20. lokakuuta 2016

Syyslomailua = Suomenlinna, Tatu ja Patu

Poikien syyslomaviikko lähenee loppuaan ja se on mennyt mukavasti.

Meillä on jatkuvasti vaikeuksia järjestellä koululaisten lomia, koska viidellä viikolla vuosilomaa ei niitä mitenkään kateta. Tämä syksy oli erityisen hankala, koska pojilla lomaa oli kokonainen viikko ja työnantaja ei myöntänyt minulle palkatonta lomaa tälle syksylle lainkaan. Hra Kepponen puolestaan on suhailut poikien lomaviikolla pitkin Suomea.

Maanantaina oli vähän katastrofin makua. Yritin pitää 4 tuntia puhelinpalavereja ja meteli oli aikamoinen ja pieniä tappelunpoikasia puhkesi jatkuvasti. Maanantaina yritin kiskoa yhdeksän jälkeen vastanhankaisia poikia sängystä, heillä oli loma ja nouseminen ei kiinnostanut lainkaan. Tiistaina minulla oli vapaapäivä ja luonnollisesti minua kiskottiin sängystä jo ennen klo 8 :) Äidin lomapäivä oli siis odotettu.

Lomapäivänä suuntasimme eväiden kanssa kohti Suomenlinnaa Pokemonjahtiin. Olimme Kauppatorilla ennen yhtätoista ja kuhina oli kova. Niin moni muukin oli hyvä sään ja loman innostamana suunnannut kohti Suomenlinnaa, että kaikki halukkaat eivät mahtuneet lauttaan. Pokemon Go on suorastaan räjäyttänyt Suomenlinnan vierailijamäärät :)

Sää oli tosi kiva, eikä ihan jäätävän kylmäkään. Olimme tosin varustautuneet toppatakeilla, pipoilla, hanskoilla ja välikausihousutkin oli repussa kaiken varalta. Aurinko paistoi ihanasti ja syksyinen Suomenlinna oli todella kaunis.

Perinteinen tykkikuva.
Tykkikuva pitää aina ottaa sekä käydä kävelemässä joku käytävä

Keskiviikon ohjelmana oli työpäivän lomassa tehty vierailu oikojalle. Jälleen Pokemon Go auttoi. Minä kävin oiottavan kanssa hammaslääkärissä ja veljet keräilivät sillä välin ostoskeskuksessa pokemoneja. Kävimme vielä hampurilaisilla koko jengi. Ruuan ja pienen aktiviteetin jälkeen iltapäivän työt sujuivat rauhassa ja pojat odottelivat kiltisti illan huvitusta eli Tatu ja Patu leffaa.

Coolisti popcorn huulilla odotellaan elokuvasaliin pääsyä

Poikien mielestä hahmot olivat hyvin onnistuneet, joten näyttelijöille täydet pisteet. Moitetta sen sijaan sai juoni, jossa poikien mielestä ei tapahtunut juuri mitään. Moitetta sai myös se, että Tatun ja Patun ihmeellisiä keksintöjä ei esitelty tarpeeksi. Noin muutenhan elokuva oli kiva hyvänmielen leffa ja varmasti uppoaa ainakin alle kouluikäisiin lapsiin. Kuvaus oli minusta hyvä ja musiikkivalinnat paikoittain erinomaiset.

Torstai tuntui minulle varsinaiselta lomapäivältä. Pääsin toimistolle keskittymään vain työntekoon. Kävin aamulla vesijuoksemassa. Työkaveri ampaisi tukka märkänä palaveriin, mutta minä join aamukahvit uimahallilla. Varsinainen luksusaamu siis!

Kylläpä on jo ikävä huurteisten ikkunoiden takana pilkistävää maauimalaa

Viime viikolla saimme päätökseen yhden projektin isoimmista ja työläimmistä vaiheista, joten nyt on ehkä viikko ellei pari vähän löysempää tai siis sellaista normaalitahtista. Vihdoin ehdin tänä syksynä alkaneelle joka torstaiselle teemabuffet lounaalle viereiseen rakennukseen. Täytyy todeta, että ne pikaiset salaatit ovat minun terveydelleni parempi vaihtoehto.

Aasialainen buffet

Juuri kun olin alkanut toipua lounaasta, työkaveri viestitti, että nyt on paljon karkkia tuliaispöydällä. Sinne seuraavaksi.

Lindtin suloiset minikonvehdit

Torstaihan on myös pullapiiripäivä.

Pullapiiri jalossa muodossaan, ei mitään kevyttä kotitekoista

Kotiin lähtiessä jouduin toteamaan, että onpa se harmillista lähteä kesken näin hyvien tarjoilujen. Sekä suklaata että donitseja oli vielä lähtiessäni jäljellä. Hyvällä tuurilla perjantaitani piristävät konvehtirasian marsipaanisuklaat. Kukaan muu toimistolla ei tunnut tykkäävän marsipaanista. Jos ei ole marsipaania tarjolla, niin sitten pitää tyytyä huonoihin perjantaijuttuihin ;)

Lomalaiset kävivät Hra Kepposen kanssa torstai-iltana Megazonessa. Olimme tarjonneet loman kohokohdaksi pojille valittavaksi Ruotsin risteilyn, Linnanmäen valokarnevaalit sisältäen laiterannekkeet tai Megazonen. Pojat valitsivat jälkimmäisen. Olin melkein pettynyt, ehdin jo toivoa risteilyä kaikkine buffet-ruokailuineen ;) Keskimmäinen lohdutti, että äiti ole tyytyväinen Megazoneen, se on kaikkein halvin ja nopein. Pojilla oli ollut tosi kivaa siellä. Minullehan ilta oli mitä mukavin, koska lojuin katsellen Netflixiä.

Perjantaina nassikat saavat tehdä loput työnalla olevista lukudiplomitehtävistään ja pelailla ja minä nautin jälleen toimiston rauhasta. Etätyömahdollisuus, yksi lomapäivä ja helpot ja nopeat huvitukset ovat pelastaneet tämänkin lomaviikon. Uskon, että pojilla on ollut kivaa.

Mukavaa perjantaita!

1. Paljon olette kaikkea tehneet, vaikka töitäkin sinulla on ollut. Meillä on syyslomaa ensi viikko ja vähän omaa lomaa siihen päälle. Tätä on niiiin odotettu. Mukavaa viikonloppua!

2. Paljon olette kaikkea tehneet, vaikka töitäkin sinulla on ollut. Meillä on syyslomaa ensi viikko ja vähän omaa lomaa siihen päälle. Tätä on niiiin odotettu. Mukavaa viikonloppua!

1. Mukavaa lomaa sinulle ja perheellesi! Olisi kyllä tehnyt hyvää saada koko perheen lomaa, mutta hyvinhän se sujui ilmankin sitä.

3. Monenlaista kivaa olet olette pystyneet järjestämään pojille! Minulla nuo koulujen lomat ja työhuolet ovat jo takana kun lapset ovat aikuisia. Onhan se aika luksusta tulla töistä kotiin ilman mitään sen kummempia velvoitteita, mutta välillä sitä lapsiperheen hälinää ja hässäkkää kyllä kaipaakin :) Mukavaa perjantaita sinne!

1. Minä olen välillä miettinyt, että mitenkä sopeudun elämään sitten, kun lapset ovat omillaan. Kun pyörittää tätä hullunmyllyä vuosikausia, niin kodin hiljentymiseen tottuminen vie varmasti aikaa. Toisaalta odotan välillä kovastikin sitä aikaa, kun voi itse päättää tekemisistään ja selviää vähemmillä velvotteilla.

4. Hyvin olette saaneet lomaviikon pyöritettyä, vaikka teillä itsellänne ei lomaa ole ollutkaan. Meillä Vantaalla on nyt viimeistä vuotta kahden päivän syysloma, ensi vuonna sitten viikko ekaa kertaa ikinä. Tuo kaksi päivää on ollut helppo järjestää omista töistä vapaaksi. Toisaalta pojat ovat jo ensi syksynä sen verran isoja, että voivat kaksinkin viettää lomapäiviä ja käydä leffassa ilman aikuista yms.

Tänä(kin) vuonna vietämme syyslomaa Mikkelin mummilassa, saavuimme tänne keskiviikkona illalla. Eilen kävimme katsomassa Tatun ja Patun ja tänään luultavasti suuntaamme uimahalliin. Huomenna illalla palaamme kotiin ja mies saa miettiä sunnuntain ohjelman, mulla lienee edessä verkkokurssin viimeistely. Siitä puuttuu muutama äänite enkä saanut niitä tehtyä tiistaina (jolloin olin ajatellut saada verkkokurssin viimeisteltyä), kun iski flunssa juuri silloin ja ääni oli painuksissa. Onneksi flunssa oli pikaista mallia eli nyt olen jo oikeastaan terve.

1. Kahden päivän järjestäminen käy huomattavasti helpommin, etenkin jos sen pystyy jakamaan kahden aikuisen kesken. Toisaalta onhan se lapsille kiva tuollainen pidempi lomapätkä, vaikka aikuisille nämä lomat aiheuttavat päänvaivaa ellei ole opettaja :)

Minä en uskalla vielä jättää lapsia sisäkelien aikana keskenään koko päiväksi. Homma menee aivan varmaksi tappeluksi, en tiedä kuinka monta vuotta pitää vielä odottaa.

Mukavaa loman jatkoa Mikkeliin! Meidän keskimmäiselle Mikkeli edustaa Suomen paikkakuntien aatelia. Olemme käyneet siellä viikonloppu lomailemassa keskimmäisen kummeilla ja aina on ollut niin ihanaa!

5. Olet sinä melkoine organisoija, noin paljon ohjelmaa ja samalla töitä, en voi kuin hattua nostaa! Minä olen itsekin lomaillut tämän viikon ja pari ensimmäistä päivää jopa ihan itsekseni, olikin kieltämättä outoa olla kotona yksin, lukea aamulehti ihan itsekseen ja juoda aamukahvit hiljaisuudessa. Noh, nyt on paljon tutumpaa, kun en aamulla meinannut mahtua pöydän ääreen lainkaan kun lapset olivat sen vallanneet. Kivaa viikonloppua sinne!

1. Kiitos. Meidän trion ja olemattomien turvaverkkojen kanssa oppii sumplimaan ja organisoimaan :)

Se on kyllä outo tunne, kun kotona on hiljaista ja saa olla aivan rauhassa :D Meillä sitä ei ole toistaiseksi tapahtunut juurikaan, joskus kun mies on poikien kanssa vanhemmillaan olen päässyt nauttimaan siitä, että koko hiljainen talo on minun!

Toivottavasti sinulla oli hyvä loma.

6. Kerro sinä nyt minulle viisaampana, että onko siellä Suomenlinnassa tavallista enemmän niitä pokemoneja, vai Suomenlinnan eksoottinen ympäristökö se houkuttaa Suomenlinnaan Pokemon-jahtiin?

Vau mitä herkkuja! Maistuis varmaan mullekin. :-P

1. Suomenlinnassa on paljon erikoisempia ja harvinaisempia pokemoneja, joita on vaikea löytää mistään muualta. Mikään muu paikka ei ole ollut lähellekkään yhtä hyvä. Siksi vetää päivästä toiseen innokkaita pokehunttaajia. Keskustassa on monia hyviä pokepaikkoja, mutta niistä tulee pääosin sellaista tylsää peruskamaa.

Meillä lapset haaveleivat vielä yhdestä retkestä Suokkiin tänä syksynä. Kelpaisi kyllä minullekin ;)

7. Hyvin kyllä ootte aina saaneet noita lomakuvioita veivattua, vaikka helpoksi sitä ei ole tehty! Meillä on ihan iisi tilanne, kun lasten isällä on opettajana aina samaan aikaan lomat kuin lapsilla. Jälkikasvu on siis ollut isällään koko viikon, kun minä olen ollut töissä. Mullekin sellainen puoliloma, kun ei ole tarvinnut kotona huoltaa YHTÄÄN mitään :D

1. Kyllä noissa lasten lomakuvioissa riittää stressinaihetta koko vuodeksi :( Seuraavaksi sitten sumplimme joulun aikaa. Nykyisessä hommassa ei onneksi tarvitse enää viettää joulunpyhiä vastaten tarjouspyyntöihin :)

Opettaja vanhempana on kyllä näppärä :) Kyllähän se melkein lomasta käy, jos on täysin vapaat illat. Enemmänhän se on vapaa-aikaa itselleen kuin jos lomailee lasten kanssa ;)

8. Kiva viikko selkeästi teillä, kaikesta sumplimisesta huolimatta!!

Meillä oli helppo loma tällä kertaa koska olin kotona. Ulkoiltiin ja herkuteltiin ja torstaina pojat lähtivät isänsä kanssa laivalle.

Muutenkin tää loma oli kaikkien aikojen helpoin. Pojilla oli kaverit maisemissa, kävivät muutamaankin otteeseen uimassa isolla porukalla ja harrastuksetkin pyöri, joten mulle jäi ainoastaan leffapäivän järkkääminen. Se Elliot lohikäärme elokuva oli ihku!

Kivaa lauantaita!

1. Kivasti meni tämä syysloma ja saimme pojille sopivasti kivaa tekemistä, vaikka aikuiset eivät lomailleetkaan. Minulla oli itsellänikin kiva viikko :)

Meidän poikien kaverit taisivat olla suurin osa perheidensä kanssa lomailemassa. Vain yksi kaveri oli kylässä ja kerran soi ovikello koko viikon aikana. Tosi hiljainen viikko kavereiden suhteen.

9. Mielettömän kauniita syyskuvia Suomenlinnasta. Oikein silmä lepää.

1. Kiitos :) Suomenlinnassa oli kyllä upea ruska ja mukavan aurinkoinen päivä. Olen asunut koko elämäni pääkaupunkiseudulla ja kävin ensimmäistä kertaa syksyllä Suokissa.

10. Upeita kuvia - ruska oli kaunis Helsingissa sen vahan mita ehdin sita nakemaan. Tuo Tatu ja Patu hammensi, koska se on tainnut tulla esille sina aikana, kun olemme asuneet USA:ssa. Viikon aikana sita tietenkin paasi vahan perille, mutta tyovieraille en sitten oikein pystynyt asiaa kaantamaan. Ihmettelivat naita teletubbeja oikein joukolla. :)

1. Kiitos :) Ruska on kyllä ollut tänä syksynä upea ja aurinkoisia päiviä on ollut ainakin Helsingissä paljon.

Meillä on luettu ahkerasti Tatua ja Patua kotona lapsille. Ensimmäinen kirja on julkaistu 2003. Varmasti herätti ihmetystä vieraiden keskuudessa :)

11. Meidän neiti haluaisi kovasti Suomenlinnaan Pokemon-jahtiin. Harmittavasti ei nyt syyslomalla tullut käytyä Hesassa. Olisi ollut varmasti kivempi reissu kaikille, kuin tekemämme laivaristeily. Ruoka oli hyvää ja sitä todellakin oli riittävästi, mutta muuten tekeminen oli aika olematonta.

Ihanaa alkavaa arkiviikkoa 😊

1. Ainakin Suomenlinnassa tuli runsaasti liikuntaa ja raitista ilmaa. Kävelyä kertyi reissusta 9km. En ole ikinä aikaisemmin käynyt syksyllä Suomenlinnassa ja tämä oli kiva kokemus. Meillä vielä mietitään, että pitäisikö käydä uudestaan. Jos vaan tällaiset tuuliset säät jatkuvast, niin minä ainakin jäädyn sinne pystyyn.

Kiitos samoin - ihanaa alkavaa viikkoa!

12. Mä en thnyt lasteni kanssa mitään. MITÄÄN. Yksi oli kotona lähes koko ajan, kaksi liesus kavreiden kanssa välillä, oltiin kotona paljon.
    Pikku angstin aiheutti sn tajuaminen ettei mulla olisi edes varaa tehdä mitään. Tyyliin leffa plus hampparit veis puolen viikon udjetin. Nyyh! Onneksi pojat ei kaivannu mitään.

Ootte ihanan ahkera ja viitseliäs perhe!!!! Love it!

1. Sinun kolmikkosi on sen muutaman vuoden vanhempi, joten kaverit ovat varmaan se arvostetuin seura :) Meillä kelpaa vielä äiti, vaikka esikoisen mielestä olenkin välillä nolo :D

Rahapula on kurjaa :( Moni tekeminen tulee todella kalliiksi. Minä joskus jätän retki-ideoita toteuttamatta ihan sen takia, kun en joka narikkaan halua käydä sitä melkein satasta heittämässä :( Tuohonkin Pokemon Go on ollut hyvä apu, ulkoilukin on ihan ilmaista hupia ja jos joutuu ostamaan pojille luren, niin siitäkin selviää alle eurolla. Leffareissuun ostin kaupasta 15€ juomia ja karkkia, leffaliput maksoivat 45€ ja popcornit 8€. Onhan se ihan järkyttävää, että leffareissu maksaa 68€ + bensat. Jos mieskin olisi ollut mukana, olisi summa kasvanut vähintään 15€.

Minä olen aina tykännyt kaikenlaisesta pikkuretkeilystä. Hra Kepponen on enemmänkin sellaista kotona viihtyvää sorttia.

13. tunnustus sulle blogissani, vaikka oletkin sen jo saanut!