23. kesäkuuta 2013

Tanskan reissu osa 1

Tanskan reissu meni vallan mainiosti. Toki poikien kanssa matkustaminen vaatii jatkuvaa kaitsemista ja kiristystä ja uhkailua, mutta Legolandista luvatut "matkamuisto" legot kannustivat hyvään käytökseen aivan loppuun saakka :)  Normaalit yli-innostumiset toki koettiin. Ilmeämismuotona oli esim. seuraava:  7 tunnin Legoland-kierroksen jälkeen pojat pomppivat vielä melkein 2 tuntia pomppulinnassa ja sittenkin oli vaikeuksia nukahtaa :)

Olimme reissussa 6 päivää ja 4 yötä. Matkareitti kartassa:

Köpis - Aarhus - Ebeltoft - Randers/Arhus - Ebeltoft - Billund/Legoland - Odense/Egeskov Gade - Köpis

Matkajärjestelyt tein itse. Lentojen etsimiseen käytän:
Majoituksen etsin pääosin http://www.booking.com/ kautta.
Hyvä apu majapaikkojen laatuvertailuun, ravintoloiden ja nähtävyyksien löytämiseen on http://www.tripadvisor.com/.

Lensimme aamulennolla Köpikseen, otimme vuokra-auton alle ja ajoimme autolautan lähtöpaikalle.  Sieltä autolautalla Aarhusiin, josta jatkoimme matkaa mökkikylään Ebeltoftiin. Lauttoja Aarhusiin meni noin tunnin välein ja lipun sai luukulta.

Aarhusin ympäristö valikoitui ensimmäiseksi matkakohteeksi Aarhusin lumoavan Gamle Byn ja erikoisemman Randersin Sademetsäeläintarhan vuoksi. Ebeltoft valikoitui majapaikaksi netissä näkemieni hurmaavien maisemakuvien vuoksi. Myös tyylikäs mökki lisäsi kiinnostunani Ebeltoftiin.

Ebeltoftista ajoimme suoraan Legolandiin, jossa vietimme kaksi päivää ja kaksi yötä. Meillä oli iltalento, joten teimme vielä Odensen kohdalta pienen poikkeaman etelään Egeskovin linnalle.

Tanskassa matkailu on tyyristä, kustannukset monelta osalta jopa ylitse Suomen hintatason.

Ajokilometrejä kertyi 860. Meillä oli vuokrattuna 7-paikkainen tila-auto, joka toimi perheellämme niin hyvin, että minulla on elämäni ensimmäinen autokuume (jos ei ikuista haavettani 60-luvun Corvetesta lasketa).

Ebeltoft
Ebeltoftin majapaikka oli juuri niin kaunis kuin kuvat lupasivat. Pienen takaiskun koimme siinä, että sesonki ei ollut alkanut ja kaikki mökkikylän (Dayz Ebeltoft Resort) palvelut (kauppa, vastaanotto ja ravintolat) olivat kiinni. Ebeltoftin kylään ei ollut onneksi pitkästi. Myöskin tilaamani petivaatteet ja pyyhkeet puuttuivat (tanskalaisten mökkien perusvarusteluun ei kuulu liinavaatteet) ja niiden saamiseen meni useampi puhelinsoitto. Lisäksi opimme, että tanskalaisen mökin varusteluun ei välttämättä kuulu vessapaperia, tiskiaineitta tai roskapusseja. Muuten mökki oli kiva ja hyvin varusteltu kahden makuuhuoneen mökki. Sängyt olisivat voineet olla leveämmät :)

Mökkikylään kuului mukava pieni uimahalli, tennishalli, minigolf-ratoja ja hieno leikkipaikka. Ne olivat vapaasti käytettävissä. Ehdimme mukavasti iltauinnille ja -saunaan.

Näkymä mökin maisemaikkunoista ja keittiöstä

Terassiaamiainen

Mökkikylä Dayz Ebeltoft Resort

Mökki

Näkymiä Ebeltoftista, ensin suloinen vanha keskusta:

Kuvatulvan lopuksi vielä aivan mielettömän hieno auringonlasku mökiltä kuvattuna

1. Aika hieno "mökki", toi lahjonta on hyvä keino pitää lapset ruodussa. Itse en ole koskaan käynyt Tanskassa.

2. Marja:
    Mökistä oli aivan upeat näkymät. Istuin pitkään terassilla ja sitten maisemaikkunan edessä vain katselemassa. Vain roseeviini puuttui. Meille sattui vielä varsin mukava sää Ebeltoftiin.

Tanska on kiva kohde lapsiperheille. Siellä on varmaan maailman suurin eläintarhatiheys. Itse aikoinaan kävin paljonkin töiden puitteissa Köpiksessä ja se on mukavan leppoisa kaupunki. Harmi vaan, että säät ovat usein kehnot.

Kyllä meillä kasvatusmetodit ovat älykäs keskustelu (ei vaikutusta), kiristys ja lahjonta (kahdella jälkimmäisellä on vaikutusta) :)

3. Kivalta näyttää, Tanska on haaveissa meilläkin, mutta koska elän elämääni murmelina niin Barcelona voitti tälläkin kertaa.
    Samat kasvatuskeinot käytössä ja niiden lisäksi välillä järjetön karjunta :/

4. Roosa:
    Tanska on kiva matkakohde lapsiperheille, säästä ei tosin ikinä tiedä :( Että siinä mielessä Barcelona vetää pidemmän korren.

Joo, unohdin että meilläkin on käytössä välillä karjunta. Joskus meinaa putki jäädä päällä :(

5. Kiva kuulla, että oli hyvä reissu - pieni breikki on aina hyväksi!

6. Superhyvä postaus. Vastaavasta retkestä haveilen, sitten muutaman vuoden kuluttua. Mulla on nyt joku ihme Tanskanmatkakuume. Ja Brittimatkakuume. Ruotsia harkitaan. :D
    Sitä odotellessa: http://www.traktorimuseo.fi/

7. Hekku:
    Reissu oli onnistunut, mutta uuden non-stop elämäntyylini mukainen. Haaveilen, että pidemmällä lomapätkällä otamme sitten todella rennosti.

zirk:
    Tanskan reissusta pukkaa vielä ainakin pari postausta lisää :) Täytyypä heti surffata traktorimuseoon :)

8. Upea mökki ja vielä upeammat merimaisemat
    -Noora

9. Noora:
    Maisemat olivat ihanat. Olisin voinut istua loputtomiin terassilla tai maisemaikkunan ääressä. Vai viinilasillinen puuttui idyllistä ;)

10. Wau! Toista osiota odottelenkin jo... ;) Meillä olis joku vuosi tarkoitus lähteä ihan omalla autolla kiertelemään Ruotsia, Tanskaa, Ranskaa ja vaikka mitä. Kaksi seniorikoiraa vaan vaikuttavat melkoisesti siihen, kuinka pitkäksi aikaa voi reissuun lähteä.

11. Oi, ihanaa matkakuvausta! Kivoja kuvia. Tanskassa käytiin muutamia vuosia sitten, vuokrattiin auto ja autoiltiin Legolandiin ja loppuloma Köpiksessä. Lähtisin ihan heti takaisin, tykkäsin kovasti Tanskasta :)

12. Mielenkiinnolla odotan jatko-osia, Tanskassa en ole käynyt kuin Tivolissa välilaskun aikana. :)

13. Woops:
    Kiitos. Täältä pukkaa lähitulevaisuudessa lisäosia :)
    Minunkin tekisi mieli lähteä autoillen Eurooppaan. Takapenkin tappelutilanne on meidän tavallisessa farmarissa sellainen, että minun hermoillani matkaa ei tehdä päivässä juuri paria sataa kilometriä enempää. Mutta jos meillä joskus on tila-auto, niin sitten kyllä haluan reissuun.

Nonna:
    Kiitos.
    Tanskalaiset ovat hyvin mutkattomia ja rentoja ja kaikki toimii. Maisemat ovat lisäksi kauniit ja viihdykettä on joka lähtöön, mikäs siinä on matkaillessa :) Me jätimme tällä kertaa kokonaan Köpiksen väliin, kun ajattelin että poikakolmikolle sopii paremmin aktiviteetit, joissa on tilaa juosta ja telmiä :)

Pauska:
    Jatko-osia on tekeillä. Suurin vaikeus on valita liian runsaasta kuvamateriaalista :) Tivoli on minusta hieno paikka. En ole käynyt siellä ikinä yhdessäkään laitteessa, mutta olen syönyt erinomaisen illallisen parikin kertaa ja nauttinut paikan tunnelmavalaistuksesta hämyisessä illassa.

14. Kiitos tästä, haaveilen samanlaisesta matkasta mutta taitaa mennä budjetin puolesta ensi vuodelle.
    Saako kysyä paljonko meni rahaa?

Kesäiloa!

15. Elisa:
    Rahan menosta ei ole aivan tarkkaa käsitystä.

Siinä vaiheessa, kun varasin lennot ja majoitukset laskin että niille ja 2 päivän Legolandin lipuille ja autolle tuli hintaa noin 2300€. Autona oli tosin kallis tila-auto. Tässä vaiheessa lomamatka oli vielä halvempi kuin tarjouspakettimatka suoraan Billundiin (halvimillaan 500€ per nuppi).

Tämä jälkeen rahaa on vielä mennyt petivaatteisiin kahdessa majapaikassa 94€, Sademetsäeläintarhan pääsylippuihin 85€, Gamle Byhyn 25€, vähintään saman verran linnalle ja 130€ lauttamaksuun ja ruokailuun lautalla. Tällä kohtaa ollaan jossain lähempänä 2700€. Tämän lisäksi rahaa on meni bensaan, ruokakauppaan ja lounasravintoloihin. Söimme yleensä aamupalan ja iltaruuan mökillä. 3000 meni todennäköisesti rikki.

Ero viikon matkaan Teneriffalle all inclusive hotelliin jäi ehkä sataseksi tai kahdeksi. Tosin kyllähän sielläkin taskut tyhjenevät rahasta heti kun poistuu hotellilta. Mutta me olemme yleensä polskineet koko viikon hotellin uima-altaalla :)

Kesäiloa sinnekin!

16. Mahtvan kuuloinen reissu teillä(kin) ollut tanskassa.
    EI ihme et mekin käytiin siellä kolmesti.

17. P:
    Tanskan reissu oli todella kiva! En yhtään ihmettele, että perheet palaavat sinne vuodesta toiseen. Erityisesti arvostin sitä, että jokaisessa paikassa, jossa vierailimme lapset oli otettu hienosti huomioon. En tiedä, vaikka mekin menisimme joskus uudestaan.

Tosin täytyy sanoa, että seuraavaksi lomatoivelistalla on pelkkää valmista pöytää ja uima-altaassa polskimista. Ei itse valmistettuja ruokia, tiskausta ja mökin siivousta. Harmi vaan, että perheen lomakassa on aivan tyhjä jo ennen varsinaisen loman alkua :( Ehkä haaveet toteutuvat ensi vuonna...