4. toukokuuta 2018

Liian lyhyt Oulun reissu

Lapin reissuumme pääsiäisenä sisältyi myös vierailu Ouluun. Meidän tulee niin harvakseltaan ajeltua mihinkään kauemmas kotoa, että ajattelin sivistää lapsia vierailulla Oulussa. Matka Ouluun Leviltä on kuitenkin paljon lyhyempi Helsingistä. Minulle Oulu on jäänyt aika vieraaksi kaupungiksi. Tämä vierailu oli minulle kolmas, lapsille ensimmäinen. Oma ensimmäinen Oulun vierailuni oli mieleenpainuva. Se oli vuonna 2001 ja sellainen tyttöjen rilluttelureissu. Meitä emännöin ystäväni, joka asui jonkin aikaa Oulussa ja vierailu keskittyi 90% ravintolaelämään. Oi niitä aikoja.

Perheen Oulun reissulle varasin reilun vuorokauden. Ajattelin, että siinä ehtisimme nähdä tärkeimmät. Olin ajatellut, että Oulussa piipahdamme ainakin kauppahallissa, rannan makasiineissa ja käymme moikkaamassa toripoliisia, siis sitä patsasta. Varsinaisiksi vetonauloiksi pojille olin suunnitellut Tietomaata ja Edeniä.

Saavuimme Ouluun suunniteltua myöhemmin. Nallikarin leirintäalueelta vuokrattu mökki osoittautui yllättävän kivaksi. Poikia himotti laittaa tuli takkaan ja grillata loput vaahtokarkit. Pimenevässä illassa kukaan ei halunnut enää kaupungille edes syömään vaan söimme jämäparaatin eväistä. Alla kuvia Nallikarin mökistä. Mökki oli uudempiä mökkejä ja siinä oli kaksi makuuhuonetta, keittiö-olohuone, wc ja wc+suihku+sauna-yhdistelmä. Mökki oli positiivinen yllätys ja sesongin ulkopuolella kohtuuhintainenkin.

Tykkäsin erityisesti keittiöstä ja kamiinasta

Valotuksessa oli jotain vikaa

Kuopus vaahtokarkkien grillauspuuhissa

Heikon ilta-aktiivisuuden lisäksi aamutoimet Oulussa sujuivat jotenkin tahmeasti ja pääsimme matkaan suunniteltua myöhemmin. Niinpä menimme aivan ensimmäiseksi Tietomaahan. Tavallisena huhtikuisena arkipäivänä Tietomaa oli hyvin tyhjä. Sehän sopi meille loistavasti, koska kaikkia kokeiltavia pisteitä pääsi rauhassa käyttämään.

Niitä kokeiltavia pisteitä löytyi yllin kyllin. Meidän suosikkimme olivat "X vai Y"-testaukset sekä "kumivene saaristossa"-simulaattori. Pojat pääsivät niin Tietomaan imuun, että he eivät olisi lähteneet millään pois. Tutkittavaa ja kokeiltavaa löytyi myös 13-vuotiaalle. Päivä hurahti melkein kokonaan Tietomaassa. Illansuussa kävimme keskustelun siitä, että menemmekö lainkaan Oulun Edeniin. Poikia kuitenkin himotti Eden sen verran, että yksi kerros Tietomaasta jätettiin katsomatta. Sen verran hitaasti lähtö Tietomaasta tapahtui, että emme ehtineet syömään. Kävimme pikaisesti hakemassa kaupasta eväät, jotka söimme autossa Edenin parkkipaikalla. Meiltä siis suuret suositukset Tietomaalle! Tosin en osaa yhtään sanoa, että toimiiko Tietomaa myös lomakautena tai viikonloppuisin vai ruuhkautuvatko pisteet liiaksi.

Joku ympäri pyörivä härveli. Tästäkin riitti riemua, kun kierroksia sai tehdä monta

Pienemmät pojat jaksoivat ottaa ilon irti dinosauruksistankin

Saaristomerisimulaattorissa esikoinen

Pojilla oli todella kivaa Edenissä. Minä en paikalle oikein lämmennyt. Sisäänpääsy oli meidän perheelta karvan yli 60€, mikä minusta on aivan liikaa palveluihin nähden. Meidän perhe olisi uinut Raksilassa alle kahdella kympillä. Oulun Eden on hyvin samanlainen kuin Nokia Eden, mutta selvästi pienempi. Oulussa ei ole "Villiä Virtaa" eikä rengas iukumäkeä. Uimaan siellä ei oikein pysty, joten viihteeksi jää altaassa seisoskelu, porealtaat ja paria minuutti aaltokoneen aaltoja kerran tunnissa.

Sen jälkeen, kun automme oli lastattu junaan, ehdimme vielä syömään. Pojat toivoivat pääsevänä pizzalle. Kyselin VRn kaverilta suositusta pizzapaikaksi ja hän neuvoi menemään läheiseen Finlandiaan. Minusta paikka oli varsin epäilyttävän näköinen, mutta hyvän sijainnin ja olemattoman paikallistietouden takia menimme sinne kuitenkin. Meidän pizzat oli varsin hyvät!

Kevyesti olisimme saaneet Oulussa toisenkin päivän kulumaan. Kesällä varmasti menisi hyvin useampikin päivä ja kesäiseen Ouluun minua vetää Hailuoto ja sen majakka.

Lauantaina minulla on vuorossa lisää kotimaanmatkailua. Tapaan ystäviäni Hämeenlinnassa. Varmasti kiva päivä tulossa ja ensimmäistä kertaa elämässäni vierailu Hämeen linnaan.

Mukavaa viikonloppua!

1. Oulu on varsinkin kesällä aivan ihana kaupunki. Jonkin verran siellä on tullut vietettyä aikaa, koska äitini suku on Oulusta kotoisin.

Kivaa viikonloppua <3

1. Olisi kyllä kiva käydä Oulussa kesällä ja sellaisena kesänä, kun ei sada ja lämpöäkin saisi olla enemmän kuin +14 :) Harmi, että matka on niin pitkä.

Mukavaa viikonloppua!

2. Mä kävin helmikuun lopulla ekaa kertaa Oulussa. En oikeastaan nähnyt Oulua ollenkaan, sillä jäätävä pakkanen vähän latisti tunnelmaa. Tosin loistava seura korvasi sen. Olenkin ajatellut, että kesällä voisimme tehdä koko perheen retken ja Nallikarin mökki näyttää varsin viihtyisältä majoituspaikalta.

1. Loistava seura on varmaan ihan paras syy palata Ouluun uudestaan :)

Nallikari toimi meillä ainakin hyvin, meno oli toki kuin huopatossutehtaassa :D Emme sentään olleet aivan ainoat asiakkaat.

3. Minulla taitaa olla aukko sivistyksessä, kun en ole koskaan Oulussa vieraillut :) Mukavaa viikonloppua!

1. Minä olen ajatellut, että pääkaupunkilaisten penskojen tekee ihan hyvää nähdä muutakin Suomea eikä matkustaa siten, että aina matka suuntautuu ulkomaille. Haaveenani on vielä koko perheen reissut Itä-Suomeen upeiden maisemien äärellä ja saariston rengasreitin pätkä. Meillä oli pitkään koko lähisuku 45km säteellä, niin ei ollut tarvetta reissata Suomessa.

Meinasin muuten sanoa, että miten on mahdollista että Vaasan seudulla asunut ei ole ikinä Oulussa käynyt. Sitten katsoin Googlesta, että välimatkahan onkin tosi pitkä, 4 tunnin ajomatkan päähän ei tule noin vain lähdettyä.

4. Hei,

Oulun kesästä voin suositella Ainolanpuistoa ja Pikisaarta (kävelyreitti Nallikarista torille). Hailuodon reissuun kannattaa varata koko päivä, varsinkin jos sattuu lautalle ruuhka-aikaan :)