1. joulukuuta 2021

Valoterapiaa Teneriffalla

Blogissa on ollut hiljaista lomaviikkoni ajan.  Olin ajatellut kirjoitella lyhyesti lomakuulumisia Teneriffalta, mutta loma menikin yhdessä hujauksessa ohitse. Aikaparadoksi iski jälleen - tuntui kuin olisin ollut todella pitkään poissa ja samaan aikaan viikko meni yhdessä hujauksessa.

Reissuun lähdin eläköityneen työkaverini Sirpan kanssa. Loma ei käynnistynyt onnistuneesti. Aamulla minulla oli herätys 4:15 ja olin kentällä 5:15. Lentomme oli myöhässä ja myöhästyminen venyi yhdeksään tuntiin. Tietoa myöhästymisestä kerrottiin tipoittain, joten palaaminen kotiin lepäämään ei onnistunut. Olen nykyisin tosi huono nukkumaan vieraissa paikoissa, mutta onnistuin ottamaan pienet nokoset lentokentän penkillä.

Tädit nukkuvat lentokentällä

Ehdimme ennen lennon myöhästymisestä tiedottamista syödä Sirpan kanssa kevyen aamupalan kentällä. Seuraavaksi meille jaettiin aamupalavoucherit ja vielä myöhemmin ateriavoucherit. Yhdeksän tunnin aikana ehdimme siis ruokailla kentällä kolmesti.

Erinomainen hampurilainen kentällä nosti mielialaa

Vihdoin koneessa

Vihdoin ilmassa ja heippa Helsinki

Sirpa oli tällä kertaa matkavastaava ja minä olin mukana aivan turistina. Sitten omilleni muuttamisen, en ole ikinä ollut kenenkään muun varaamalla lomamatkalla. Sirpa oli valinnut meille matkan Tjäreborgilta Costa Adejeen. Minä halusin ehdottomasti jonkin pienemmän ja rauhallisemman lomakohteen ja Costa Adeje oli juuri meille sopiva. Taitaa olla niin, että tämä oli elämäni ensimmäinen Tjäreborgin matka. Hotelli oli valittu täysin uima-altaan ja rannan läheisyyden perusteella. Sirpaa hiukan jännitti etukäteen, että onko allasalue yhtään sellainen kuin kuvissa. Todellisuus vastasi kuvia ja tykkäsimme allasalueesta todella paljon. Altaat eivät olleet mitkään jättimäiset, mutta niissä oli tilaa erinomaisesti, koska hotelli oli K-16 hotelli. Suurin osa hotellivieraista ei tainnut uida lainkaan.

Uima-allas oli kaksiosainen, joista toinen oli mukavaksi lämmitetty. Toisessakin tarkeni uida niinä päivinä, jolloin aurinko paistoi lämpimästi. Oli superihanaa päästä uimaan ulkoaltaaseen! Allasalueelle näkyi auringonlasku ja pääsimme todistamaan paria erittäin upeaa auringonlaskua. Iltaohjelmamme oli lasillinen viiniä uima-allasalueen ravintolassa auringonlaskun aikaan ja sitten vähän kävelyä ja illallinen.

Vietimme muutaman päivän vain rentoillen altaalla ja uiden altaassa sekä meressä. Yksi päivä kului omatoimisella snorklausretkellä, yksi päivä Tjäreorgilta ostetulla Teiden retkellä ja yksi sateinen päivä shoppaillessa. Tänä vuonna olen ostanut 12 vaatetta, kuten postauksessani lokakuussa laskin. Tämä oli vähän tälläinen tapaus sortuminen. Ostin uudet flip flopit, vaikka vanhat ovat edelleen neljän vuoden käytön jälkeen aivan hyvät. Mutta uudet ovat ihanan bling bling. Lisäksi ostin edullisen rantamekon ja kivan paidan. Nyt ollaan vaatteiden ja jalkineiden osalta 15 ostoksessa.

Yhtenä iltapäivänä kävimme tutustumassa Playa de las Americasiin ja ällistyimme matkailijoiden määrästä. Rauhallinen Costa Adeje oli meille sopivampi ja myös tähän maailman tilanteeseen sopivampi. Yleisesti ottaen koronatorjunta oli hoidettu mallikkaasti Espanjassa. Pöytien välillä oli todellakin reilut turvavälit, kaikkialla sisätiloissa tulee käyttää maskia. Ainoa moitteeni kohdistuu Teneriffan lentokenttään. Se on hyvin ahdas, istumapaikkoja on vähäisesti. Ravintola-alueet ovat ruuhkaisia ja pöytien ohitse kulkee jatkuvasti ihmisiä.

Playa de las Americasin rantabulevardi

Reissun parhaat ruuat saimme edullisessa vietnamilais-thaimaalaisessa ravintolassa, jossa söimme kahdesti. Kaikki ateriat söimme ulkona terassilla, mikä tuntui huumaavan ihanalta ja myöskin korona turvallisemmalta.

Löysimme rantakadulta erinomaisen jätskibaarin.

Siam Mall kauppakeskuksesta löytyi ihania kukkajätskejä taiteileva kahvila.

Minulle Teneriffassa parasta on sen jylhä luonto. Melkein joka paikasta näkyy vuoria, liikkumalla turistikylien ulkopuolelle löytää jylhiä rantakallioita ja suojaisia laguuneja. Luontohuipentumana on tietysti Teiden tulivuori, joka on koko Espanjan korkein huippu ja näkymiltään hyvin erikoinen. Hotelliltamme näkyi sekä merelle että vuorille.

Ostimme matkan syksyllä sen jälkeen, kun yleinen kehotus välttää tarpeetonta matkustamista oli peruutettu. Kehotus välttää tarpeetonta matkustamista taidettiin antaa jälleen juuri ennen kotiinpalaamistamme. Yhä edelleen tilanteet muuttuvat kovin nopeasti ja matkailusta innostuneen on vaikea tehdä mitään pitkän aikavälin suunnitelmia. Olen todella onnellinen, että pääsin Teneriffalle. Saas nähdä milloin pääsen matkalle uudestaan. Toisesta koronarokotteestani tulee vuoden lopulla kuluneeksi kuusi kuukautta ja en taida uskaltautu ulkomaille ennenkuin saan kolmannen rokotteen. Jos omikron osoittautuu pahaksi variantiksi, niin sehän voi olla, että moni maa sulkee jälleen rajansa. En halua edes ajatella sitä, keskityn vaan nyt leijumaan siinä, että olen nähnyt auringon ja päässyt uimaan sydämeni kyllyydestä.

Teneriffaan liittyy myös nostalgiaa. Ensimmäinen sekä toinen perhelomamatkamme suuntautui juurikin Teneriffalle. Pojat olivat silloin pieniä sulopalleroita, jotka olivat kaikeasta kokemastaan niin tohkeissaan. Voi niitä aikoja! Ja voi sitä lomailun riemua! Alla muutama nostalgiakuva tammikuulta 2011.

1. Upea allas alue ja hieno auringonlasku ! Hyvä että pääsitte matkaan, tuo yhdeksän tunnin viive on jo aika paljon. Ja ihanat muistelukuvat aiemmista matkoista. Välillä itsekin miettii, kuinka joskus ne kivat asiat oli niin simppeleitä. Olimme joskus 25 vuotta sitten risteilyllä ja poika viihtyi parhaiten hytin komerossa (tietysti meidän valvonnan alaisena). :)

1. Allasalue oli tosi hyvä ja mukavan lämmintä vettä!

Muistan ensimmäisestä matkasta, kuinka emme meinanneet saada keskimmäistä sänkyyn lainkaan. Raukkaparka luuli, että aamulla lähdetään takaisin kotiin ja oli päättnyt nauttia kaikesta ihan viimeiseen mahdolliseen hetkeen saakka :D

Ihana tuo hytin komero muisto!

2. Ihana reissu teillä, lukuun ottamatta tuota lennon viivästymistä.
    Teneriffasta tykkään minäkin, mutta viime kerrasta taitaa olla melkein 20 v :D Gran Canariasta (vain ;D) 10 v.
    Lämmintä joulun odotusta <3

1. Oli ihana päästä reissuun ja valoon. Teneriffa on kyllä yllättävän monipuolinen kohde, olen jo alkanut haaveilemaan, että jos olisi mahdollista talvehtia jossain muualla, niin se voisi olla minun paikkani.

Minulla on taas melkein 20v edellisestä Gran Canarian reissusta :) Jossain joku juuri vitsaili, että siitä tietää olevansa aikuinen, kun melkein kaikesta on kulunut 20 vuotta.

Kivaa joulukuuta!

3. Ihanan aurinkoisia ja leppoisia lomakuvia! Olen aikoinaan käynyt Teneriffan varmaan kolmisen kertaa ja ainahan siellä kyllä paistoi aurinko ja katsottavaa riitti. Myös saaren jylhä luonto, kasvit ja eläimet. Teide ja sen ympäristö oli kiehtova myös. Play de las Americas oli silloin jo melkoinen turistirysä.

1. Minä olin jo ehtinyt unohtaa yhdeksässä vuodessa, että kuinka kiva kohde Teneriffa onkaan. Tai siis nuo pikkupaikat. Playa de las Americas tai Los Cristianos ovat liian vilkkaita paikkoja minun makuuni. Samanlaista ihastumista en ole kokenut Gran Canariaan, mutta kuvittelen, että voisin ihastua Lanzaroteen vielä Teneriffaa enemmän. Teneriffa voisi olla se haaveiden paikkani, johon pakenisin Suomen pimeyttä kaamoksen aikana pidemmäksikin aikaa. Jos nyt ikinä tulee sellaiseen mahdollisuutta.