31. joulukuuta 2018

Vuosi 2018

Vuosi 2018 on ollut varsinainen myllerryksien vuosi. Siihen on mahtunut hienoja juttuja, mutta myös huolta ja surua. Vuosi on ollut täynnä tekemistä sekä niitä miljoonia hoidettavia asioita että huvituksia. Vuoteen on mahtunut äitini muutto vakituiseksi hoitokodin asukkaaksi, isäni hidas toipuminen ja muutto rivitalosta kerrostaloon, mieheni työpaikan yksikön lopetus, työttömyys ja nopea työllistyminen, anopin muutto nykyiseen hoitokotiinsa sekä appivanhempien koiran menehtyminen meidän hoitovuorollamme. Tähän keitokseen vielä lisätään pientä känää teinin kanssa, yläasteen aloitusta ja parit 11-vuotiaan romahdukset.

Toisaalta vuoteen kuului myös aivan mahtava hellekesä, paljon kivoja juttuja ystävien kanssa sekä onnistuneita reissuja sekä kotimaassa että ulkomailla. Vuosi on ollut kuormittava, raskas, mutta ajoittain siis aivan mahtava ja vuoden päätteeksi asiat ovat melkolailla niin hyvin kuin ne voivat olla olemassa olevien rajoitusten puitteissa.

Tammikuu
Tammikuussa vielä ryimme isäni jalan murtumisen aiheuttaman hoitokatastrofin jälkimainingeissa. Isä oli sairaalassa ja äiti väliaikaisella kriisipaikalla hoitokodissa. Harvoin on loma tullut niin hyvään kohtaan kuin tammikuussa. Olin haaveillut pitkään Malediiveista ja pääsin toteuttamaan sen ystäväni Jonnan kanssa. Paratiisimaisemat, mahtavat snorklausvedet ja hyvä ruoka nollasivat pään. Matka oli todella upea! Sairaalavierailujen, vanhempien asioiden hoidon ja matkan lisäksi tammikuuhun mahtui ravintolassa vietetyt Hra Kepposen synttärit ja esikoisen "jälki"synttäreinä pidetyt vohvelibileet.

Helmikuu
Helmikuussa isäni pääsi sairaalasta kotiin pyörätuolissa, mikä lisäsi hetkellisesi hoidettavien asioiden määrää. Isäni hoitopaikka oli niin karmaiseva, että kotiinpaluu ei tapahtunut päivääkään liian aikaisin.  Ehdin hiukan ulkoilemaan ja hiihtämäänkin sekä käymään Annan kanssa Kasvitieteellisessä puutarhassa sekä Ateneumin Ankallisgalleria näyttelyssä. Poikien hiihtolomaviikolla olin lomalla peräti päivän ja Hra Kepponen kaksi. Laskettelupäiväämme Messilässä osui hieno sää.

Maaliskuu
Katselin maaliskuun kuvatulvaa ja jopa on ollut haipakkaa menoa. Sain työkaveriltani Ilonalta lipun Myrskyluodon Maijaan ja jatkoin sieltä Hra Kepposen ja esikoisen kanssa herkuttelemaan thaimaalaisella ruualla. Mielenkiintoinen kokemus oli hyvä luento Britannian suurlähetystössä. Melkein kuninkaallinen hetki, kun söin aamupalaa kuninkaallisella "leimalla" varustelluilta astioilta. Olin vapaaehtoisena Green Lights for girls tapahtumassa, jossa tyttöjä kannustetaan matematiikan ja tekniikan pariin. Helmikuussa kävimme ystäväni Annan kanssa katsomassa Sunrise Avenueta Hartwall Areenalla. Olimme antaneet keskimmäisen kummisedälle myöhästyneenä 50v lahjana juhlapäivän teemalla "juhli kuin 10-vuotias" ja juhlat pidettiin maaliskuussa. Kävimme keilaamassa ja Raxissa. Ostin synttäripojalla tietenkin oikein synttäripaketin Raxista ilmapalloineen :) Maaliskuussa muutimme äitini vuorokauden varoitusajalla vakituiseen hoitokotiin. Olipas sekin episodi! Kuukauden viimeisenä päivänä hyppäsimme yöjunaan ja suuntasimme kohti Lappia.

Huhtikuu
Säät Levillä olivat erinomaiset. Reissussa oli vähän epäonnea matkassa, koska Hra Kepponen, esikoinen ja kuopus sairastivat vatsataudin. Se ei onneksi ollut mikään ihan karmea versio. Toisaalta onnea oli saamamme upgrade Levin Suitesin huoneistossa. Olihan varsin kiva kämppä. Ehdimme tekemään Levillä muutakin kuin laskettelemaan: pojat pääsivät poroajelulle ja kävimme katsomassa Game of Thrones teemaan rakennetun SnowVillage hotellin. Se oli hieno paikka. Niin ja tulihan jälleen katsastettua Reidar Särestöniemen koti/ateljeemuseokin. Kotimatkalla vietimme hauskan päivän Oulun Tietomaassa.

Huhtikuussa teimme äidit-pojat teatteriretken Mordoriin eikun Turkuun katsomaan Taru sormusten herrasta. Esikoinen sai kummeiltaan lahjaksi lipun näytökseen. Keskimmäinen pääsi Helsingin koululaisten shakkikisassa palkintosijalle. Työpaikalla myös viinikouluttajana toimiva kolleega piti meille wine tastingin. Vapun juhlallisuudet keskitettiinkin jo vappuaattoon. Meillä oli vieraina esikoisen kummitäti ja löysimme kaapista Torakkapokerin, jota on siitä saakka pelattu säännöllisesti. Olihan siis vauhdikas kuukausi!
Todella huonoja kollaaseja saa tehtyä Google Photolla :(

Toukokuu
Toukokuu alkoi Leenan ja Annan kanssa tehdyllä Hämeenlinnan retkellä. Tutustuimme linnaan, söimme hyvin ja kävimme Leenan kanssa kokeilemassa lasinpuhallusta. Koivun siitepölykausi oli paha, eikä tilannetta helpottanut se, että appivanhempien mäyräkoira oli meillä suurimman osan toukokuuta. Toukokuukin oli muuten todella lämmin. Olemme poikien kanssa heittäneet talviturkin 20.5 maalaismummolassa ja kuvien perusteella olemme tarenneet uida oikein kunnolla. Vaari on päässyt toukokuussa keppien kanssa liikkeelle ja olemme kahvitelleet muutamaan otteeseen. Lintsilläkin ehdimme käydä jo toukokuussa.

Kesäkuu
Kuukausi alkoi perhematkalla Turkin Sideen. Hotellina oli vesipuistohotelli ja kerrankin oli riittävän isot altaat! Lämpöäkin riitti Turkissa, ehkä jo vähän liikaa minun makuuni. Minulle reissun kohokohta oli retki Cappadociaan. Viikon loman jälkeen minun piti palata takaisin töihin. Tuskaa helpotti parit terassilounaat ja uimareissu Allas seapooliin. Ihastuin altaaseen valtavasti. Kesäkuussa juhlimme anopin synttäreitä sekä keskimmäisen synttäreitä hänen kummiensa kanssa. Juhannusaaton vietimme kotona ja juhannuspäivänä pidimme Lauran perheen kanssa vohvelikestit. Tietysti juhannuksena istuttiin takki päällä ja järvivesi oli kylmää. Vietimme jo kesäkuussa paljon aikaa maalaismummolassa, koska Hra Kepposen työt loppuivat kesäkuun alussa ja minä pystyn käymään maalaismummolasta töissä.

Heinäkuu
Minulla oli toinen osa kesälomaa heinäkuussa ja loman aluksi teimme pienen kotimaanmatkan Hra Kepposen kanssa kahdestaan. Kävi tutustumassa Teijon ja Mathildedahlin ruukkialueisiin. Tykkäsimme tosi paljon! Synttäreitäni juhlimme extempore ystäväni Tiinan ja hänen miehensä kanssa. Pitkästä aikaa ehdimme käydä myös Suomenlinnan kesäteatterissa. Muuten loma meni maalaismummolassa upeista säistä nautiskellen uiden sekä meloen. Oli varsin rentouttavaa olemista. Lomani lopuksi tein pienen roadtrip, jonka pääkohteena oli ystäväni Sirkku Etelä-Pohjanmaalla. Retki oli todella onnistunut ja se päättyi vierailuun puu-Raumalla. Onneksi tuli mentyä puu-Raumaan, sehän on upea. Heinäkuu oli ihana kuukausi ja se hellepäivien putki oli jo suorastaan epätodellista! Miksei aina voi olla ihanan helteinen heinäkuu?

Elokuu
Helle jatkui pitkälle elokuuhon ja se alkoi tuntua suorastaan uskomattomalta. Koko ajan oli t-paita kelit. Mahtavaa! Elokuussakin oli paljon mukavaa menoa: kävin ystäväni Jonnan kanssa kesäteatterissa, Kätevien Emäntien kanssa pidimme askartelumaratonin herkkuineen maalaismummolassa, olimme Keski-Euroopan serkun lapsen nimiäisjuhlissa ja risteilimme melkein koko perhe Tukholmaan, työkavereiden kanssa nautiskelimme jälleen Altaasta ja illallisesta sekä viikottaisista maauimalatreffeistä Sirpan kanssa. Johan oli mahtava elokuu! Tosin elokuun lopussa tein päätöksen vähentää menoja, mutta se ei onnistunut lainkaan :D

Syyskuu
Heti syyskuun alussa oli jo kesästä saakka odottamani juttu: menimme Leenan kanssa koko päivän lasinpuhalluskurssille Soda Design Shoppiin Hämeenlinnaan. Jopas oli kuumottava ja jännittävä päivä! Hämeenlinnaan tuli palattua pian uudestaan. Kävimme pelaamassa ystäväni Tiinan ja hänen miehensä kanssa "Pako linnasta"-pelin. Tykkäsimme kovasti siitä. Ja taashan sitä tuli syötyä Popinossa. Samalla reissulla kävimme katsomassa anoppia Tampereella. Vietin hauskan illan lukioaikaisten poikien kanssa. Kävimme Tiinan kanssa katsomassa teatterissa Aurinkoa ja pullo cavaa. Tykkäsin ja minua nauratti. Olihan se osittain kuin meikäläisen elämää kuumine aaltoineen ja muistisairaine läheisineen. Ei tullut rauhallinen syyskuu :)

Lokakuu
Lokakuuhunkin kasaantui kaikenlaista ihanaa. Kirsikkana kakussa oli työkaverini Sirpan kanssa tekemäni reissu Georgiaan ja Armeniaan. Tbilisi oli varsin antoisa matkakohde. Suomeen tullessa ruska oli juurikin parhaimmillaan. Syyslomalla kävimme poikien kanssa Linnanmäen Valokarnevaaleissa sekä Tampereella. Tampereella huvittelun lisäksi ohjelmana oli anopin kanssa seurustelu. Tampereella onnistuin ottamaan omaa aikaa ja kävimme Leenan kanssa katsomassa Billy Elliotin ja syömässä törkeän hyvää hirveä. Ehdittiinpä vielä syyslomien jälkeen töissä pitämään tee-se-itse-virkityspäivä Nuuksiossa. Lokakuu ei ollut pelkkää ihanaa: yllättäen appivanhempien koira menehtyi. Koira oli kesän ja syksyn aikana niin paljon meillä, että pojatkin alkoivat puhua koirasta meidän koirana.

Marraskuu
Marraskuu on meillä juhlakuukausi. Käynnistimme juhlinnan epä-Halloween-juhlilla, joissa minun piti pidätellä itseäni teinin käskystä. Liika innostuminen, kun on niin noloa. Halloweenin jälkeen pidimme sukulaisille esikoisen ja kuopuksen synttärit. Viimeinen juhlakauttaus oli, kun vei pienesti juhlat äitini luokse hoitokotiin. Sitten hyppäsin juhlintahössäkästä taas lomailemaan. Teimme ystäväni Lauran kanssa pienen Aasian kierroksen: Hong Kong, Hanoi ja Bangkok. Reissu onnistui erinomaisesti, Vietnam viehätti minua kovasti.

Joulukuu
Joulukuu menikin sitten hässäköintiin. Oli vaarin muutto, kuopuksen kaverisynttärit ja sitä sun tätä valmistelua ja hyppäämistä. Ja sitten oli vielä flunssaakin. Se kiersi perhettämme ja harmillisesti tarttui lopuksi vaariin, joka ei sitten pääsekään juhlimaan kanssamme uutta vuotta. Meillä on usein mennyt piparitaikinaa kilokaupalla, mutta kiireisen aikataulun takia pärjäsimme yhdellä puolen kilon paketilla ja senkin lapset söivät raakana :D Joulutunnelmaa pääsin hakemaan Sirpan kanssa pitämistämme joulukorttitalkoista sekä vierailuista Leenan kanssa Porvoon joulutorille ja Elenan kanssa Lohjan joulutorille. Porvoossa sää oli aivan karmea :(

Joulu sujui mukavasti perhepiirissä. Sen verran oli kiireistä menoa, ettei paluu arkeen tuntunut pahalta lainkaan. Uutta vuottakin olemme viettäneet vähän enakkoon, kun aatonaattona Keski-Euroopan serkku ja Elena olivat meillä kylässä. Nyt uudenvuodenaattona rentoillaan, pelataan jotain lautapeliä tai Torakkapokeria koko jengillä. Kotitekoinen perunasaalaati ja hirvimakkarat odottavat syöjäänsä ja puolilta öin pamautellaan pari rakettia.

Olen varmaan tosi keski-ikäinen, kun ajattelen elämästäni, että minulla on jo tosi paljon kaikkea hyvää ja keskityn toivomaan vain, että elämä säilyisi tällaisenaan. Jos nyt jotain tavoitetta ja toivetta pitäisi ensi vuodeksi rutistaa, niin se on se sama-ikuinen eli enemmän aikaa, huomiota ja ennenkaikkea onnistumisia asioihin, jotka edistävät omaa terveyttäni. Olen jälleen tehnyt päätöksen, että yritän vähentää menoja ja käyttää sen ajan ulkoiluun ja liikuntaan. Saas nähdä, kuinka se onnistuu. Työrintamalla on odotettavissa turbulenssia, joten siihen toivon onnea ja voimia.

Sydämellinen kiitos sinulle mukanani kulkija kuluneesta vuodesta! Toivon sinulle kaikkea hyvää vuoteesi 2019.

1. Puu Rauma, se on kuule Vanha Rauma

1. Niin kyllä onkin. Mutta asia tuli varmaan kuitenkin selväksi ;)

2. Huh. Elämä on. Ihailen reipasta asennettasi , ei varmasti ole ajoittain helppoa ollut. Onnea uudelle vuodelle 💖

1. Kaikenlaista kuormittavaa on sattunut tälle vuodelle, mutta elämän perusrakenteet ovat vielä kantaneet ja saaneet katseen usein kääntymään siihen hyvään.

Onnellista vuotta 2019!

3. Monenlaista on mahtunut vuoteesi. Niinhän se on, että elämään kuuluu niin ilot kuin surutkin. Mahtavaa vuotta 2019!

1. Niinhän se on, että valita ei voi vaan pitää vastaanottaa sekä ilot että surut. Suruja on riittänyt, mutta ne ovat olleet sellaista elämän normaalia kiertokulkua, johon on voinut henkisesti jo varautua. Eihän se surua poista, mutta ehkä se ajatus siitä, että tietyt surut kuuluvat normaaliin elinkaareen kuitenkin auttaa suhteuttamaan asioita.

Onnellista vuotta 2019!

4. Ihana tälläinen kooste! Sun elämä on niin rikasta.Ja sä osaat nauttia siitä vaikka aina ei oo helpoimmasta päästä.Meillä loppuvuosi mennyt niin takkuen että on vaikea muistaa niitä kivoja hetkiä.Taidan alkaa pitää parempaa kirjaa niistä.Sun innoittamana:)

1. Ikävä kuulla, että sinulla on ollut kehnompi loppuvuosi. Toivottavasti uusi vuosi tuo enemmän valoa ja iloa. Kannattaa pitää kirjaa hyvistä hetkistä: siinähän voi elää ne uudestaan kirjatessaan. Ja toki kannattaa yrittää järjestää arjen keskelle iloa elämään.

5. Hyvää uutta vuotta!🎉⭐️❤️

6. Olipa vauhdikas ja monenlaisten tunteiden vuosi. Tosi paljon olet ehtinyt nähdä ja kokea. Tuntuu, että sinun jokaiseen kuukauteesi on mahtunut enemmän kuin minun koko vuoteeni.

Hyvää vuotta 2019!

1. Paljon kaikenlaista on mahtunut vuoteen 2018. Syksyllä jo useampaan otteeseen yritin vähentää menoja, mutta ei se onnistunut. Tasaisempi ja rauhallisempi vuosi olisi ihan tervetullut :)

Onnellista vuotta 2019!

7. Olen pahoillani perheesi kokemien vastoinkäymisten vuoksi.
    Itse olen ollut työttömänä jo neljä vuotta. Olin auto-onnettomuudessa, mutta vakuutusyhtiön lääkäri on sitä mieltä, että kykenen töihini edelleen, vaikka käsi ei toimi.

Mieheni kuoli ja se on suuri suru - ollut jo kauan. Lapseni sortui huumeisiin ja hänen asioissaan on järjestelemistä. Ei pitäisi järjestellä, mutta en vaan voi jättää häntä oman onnensa nojaan.
    Onneksi saan kuitenkin ruoka-apua.

Pärjäilehän ja hyvää kuluvaa vuotta.

1. Olen todella pahoillani kohtaamistasi vastoinkäymisestä ja surusta. Toivottavasti vuosi 2019 tuo valonpilkahduksia ja helpotusta elämääsi! Se on nyt minunkin toivelistallani.

8. Hyvää Uutta Vuotta 2019 ! Ihana yhteenveto vuodesta ja taidanpa ottaa vähän itselle mallia. Vaikka on vastoinkäymisiäkin, niin muistaa ne mukavatkin asiat paremmin näin.

1. Kiitos samoin - hyvää vuotta 2019!
      Kannattaa muistella niitä hyviä hetkiä, siten huomaa, että vuosihan on saattanut olla osittain hyväkin vaikka olisikin jo leimattu jonkun ikävän jutun mukaan. Ja voi samalla nauttia kivoista jutuista muistelemalla uudestaan :)

9. Hurjana on mahtunut teidän vuoteen ja on ollut mahtavaa seurata matkassa mukana. Teidän joulukuu oli kyllä aikamoinen! Epä-Halloweenit ja teinit naurattaa hyvällä yhä, sama meno täällä.

Oikein sydämellistä uutta vuotta Rva Kepponen teidän perheelle. <3

1. 2018 on ollut tapahtumien täytteinen vuosi. Yhtään ei haittaa vaikka 2019 olisi selvästi rauhallisempi.

Kiitos samoin - ihanaa on onnellista vuotta 2019!

10. Teillä on kyllä ollut varsin tapahtumarikas vuosi, ja monia matkojasi on ollut ihanaa seurata. Kiitos myös myötäelämisestä ja kommenteista blogissani :)

1. Kiitos samoin Taru!
      Toivon sinulle mahtavaa vuotta 2019!