tuijottelin sitten sitä koko ajan, hih. :)

1. Ymmärrän hyvin, että vastarakastuneena Korfu jäi kakkoseksi ;)

12. Korfu näyttää ja kuulostaa niin kivalta postauksessasi. Minusta teillä on ollut ripeä tahti ja olette saaneet paljon reissusta irti. Ja hyvä, että ette menneet noille kielekkeille kuvailemaan, näyttävät vaarallisilta. Varmasti jäi ihanat muistot. Ja pojillekin vielä hienot tuliaiset!
    Kivaa alkanutta viikkoa!

1. Me ollaan reippaita liikkeissämme ystäväni kanssa. Toista se on perheen kanssa. Tänäänkin yritin punnertaa poikia heti aamusta liikkeelle. Klo 13 oltiin mökin ulko-ovella vihdoin valmiina ja kas illaksi luvattu sadekuuro yllätti meidät.

Venäläiset saapuivat illalla noille kielekkeille viinipullojen kanssa ihailemaan auringonlaskua. En yhtään ihmettelisi vaikka tuolla tulisi onnettomuuksia :(

13. Olen ihan sanaton, olen aina halunnut Korfulle ja tämä postaus nosti ihon ihan kananlihalle, hyvällä tavalle. Kiitos tästä, nyt kaipuu sinne on vielä suurempi <3

1. Korfu oli mukava lomasaari, toivottavasti joskus pääset sinne.

14. Aika paljon kerkesitte! Suosikkini oli (vähän yllättäen) päivä 4. :-)

Ihanaa lomaa!

15. Voi kun kuulostaa kivalta paikalta. Ihania kuvia.

1. Kiitos :) Oli kyllä kiva reissuja ja mukavia kohteita.