21. syyskuuta 2017

Lapsiperheen Lontoo

Cotswoldsissa seikkailimme esikoisen kanssa kahdestaan ja Lontoossa sitten koko perheen voimin. Ehdimme näkemään todella paljon ja pojat jaksoivat yllättävän hyvin. Reissu olisi saanut kyllä olla pidempi, jotta olisimme voineet lorvailla enemmän ja käydä vielä pari polttelemaan jäänyttä paikkaa lisää.

Lontoon nähtävyyksiin tutustumisen aloitimme Tower of Londonista. Olimme paikalla noin tunti avaamisen jälkeen ja heti ensimmäiseksi menimme katsomaan kruununjalokivet. Siellä oli mukavan väljää ja liukuhihnalle pääsi useammankin kerran ihmettelemään pienen kananmunan kokoista timanttia.

Valtikan ja kruunun timantit on leikattu maailman suurimmasta timantista, jota kutsutaan nimellä Cullinan. Se löytyi vuonna 1905 Etelä-Afrikasta ja se lahjoitettiin silloiselle Englannin kuninkaalle Edvard VII. Timantista leikkattiin kaiken kaikkiaan 105 timanttia. Suurin niistä Cullinan I eli  Suuri Afrikan Tähti on kiinnitetty valtikkaan ja se on kooltaan 530 karaattia. Toiseksi suurin on kiinnitetty Imperial State kruunuun.

Upea Imperial State Crown joka on kopio alkuperäisestä kuningatar Victorian kruunusta. Kopio tehtiin Yrjö VI (George VI) kruunajaisiin 1937 ja sillä kruunattiin myös Elisabeth II

Lähikuva valtikasta ja Suuresta Afrikan Tähdestä

Kävimme katsomassa yhden keskiaikaisista kuninkaan linnoista, asenäyttelyn ja katsoimme Towerin valloituksesta kertovan pienen näytelmän pihalla. Kävelimme pitkän pätkän ylhäällä muurilla ihastellen näkymiä Tower bridgelle. Pojat viihtyivät hyvin Towerissa, mutta se jäi kyllä historiallisista nähtävyyksistä kakkoseksi British Museumin perään. Korppeja näimme tällä kertaa vain matkan päästä. Joskus vuosituhannen vaihteessa korppi istahti penkkimme käsinojalle tarkkailemaan evästaukoamme, ilmeisesti korppi olisi ollut halukas koestamaan eväämme.

Pojat olivat hyvin yksimielisiä siitä, että British Museum oli reissun paras museo ja paras, missä ovat ikinä käyneet. Me tosin teimme museoon pojille suunnitellun täsmävierailun. Aloitimme kipuamalla suoraan Egypt after life osastolle, joka esittelee muumioiden ohella myös elämää Egyptissä.

Koska olen joskus jopa tehnyt postauksen "Suuri muumioraportti" British Museumista,
pidättelen itseäni ja laitan vain yhden muumiokuvan.

Alakerrassa tutustuimme lähinnä Assyyrian historiaan sekä Rosettan kiveen. Joskus hyvin yllättävissä kohdissa tajuan, että lapseni joskus jopa kuuntelevat minua. Olimme kauan sitten kotona puhuneet Lontoon museoiden maksuttomuudesta ja silloin letkautin, että British Museumin kohdalla maksuttomuus on ainoastaan kohtuullista, koska britit ovat ryövänneet muiden valtioiden kulttuurihistorialliset esineet itselleen. Yllättäen sain kuulla tämän lausunnon lapseltani museossa :)

Sanoisin, että avain onnistuneeseen museokäyntiin on valita muutama lapsia kiinnostava teema museosta ja jättää esim. Antiikin Kreikka ja Rooma väliin. Sellaiset historialliset esineet, jotka voisi olla Idiana Jones elokuvan rekvisiittaa, uppoaa ainakin meidän poikiin.
 Balawat Gates, n. 880 eKr

Lontoon matkatoive tuli esikoiseltamme, joka on haaveillut pääsevänsä käymään Harry Potter studioilla. Siellä selvisi, että poika on kyllä Harry Potterinsa lukenut ja katsonut ja oli erinomaisesti selvillä, mikä rekvisiitta kuului mihinkin elokuvaan ja kohtaukseen. Itsehän en muista enää mitään.

Kävimme Hra Kepposen kanssa kahdestaan reilut 3 vuotta sitten studioilla ja tykkäsimme kovasti. Edellisen vierailun jälkeen Studiot olivat kasvaneet lisää Tylypahkan junalla ja Kielletyllä metsällä. HP studiot olivat selvästi esikoisen juttu, mutta kyllä me muutkin siitä pidimme. Toisella kertaa se ei enää tehnyt samanlaista vaikutusta kuin ensimmäisellä.

Kolmen vuoden takaisessa postauksessani on runsaasti kuvia studioilta *täällä*. Tällä kertaa menimme junalla Watford Junctionille ja sieltä bussilla studioille, matka oli selvästi nopeampi ja paljon edullisempi tällaiselta joukolta kuin bussi Victorialta.

Olimme junassa matkalla Tylypahkaan kun ankeuttajat hyökkäsivät

Hra Kepponen lähtee Tylypahkaan

Kuopuksen ja keskimmäisen reissun kohokohta oli käynti Hamleysin lelukaupassa Regent Streetillä. Hra Kepposella ja pienemmillä pojilla taisi mennä useampikin tunti lelukaupassa, pojat käyttivät siellä reissurahansa ja säästöjään. Illalla pojat sitten riemuissaan ajelivat uusilla radio-ohjattavilla autoilla seiniä ja kattoa pitkin. Ihan kirjaimellisesti - autot pysyvät seinässä ja katossa.

Kuninkaallisia legohahmoja Hamley'silla

Minun ja esikoisen vierailu Hamleysilla jäi lyhyeksi, koska meillä oli kiire teatteriin katsomaan Thriller Live konserttia. Se oli tuhti pari tuntinen Michael Jacksonin musiikkia höystettynä hienoilla tanssiesityksillä. Konsertti ei ollut pelkkää Jackson imitointia vaan uudenlaisia sovituksia useammalle laulajalle. Tokihan Jackson imitoija oli mukana ja olihan hän huikean hyvä. Pidimme molemmat esityksestä todella paljon. Olin antanut esikoiselle aivan vapaat kädet musikaalin valitsemiseen, sillä rajoituksella, että Leijonakuningasta en tällä kertaa lähde katsomaan.

Olimme hyvissä ajoin paikalla :) kuten tyhjästä salista huomaa

Minulla ja Annalla oli yksi vapaa iltakin. Olisimme toki voineet lähteä pubiin olusille tai peräti viettämään lauantai-iltaa kaupungille, mutta voiton vei Tate Modern. Olimme siellä lauantai-iltana 20-22. Paikalla oli yllättävän paljon nuorehkoja aikuisia ja etenkin miehiä. Suomessa museioissa näkyy usein miten minun kaltaisiani - eli keski-ikäisiä naisia. Kadehdin kyllä lontoolaisia aivan poskettoman hienosta ja suurimmaksi osaksi maksuttomasta museotarjonnasta. Vaikka en ole modernin taiteen ystävä, niin kyllä Tate Modern on aivan uskomaton kokonaisuus sekä upeaa arkkitehtuuri että mittavaa kokoelmaa.

Tate Modernin aula

Todella väsyneet grazy bailaajat Lontoon yössä eli Tate Modernissa

Lisäksi ehdimme vielä hiukan palloilemaan pitkin kaupunkia ja vierailemaan muutamalla jäätelökiskalla. Big Ben, parlamenttitalo ja Wesminster Abbey käytiin ainakin bongaamassa ulkoapäin. Kävimme katsomassa Buckinghamin palatsia, kun vahdinvaihto oli päättymässä ja bongasimme paraatinkin.

Kohta portit aukeavat

Tulihan nähtyä ja koettua paljon! Lontoo on hieno kohde lapsillekin - ainakin tuollaisille alakoululaisille. Perheen kesken olemme tosin puhuneet, että seuraava säästökohde voisi olla perinteinen rantaloma, jolla otetaan tosi rennosti ja lepuutellaan vaan :)

1. Tuttuja maisemia. Lontoo on ollut meillä myös suosikkipaikka. Harry Potter on käyty katsomassa ja nyt Orlandossa katselimme Universal Studiolla pienen version Harry Potterin paikasta.

1. Lontoo oli meidän pojille ensimmäinen kaupunkiloma, lukuunottamatta päivän piipahduksia Tukholmaan ja Tallinnaan. Lontoo oli siitä hyvä kaupunkilomakohde, että lapsia kiinnostavaa tekemistä ja näkemistä on runsaasti.

Florida olisi kyllä upea perhekohde.

2. Varmasti antoisa reissu! Voi Lontoo on kyllä niin ihana matkakohde. Mukavaa viikonloppua!

1. Reissu oli onnistunut ja paljon pojat pääsivät näkemään ja kokemaan kaikenlaista uutta :)

3. Kiitos tästä ja kyllähän se lasten kanssa se Lontookin on zekattava. Oma eka reissu Lontooseen tuli tehtyä isän kanssa ja olin 14vee. Silloin olin niin Prinsessa Dianan pauloissa, että puuhaahan riitti. ;)

Kivaa viikonloppua :)

1. Lontoolla on kyllä paljon tarjottavaa myös lapsille - ja shoppailusta kiinnostuneillehan se on varsinainen mekka :) Me selvisimme lelukauppaan lukuunottamatta varsin pienellä laskulla. Primark oli muutamaa viikkoa aikaisemmin lanseerannut Harry Potter sarjan, joten pojat saivat sieltä vähän HP kamaa ja siinä taisi mennä 36 puntaa kolmen pojat "matkamuistoihin" :) Äidin kukkaro kiitti.

4. Hienot kuvat!
    Nuo lego kuninkaalliset on upeita.
    Harry Potter studiolle meidänkin lapset on haaveillut pääsevänsä. Toivottavasti joskus päästään Lontooseen.
    Ihanaa viikonlopun jatkoa!

1. Hamleysin legot olivat hienoja. Siellä oli myös punainen aidon kokoinen puhelinkoppi ja minä en edes ensimmäisellä kerralla huomannut, että se oli tehty legoista :)

HP studiot on minusta hieno paikka. Jos Lontooseen menee, niin kyllä kannattaa käydä siellä ja muistaa ostaa liput hyvissä ajoin. Toivottavasti joskus pääsette Lontooseen.

5. Upea reissu teillä. Lontoo on ihana, ja varmasti myös lapsille. Tuo Thriller olisi upea nähdä, moni kaveri on hehkuttanut sitä fb:ssa.

Iloa sunnuntaille <3

1. Reissu oli kyllä hieno ja Lontoo toimi lapsill hyvin. Tosin meidän pienemmät pojat olivat kyllä iltaisin aivan puhki. Thriller oli minusta hyvä. Hämmentävää oli se, että yllättäen poikani osasi minua selvästi paremmin hittibiisien kertsejä :D

6. Olipa kiinnostava matkaraportti. Itse olen haaveillut jo monta vuotta Lontoon matkasta, mutta jostain syystä en ole saanut muuta perhettä innostumaan asiasta. Lontoossa tuntuu olevan niin paljon lapsiperheelle sopivia paikkoja.

1. Kiitos :)
      Lontoossa on maaiman hiennoimat museot ja suurin osa aivan ilmaisia. Sittenhän tuota kaupallista huvitusta riittää ihan joka lähtöön, joten tekemistä ainakin riittää. Jos matkustaa kesäkaudella, niin on mahdollista vielä nauttia upeista puistoistakin ja pitää siellä vaikka piknikkiä. Nyt kun punnan kurssi on vielä ennätys alhainen, niin Lontoon hinnatkaan eivät tunnu niin pahoilta.