4. tammikuuta 2016

Hetkessä: paratiisirantoja ja kalavarkaita

Matkakertomukset marraskuiselta Galapagoksen reissulta sen kuin jatkuvat... Reissu oli niin turboahdettu täyteen kokemuksia, että näistä jutuista ei meinaa tulla loppu lainkaan.

Risteilyn jälkeen majoituimme kahdeksi yöksi Santa Cruzin saarelle Puerto Ayoraan, joka Galapagoksen suurin kaupunki. Noh, kaupungiksi en sitä kutsuisi vaan enemmän kyläksi. Matka lentokentältä hotellille oli kauhea. Alkumatkasta nimittäin huomasin, että kuljettajamme pilkkii ajaessaan. Siinä sitten jututettiin kuskia olemattomalla espanjalla kolme varttia, jotta pääsisimme hengissä perille. Turvavöitäkään ei tietenkään ollut.

Hotellimme oli viehättävä ja heti uima-altaalla saattoi tehdä tuttavuutta Galapagoksen eläinten kanssa :) Penkillä altaan päässä makoili merileijona, altaan reunalla oli pieniä meri-iguaaneja ja rapuja ja ravintolan katolla päivysti pelikaani.

Penkillä makoilee merileijona

Pieniä meri-iguaaneja uima-altaan reunalla

Penkinvaltaaja

Ensimmäiseksi teimme retken Tortuga Baylle. Satamassa hyppäsimme taksiveneeseen ja hurautimme kävelyreitin alkupäähän. Edessä oli 45min kävely paikallista "kiinanmuuria" pitkin lävitse kuivan metsikön, jonka suurin kasviryhmä oli erilaiset kaktukset.

Paikallinen "kiinanmuuri", tässä kohtaa se kulkee aika matalalla. Oli lämmin patikointi :)

Patikoiminen kannatti! Perillä odotti paratiisiranta. Ihanaa vaaleaa korallihiekkaa, joka ei polta jalkapohjia vaan suorastaan hellii niitä. Ihmisiä oli vähäisesti, meri-iguaaneja sitäkin enemmän. Tortuga Baylla ne väistivät ihmistä toisinkuin asumattomilla saarilla. Ihan huikea ranta!

Meressä bongasimme parittelevat merikilpikonnat. Muuten snorklaus Tortuga Bayssa ei pärjännyt lainkaan risteilyn snorklausretkille. Näkyvyys oli vähän kehno eikä kalojakaan ollut yhtä paljon kuin risteilyn snorklausretkillä. Pienessä poukamassa oli paras näkyvyys. Snorklauksen uutta antia olivat isot merimakkarat ja kallion kolossa piilotellut hyvän kokoinen hummeri. Kävin tuijottamassa sitä monta kertaa miettien, että siinäpä olisi oiva illallinen ;)

Snorklauspoukama

Vedenalainen Tortuga Bay

Siellä se mun illallinen piilottelee ;)

Nousimme juuri sopivasti vedestä ennenkuin liskot ratsasivat ranskalaisten kamat

Tortuga Bayn lisäksi teimme toisenkin snorklausretken. Jälleen hyppäsimme vesitaksin kyytiin ja sitten kävelimme. Parissa kymmenessä minuutissa olimme paikassa nimeltä Las Griestas, mikä tarkoittaa suomeksi halkeamia. Las Griestas on murtovesinen kanjoni, jossa on huikaisevan kirkasta vettä. Kaloja oli vähäisesti, mutta veden kirkkaus itsessään oli kokemus. Pohjaan näki, vaikka välissä oli 14m vettä.

Lopuksi kävimme ihastelemassa kalliolta näkymiä kanjoniin sekä rannalle. Kaunista!

Tästä kuvasta saa ehkä parhaiten käsityksen kanjonin veden kirkkaudesta.
Kuva on otettu 15m-20 korkuisen kallion päältä.

Tästä huomaa kuinka hyvin kalatkin näkyvät

Sitten se kehuttu maisema.

Maisema toiseen suuntaa ja siellä näkyy hylky. Se varmaan olisi magee snorklauspaikka.

Kiertelimme Puerto Ayoran kylää ja kävimme tsekkaamassa kalamarkkinat. Sieltä olisi voinut ostaa hummerin ja pyytää paikalla ollutta katukeittiötä valmistamaan sen. Kalaostoksien sijasta katselin kalavarkautta. Paikalla oli myös merileijonat ja pelikaanit. Merileijonalla oli selvästi diili, se odotteli kiltisti perkaustiskin alla ja perkuujätteet sujahtivat merileijonan kitaan saman tien. Näppärä biojäteastia :) Pelikaaneille sen sijaan ei ollut tulossa mitään, mutta välillä kävi tuuri ja pelikaani onnistui nappaamaan itselleen peruujätteitä ja meinasi siinä mennä kokonainen fileekin.

Varovainen hivuttautuminen kohti kalaa

Ja perkuujätteiden voittaja!

Globalisaation huipentumana bongasimme kylän ainoan ison supermarketin luota taksin, joka oli koristeltu Finland-tarroilla sivuilta ja takaa. Menimme jututtamaan taksikuskia. Yhteistä kieltä ei juuri ollut, mutta sen verran selvisi, että taksikuski on ollut pari vuotta Suomessa töissä. Närpiön kasvihuoneilla enimmäkseen, mutta Vaasa ja Tampere olivat myös tuttuja paikkoja. Aika uskomatonta!

Reissumme aikana Ecuador pelasi fudiksen MM-karsintalohkonsa pelejä menestykseekkäästi. Baarit olivat pelien aikana ihan täynnä ja meteli sen mukaista.

Karsintalohkon peli menossa

Santa Cruzin päänähtävyydet Kilpikonnareservaatin ja Charles Darwin Centerin olimme jo nähneet risteilyn aikana. Snorkalailuretkiä lukuunottamatta keskityimme rentoon oleiluun. Puerto Ayorassa on kivasti ruokapaikkoja, kahviloita, baareja ja turistikauppoja. Hintatasoltaan Galapagos on rutkasti kalliimpi kuin muu Ecuador, lähes kaikki on tuontitavaraa. Hintataso oli oikeastaan yleiseurooppalainen. Supermarketin Snickers maksoi hurjat 1,7 USD. Paluumatkalla lentokentälle ehdimme vielä bongaamaan hurjan kokoisen kraaterin.

Kraateri

Jopas on taas "naavaa" pukannut puiden oksille

Reissu jatkui Puerto Ayorasta Ecuadorin pääkaupunkiin Quitoon. Siellä aloimme jo tuntea vähän turnausväsymystä, mutta innostuimme vielä päiväntasaajalla vierailusta. Eli valitettavasti tämäkään ei ollut viimeinen reissupostaus :) Ja huomasin, että inkojen pyhä laaksokin jäi välistä. Ehkä säästän teidät siltä ;)

Hyvää alkavaa viikkoa!

1. Ihan huippukuvia taas! Alan pikkuhiljaa tajuta, että Galapagos ei ole ehkä oikea paikka sellaiselle, joka säikkyy jokaista iguaania... :-D

Mä en normaalisti oikein jaksa lueskella matkakertomuksia, kun ne ovat minusta yleensä niin tylsiä, mutta sinä kirjoitat jotenkin niin mukavasti ja elävästi, että näitä jaksaisi lukea vaikka kuinka pitkään. :-)

1. Iguaaneja kyllä Galapagoksella riittää. Mutta ne ovat hyvin leppoisia, paitsi mokomat syljeskelevät ihan vissiin huvikseen. Asumattomilla saarilla ne yleensä vain makoilivat laiskona ja asutuilla saarilla luikkivat ihmistä karkuun, mutta niiden näkemiseltä ei voi välttyä :)

Kiitos kommentistasi tekstiini :) Minä puolestani olen aina ollut kiinnostunut matkakuvista ja -kertomuksista. Ennen somea minulla oli varmaan leima otsassa "ainoa ihminen, joka jaksaa antaumuksella katsoa kaikki lomakuvasi - jopa ne 200 diaa" :D

2. Tuo luonto ja eläimet ovat huikeita kokemuksia. Kiitos taas sohvamatkailumahdollisuudesta blogisi välityksellä. Jonnekin muualle tässä pakkasessa tekikin jo mieli. :)

1. Mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän nautin luonnosta, myös täällä koti-Suomessa. Lienee keski-ikäistymisen merkki :) Nyt olisi kyllä ihana päästä jonnekkin lämpimään paratiisiin töiden ja pakkasen sijasta.

3. Aivan mieltön tuo paikka, en voi kuin kateellisena täällä katsella reissukuvianne ;) Hui mimmoinen kuski teillä on ollut, mutta onneksi pääsitte turvallisesti perille. Tuo suomessa asunut taxikuski on kyllä hauska sattuma:) Aivan mielettömän kauniita matkakuvia. Nyt täytyy jatkaa blogisi lukemista, koska olen taas hetken ollut koneelta pois :)

1. Galapagos on ollut ultimate matkahaaveeni jo alakoululaisesta ja se vastasi odotuksiani. Pulssi oli varmaan 200 siinä vaiheessa, kun tajusin että kuskin silmänräpäykset hidastuvat koko ajan ja kohta kaveri on unessa. Onneksi kuski virkistyi, kun jututetttin häntä urakalla. Muuten olisin varmasti päättänyt jäädä matkalaukkuni kanssa tien varteen.

4. Mielettömiä kuvia taasen kerran ja matkakuume vain jatkuu! Ja toi merileijona, itse suloisuus!
    Iloa viikkoon!!

1. Kiitos :) Merileijonan elämä oli varsin leppoisaa. Siinä se maata pötkötteli penkillä päivät pitkät. Miten musta alkoi tuntua, että haluaisin olla merileijona Galapagoksella. Nautti maisemista, säästä ja leppoisasta menosta :D :D

5. Upeita kuvia! Teillä on ollut hieno ja mielenkiintoinen matka. Minua niin hymyilytti tuo merileijona. Käytiin Teneriffan reissulla eläintarhassa ja siellä oli merileijonesitys. Aikamoisia veijareita nuo kaverit.
    Kiitos elämyksistä.
    Pirteitä pakkaspäiviä!

1. Kiitos :) Matka oli sellainen kerran elämässä kokemus. Tosin jälkitautina nyt riivaa kova hinku luontomatkailuun ;)