Sivut

25. elokuuta 2023

Kepposka sähköautoilee

Autot ovat sellainen asia, josta en olisi ikinä uskonut kirjoittavani postausta. Minulle auto on väline paikasta toiseen siirtymiseen eikä minua hetkauta auton merkki, ominaisuudet eikä edes väri ;) Elämä on täynnä yllätyksiä ja tässäpä tulee kokemuksiani ensimmäisestä roadtripistä täyssähköautolla. Vielähän kutkuttavamman reissusta tekee se, että matkakaverina oli toinen nainen ja hän oli elämänsä ensimmäistä kertaa sähköauton kyydissä. Olimme siis varsinainen (sähkö)autoilun tietämättömyyspankki.

Tieni sähköautoilua kohti alkoi vajaa vuosi sitten, kun taloyhtiön autotallien sähköistys uudistettiin ja päätimme samalla ottaa valmiiksi tallipaikkaamme latausaseman. Minä ajoin pitkään omalla autolla, mutta nelisen vuotta sitten otin ensimmäisen työsuhdeauton ja sen sopimus loppui tänä kesänä. Olisin halunnut jatkaa sitä varsin edullista sopimusta, mutta auton omistava leasing yhtiö ei myöntänyt enää lisävuosia. Oli siis edessä pakkovaihto.

Työnantajani maksaa osan leasing maksusta ja minä loput ja minä toki valtion määräämästä autoetuussummasta verot. Työantaja on päättänyt tukea sähköautoja isomalla osuudella, ja verottoja pienemmällä verotusarvolla. Olin kuitenkin aikeissa ottaa ladattavan hybridin. Autokauppias sai minut vakuuttuneeksi, että meidän ajoprofiili on erinomainen täyssähköautolle. Meidän pääasiallinen autonkäyttömme on sitä, että ajelemme kaupunkimatkoja viemään poikia, minä ajan töihin, kauppoihin, vaarille ja mökille. Siihen sähköauto sopii erinomaisesti. Halvat kilometrit kannustivat valitsemaan sähköauton. Tänä kesänä kun pörssisähkö on ollut öisin 2 senttiä per kWh on auton lataaminen maksanut reilun euron. Sillä summalla on ajanut n. 350km. Meidän ajotyylillämme autoa on pitänyt ladata maksimissaan kerran viikossa.

Ennen noin 2000km pohjoisen reissua olemme ladanneet autoa kotona ja mökillä ja kahdesti tien päällä. Ikinä ei ollut mitään ongelmaa ja kaikki on toiminut kuin unelma. Eipä tullut lueskeltua netistäkään mitään kokemuksia sähköautoilusta maan lävitse tai ulkomailla. Sain varsinaisen pikakurssin sähköauton latauskommervenkkeihin. Alla kuvaus kaikista kokemistamme virhetilanteista.

Latausasema ei lataa autoa
Reissun ensimmäisen latauksen päätimme tehdä Joutsan ABCllä. Lukuisista yrityksistä huolimatta latausasema ei ladannut autoa. Maksu onnistui, latausasema näki akun varauksen, mutta lataus ei käynnistyt vaan päättyi virhetilanteeseen. Soitto latausautomaattien käyttäjäpalveluun ei tuonut tilanteeseen mitään apua, suosittelevat ajamaan toiselle asemalle. Kummallista kyllä vähävirtainen hybrideille tarkoitettu latausasema antoi virtaa, mutta vajaan 30 minuutin latausajan sijasta lataukseen olisi kulunut yli kolme tuntia. Ehdin jo miettiä, että istummeko Joutsassa lataamassa ja ajamme takaisin kotiin. Jatkoimme matkaa Vaajakoskelle ja siellä lataus lähti käyntiin ensimmäisellä yrityksellä.

Sama ongelma toistuu muutamia kertoja. Mielestäni keksin siihen konstin laittamalla latauspistokkeen mahdollisimman oikealle. 

Tuttuakin tutumpi virheilmoitus

Suurteholatausasemasta tulee virtaa vähäisesti
Paluumatkalla osuimme kiireiselle ABC-asemalle, joka kuhisi ihmisiä. Yhdessä suurteholatausasemassa oli melkein koko ajan kiinni neljä autoa. Silloin 150 kWh tunnin lataus jakaantuu neljälle autolle ja käytännössä saimme virtaa noin 35 kWh, tämä vastaa teholtaan noin 1,5 kertaa kotilatausaseman tehoa. Auto ilmoittaa, että tällä latausteholla lataus on valmis noin 100 min päästä. Ajoimme turhautuneina seuraavalla asemalle, josta onneksi saimme virtaa 100 kWh voimalla.

No nyt tuloo virtoo!

Lataushinnoissa voi olla suurta vaihtelua
ABC-appsilla löytää kaikki ABC-asemat ja näkee myös vapaiden lautauspaikkojen määrän ja latauksen hinnat. Muitten latauspaikkojen etsintään käytin https://chargefinder.com/fi. Se näyttää myös, millä latauksen voi maksaa ja minkä tehoista latausta on saatavilla. Nesteen latauspisteet näkyvät palvelussa vain osittain. Meillä oli alustava suunnitelma ladata autoa myöhemmin matkalla tunnetun kahvilan pihassa. Siellä lataaminen olikin tuplahintaista ABC:hen verrattuna. Kahvilalta jäi sitten meidän lounas- ja latausrahat saamatta.

Pohjois-Ruotsissa löytyy vähän latausasemia, joihin käy Virta-appi tai luottokortti
Aika kiusallista on miettiä, että minkä apin sitä taas lataisi kännykkäänsä, jotta auto kulkisi eteenpäin.

Latauspistoke ei irtoa autosta latauksen jälkeen
Sellainenkin kävi, että Ruotsissa huoltoaseman latausasema päätti olla lataamatta autoa ja latauspistoke päätti lukittautua autoon kiinni. Huoltoaseman kundi tiesi neuvoa, että auton valikosta löytyy joku valinta pistokkeen vapauttamiseen. Sillä neuvolla saimme automme vapautettua

***

Karun alun jälkeen homma alkoi sujumaan mukavasti. Päädyimme lataamaan autoa sekä meno- että tulomatkalla kahdesti. Se kyllä mukavasti tauottaa matkantekoa. Sitä mietimme, että joutuukohan talvella lataamaan kolmesti. Se tuntuu jo liialliselta.

Olin hieman haaveillut, että olisimme ensi kesänä tehneet roadtripin Balttiaan. Tällä hetkellä fiilis on sellainen, että en jaksa lähteä säätämään. Kuvittelen, että Balttiassa on sähköautolataus huomattavasti Suomea jäljessä. Ex-kolleega oli Keski-Euroopassa vuokrannut lähtöpisteestään Belgiasta sähköauton, kaikki oli sujunut kuin unelma ja latausmahdollisuuksia oli kaikkialla.

Tosi halvoista kilometreistä ei pääse samalla tavalla reissun päällä nauttimaan kuin silloin kun lataus tapahtuu pääosin kotona yöllä. Kilometrejä reissulla kertyi n. 2000 ja latauksiin kului rahaa 130€. Kevättalvella sama moiseen matkaan kului bensaa yli 300€. On tuokin ero iso sähköauton eduksi.

Kivaa viikonloppua! 

22 kommenttia:

  1. Kiinnostavaa. Onnistuessaan sujuvaa ja palkitsevaa, ongelmatapaukset pientä tuskaa ja painajaista. Pitäisi varmaan olla joku varasuunnitelma, kuten moottirivenessä airot kaiken varalta 🙂 Hyvää viikonloppua !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo että onnistuuko tankkaus tuo lisäjännitystä reissuun 😆 Luulisi, että parin vuoden päästä lataaminen sujuu entistä helpommin.

      Kivaa sunnuntai-iltaa ja alkavaa uutta viikkoa.

      Poista
  2. Moi Kepposka!
    Vaikka ei kuulukaan tämän postauksesi aiheeseen niin tykkään lukea kaikkia matkakertomuksiasi. Itsehän en ole paljoa matkustanut paitsi kerran käytiin yliopistoporukan kanssa Tallinnassa ja tulomatkalla aloin jo muistuttamaan passikuvaani...

    Mutta joo. Äskenkin matkustin virtuaalisti São Pauloon ja jännitin koneen laskeutumista.
    Terkut sinne
    t:mummo Keski-Suomesta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos 🌸🙏🌸 Kiva kuulla, että tykkäät matkajutuista.

      Kaikki eivät matkajutuista tykkää ja joskus niistä tulee ikäviä kommentteja. Tykkään kovasti kirjoitella matkajuttuja, silloin tulee elettyä matkan kohokodat vielä kerran uudestaan.

      Minulle on alkanut käymään niin, että kauhea passikuva näyttää 3-5 vuoden päästä ihan kivalta 😆

      Poista
  3. Olitte rohkeita reissaajia! Minä tykkään hybridistäni. Lyhyillä matkoilla, esim. työpäivinä selviän usein täysin sähköllä. Pitemmillä matkoilla menee bensalle. Tämä on juuri se juttu, joka helpottaa huomattavasti. Tietää, että sähkön loppuessa ei ole pulassa. Yllätyin, kun auto tuli hommattua, miten hitaasti se latautuu! Huoltoasemalla homma menee täysin pelleilyksi. Edes ruokailun aikana ei sähkö täyty lähimainkaan. Olen vähän huono kommentoimaan noista tien päällä olevista latauspisteistä. Tulee ladattua aina kotona. On ollut sopiva sähkösopimuskin.
    Teillä oli kaikkia mahdollisia kommervenkkejä reisussanne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun oli tarkoitus homma hybridi, mutta autokauppias onnistui vakuuttamaan minut täyssähköautosta. Ainakin näin kesäaikaan se on toiminut arjessa mainiosti. Saas nähdä olenko tyytyväinen siihen vielä ensimmäisen talven jälkeen. Joka tapauksessa sillä on nyt ajeltava seuraavat 3 vuotta.

      Hybridejä ei voi edes ladata niillä suurteholatureilla. Sellaisella auto latautuu parhaimmillaan n. 20 minuutissa.

      Saa nähdä tuoko talviajo uudet kommervenkit 🤔

      Poista
  4. Luettu. ;)
    Minä enää mitään tiedä autoista, enkä varsinkaan näistä uusista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun luit ja jätit puumerkin 🌸🙏🌸 Noi uudet autot ovat vähän kuin tietokonetta ajelisi. Ruudulla vilkkuu milloin mitäkin hölmöä, jonka korjaa buuttaus 😆😆😆

      Poista
  5. Olipa hyvä tämä juttu sähköautoista!! Toit esiin juuri niitä ongelmia, joita olen arvellutkin sähköautoilussa olevan (paitsi sitä, että latauspiuha juuttuu kiinni autoon, sitä en ole osannut ottaa huomioon!). Meillekin tulee miehelle uusi leasing-auto ja otettiin tässä kohtaa vielä suosiolla hybridi...

    Mutta hyvä, että loppumatka sujui hyvin ja reissu oli kiva!! 🤗

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toistaiseksi pitkät matkat vaativat selvästi enemmän varautumista sähköautolla kuin bensa/diesel autolla. Tuossa meidän peruskuviossa, että ladataan kerran viikolla kotona, sähköauto toimii hyvin. Tosin onhan meillä vielä sellainen ongelma, että auto on niin leveä, että sen ajaminen talliin on haaste :D

      Poista
  6. No waude - nyt nostan "Hatun sijaan Kytkintä!" - informatiivinen postaus AUTOilusta. Jälkikasvullamme on sähköautot, meillä dieselit ja jos minä kirjoittaisin autosta, niin se on vain ja ainoastaan "hippipakumme" ja asiasisältö muuta kuin itse autoilua. Turvallisia kilometrejä jatkoon(kin)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teidän hippipakunne onkin aivan ihana. Tai ainakin ne kaikki retket, jotka se on teille mahdollistanut. Ymmärrän niin hyvin hippipakun viehätyksen. Jos meillä ei olisi kesämökkiä, niin alkaisin varmaan suunnittelemaan hippipakua. Mies voisi olla siitä jopa innostuneempi kuin veneestä. Mutta toistaiseksi vapaat ja rahat menee mökkeilyyn tai matkailuun.

      Poista
  7. NYT on kirjaimellisesti kommenttini nostanut kytkintä ja liitänyt ties millä energialla ties minne. Huikeaa lukea "naisen suusta" näin informatiivinen postaus AUTOista/AUTOilusta... täällä yhä "vanhanaikaista" diesel ajoa... kaikissa menopeleissämme, apuva - pakussakin... ainoa auto, josta voisin saada postauksen aikaan, mutta sekään tuskin liittyisi itse autoon!! Turvallisia kilometrejä tulevaisuuteen(kin)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogger aina välillä laittaa kommentteja roskakansioon aivan ilman mitään syytä - ja logiikkaa. Siellä oli komenttisi ehtinyt jonkin aikaa makailemaan ennen kuin huomasin. Nyt on ollut niin kiire viikko, että ole ehtinyt oman tai muiden blogien pariin lainkaan. On ollut työtä ja reissua.

      Poista
  8. Baltiassa sähköily on hyvinkin sujuvaa. Virossa ja Latviassa löytyy teholatureita useista paikoista ja hitaampia myös. Näkyi myös monia rakenteilla olevia latureita. Hotellien ja kylpylöiden pihoissa jo ihan vakio näky. Itse käytettiin kolmen eri merkin latureita ja vain yhdessä oli häikkää mikä toiseen tolppaan vaihtamalla poistui. Joten huoli pois, helppoa oli. T. Hannele

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tiedosta! Täytyypäs tutkailla asiaa hieman lisää, josko sitten uskaltautuisimme Viroon autolla.

      Poista
  9. Tässäpä tulikin varmaan kaikki syyt, miksi en uskalla hankkia täyssähköautoa varmaan vielä moneen vuoteen. 😅 Minusta kaikenlainen ylimääräinen säätäminen matkan päällä on niin ärsyttävää, että mieluummin maksan bensasta monta kertaa enemmän. Mutta ehkä kun homma kehittyy, niin sitten arvioin tilanteen uudelleen. Ellei ukkeli saa päähänsä, että hankitaanpas meille täyssähköauto. 🤣

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä toivon, että parissa vuodessa sähköautoilun "vaivat" katoavat. Yhden miehen kanssa juteltiin tolpalla ja hän sanoi, että riippuu vähän valtatiestä, että millä välein latausasemia löytyy, osalla on tiuhaankin.

      Tulin pojan kanssa reissusta taksilla kotiin sähkömersulla. En ole tätä ennen ikinä istunut autoon ja alkanut huokailemaan, että onpa niin hieno auto ja tämän minäkin haluaisin. Aah, ne mersun upottavan pehmeät nahkapenkit ja ällistyttävän isot jalkatilat. Sillä pääsisi 700km yhdellä latauksella. Harmi vaan, että hintalappu oli tyyliin 120000€. Mersu jää ikuiseksi haaveeksi, mutta ehkäpä muutaman vuoden päästä moni muukin auto kulkee latauksella 700km.

      Poista
  10. No voihan mitä säätöä! No alku aina hankalaa ja think positive teitte ekoteon! Mukavaa viikkistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän se latailu jo loppumatkasta sujui mukavasti :) Oppirahat tuli maksettua :D

      Olin hulluimmissa haaveissani ajatellut, että ajan hiihtolomalla perheen Tukolmasta Åreen. Minähän en laivoilla juurikaan nuku, sit olisi pimeää ja ehkä 300km tai alle välein pitäisi ladata autoa ja arpoa taas joku uusi appi lataamiseen. Ensimmäiset talvireissut otan kyllä Suomessa.

      Poista
  11. Kiitos tästä tietopläjäyksestä liittyen sähköautoista. Oma autoni menee vaihtoon 2024 vuodenvaihteessa joten nyt pitää kyllä jo aloittaa miettiminen auton suhteen. Toki yrityksemme autopolitiikka ehtii taas jo vaihtua ennen kuin pääsen omaani tilaamaan.

    Ystävälläni oli muuten jossain päin Suomea samanlainen latausongelma kuin teillä Joutsassa. Sitä oltiin ihan porukalla siellä ihmetelty mutta ei ollut alkanut lataamaan. Tuntuu kylmäävältä ajatella jos itse joutuisi vastaavaan tilanteeseen ja olisi vielä aikataulu matkan suhteen missä pitäisi pysyä. Mutta kaikkeen tottuu ja sähköautoillessa rutiinit vielä puuttuvat tekemisestä.

    Minä olen kirjoittanut blogiin autoista itse asiassa useamman kerran. Tosin en autoilun tai ympäristön näkökulmasta.

    Keväällä 2018 sain lehdistöpassin tulla tutustumaan Someron Nostalgiaviikolle ja siellä viikko huipentui lauantaina Nostalgia-ajoihin eli vanhoja lähinnä 50-luvun jenkkiautoja ajoin kaupungilla. https://www.marjonmatkassa.fi/search/label/autot?updated-max=2018-11-07T20:46:00%2B02:00&max-results=20&start=3&by-date=false

    Sain 2018 arvostelukappaleen SKS:s kustantamata kirjasta "Ratojen ja rallien vakiot - Suomen historiallisia kilpa-autoja". Oli tulossa juuri isänpäivä ja meillä perheessä on veljeni on ajanut vuosia rallia ja isäni tykännyt seurata ralleja sekä paikanpäällä että teeveestä joten kirjan päätyi isälle lahjaksi. Itse luin sen ennen lahjapaperiin käärimistä ja siitä syntyi blogiin myös arvostelu. https://www.marjonmatkassa.fi/2018/11/kilpa-autokirja-ratojen-ja-rallien.html

    Kolmas kerta kun olen kirjoittanut autoista liittyy Viron pr-matkaan syksyllä 2019 kun kävimme tutustumassa myös MOMUun Viron moottoriurheilumuseoon Harjumaan Turbassa. Äärimmäisen mielenkiintoinen paikka täynnä autoja ja moottoripyöriä. https://www.marjonmatkassa.fi/2019/04/momu-on-viron-moottoriurheilumuseo.html

    Neljäs autoaiheinen blogipostaus syntyi kesällä 2021 kun vierailin Perniön nostalgia automuseossa. Mielenkiintoinen paikka keskellä peltoja ja täynnä vaikka mitä aarteita. https://www.marjonmatkassa.fi/2021/07/perniosta-loytyy-nostalgia-automuseo.html

    Viime kesänä kävimme Mimmin kanssa Kovelan traktori- ja maatalouskonemuseossa Nummella. Sieltä löytyi myös uskomattoman suuria höyrykoneita! Autokin sieltä löytyi yksi ei Kauklahden vanha paloauto.
    https://www.marjonmatkassa.fi/2022/08/kovelan-traktori-ja-maatalouskonemuseo.html

    VastaaPoista
  12. Kaikkein kylmäävintä siinä, että latausasema ei lataa on se, jos on ajanut akun melkein tyhjäksi. Siinä sitten laskeskellaan, että millainen matka on seuraavalle latausasemalle. Torniossa kuulin, että yksi sähköautoilija oli päätynyt hinaukseen, kun suunniteltu latauspaikka olikin jättänyt lataamatta.

    Uskon, että nuo latauksen ongelmat poistuvat ajan myötä - eikä välttämättä tarvitse odottaa kuin vuosi tai kaksi. Moni varmaan pärjää arkiajossa kotilatauksella.

    Sinähän olet postaillut paljon autoista :)

    VastaaPoista