Sivut

13. elokuuta 2016

Sympatiaa atk-tuelta

Yllättäviltä tahoilta voi saada sympatiaa. Ehkä tähän mennessä yllättävimmät sympatian jakajat ovat olleet paikallisen lähiön nuhruisen korttelikapakan päihtyneet vakioasiakkaat, jotka tsemppasivat minua lastenkasvatusurakassa. Nyt voin lisätä listaan atk-tuen nuoren miehen.

Ensimmäinen työpäivä alkoi niin, että en muistanut salasanaani tietokoneelle. Ei hätää, onneksi talletin sen ja listan keskeneräisistä töistä johonkin näppärään ja tietoturvalliseen paikkaan. Tarkastin kaikki sähköpostitilini, puhelimeni appsit, mutta näppärä ja tietoturvallinen paikka taitaa jäädä ikuiseksi arvoitukseksi. Tietojen hakurumbassa löysin vanhan puhelimeni kontaktien backupit, joita olisi tarvinnut kiihkeästi tammikuussa, kun kännykkäni pimeni vieden kaiken mukanaan :)

Noh, päädyin sitten atk-tukeen henkilökohtaisesti anomaan apua. Nuori mies siellä totesi, että säännöt ovat sellaiset, että hän ei saa auttaa minua vaan minun pitää soittaa puhelinpalveluun, joka ohjautuu jonnekin Ugalabulagaan. Huojentuneena kuulin, että Ugalabugala ei ole enää Intiassa vaan ehkäpä Filippiineillä, joten saatan ehkä pystyä kommunikoimaan puhelinpalvelun kanssa.

Jäin sitten hengailemaan siihen atk-tuen baaritiskille, että nopeasti hoidan tämän jutun kuntoon. Puhelinpalvelu tosiaan puhui aivan ymmärrettävää englantia -huh! Putkeen ei mennyt yksinkertainen homma vaan roikuin puhelimessa kaiken kaikkiaan 1t 30min. 24 numeroisten lukusarjojen naputtelu osoittautui minusta vastapuolen luettelutaidolle liian vaikeaksi ja konekin piti buutata pariin kertaan. Olin välissä jo tarvinnut atk-tuelta virtapistoketta tietokoneelle ja kuulakärkiä hätänutturan kiinnitykseen sekä jakanut (epä)päteviä neuvoja muille asiakkaille. Atk-tuen jamppa kävi välillä naureskelemassa minulle ja välillä pyörittelemässä epäuskoisena päätään.

Kun homma oli vihdoin valmis, tuli atk-nuorimieskin tiskille takaisin päivittelemään, että on se kumma, kun ihan perusjuttu kestää noin kauan. Siinä sitä hetken taivastelimme maailman menoa ja etenkin näitä ulkoistuksia ja sitä että Suomessa toimivan yritysverkopalvelufirman puhelinpalvelu voi olla Ugalabugalassa. Lopuksi keskustelumme eteni näin.

atk-tuki: On muuten aika hidas toi sun koneesi
minä: No älä muuta sano. Tämä on ihan karmea, olisi pitänyt uusia aikaa sitten. Mutta silloin kun saisi tilata uusia koneita, niin ei ehdi ja silloin kun ehtisi tilaamaan ja ottamaan sen käyttöön, niin ei saa tilata.
atk-tuki: Kuulepas, meillä on nyt vähän varastossa aika kivoja kierrätyskoneita. Mitäs jos mä laittaisin sulle sellaisen iltapäiväksi.
minä: ???
atk-tuki: Näistä ei edes laskuteta.

Nyt minulla on sitten uusi kierrätyskone :) Atk-tuki vielä kopioi kaikki minun tiedostonikin.

Tällä hetkellä jumaloin at-tukea, joka tuntee täti-raukkaa ja sen surkeaa konetta kohtaan niin paljon sympatiaa, että oma-aloitteisesti fiksaa homman! Palveluasenne kohdillaan.

Negatiivisesti ajatellen voisi kai sanoa, että elämäni ei liene kovin hohdokasta, kun sympatiaa heruu sekä atk-tuelta että lähiöräkälän asiakkailta ;)

Mutta eipä ajatella negatiivisesti. Arki lähti käyntiin räväkästi ja pieni vaikeus johti parempaan tietokoneeseen.

20 kommenttia:

  1. aika outoa ettet saanut työpaikalta joltain adminilta sitä salasanaa! Minusta tuntuu että entisessä työpaikassa olisin saanut kyllä helposti.
    Mutta hyvä että kävi lopulta hyvin ja sait vielä nopeamman koneen tilalle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä pitää ensin tunnistautua puhelinpalveluun enkä tietenkään löytänyt puhelimestani sitä tunnistautumisappsia. Sen jälkeen aloitetaan koodisarjojen vaihto.

      Mutta hyvin kävi lopulta :)

      Poista
  2. Ärsyttävää kun salasanoja ym pitäisi muistaa kymmeniä, ei tahdo olla muutenkaan aikaa kirjaamiseen ja sellaiseen kun se on pois asukkailta meidän työssä, saati jos joutuu selvitteleen jotain unohtuneita tunnuksia... Mutta onneksi sulla kaikki johti parannuksiin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ärsyttävintä salasanoissa on, että niitä pitää olla kokoajan vaihtelemassa. Työpaikan verkko on erityisen ärsyttävä, kun se ei hyväksy salasanaa, joka liian lähellä edellistä :(

      Poista
  3. Herranjestas, miten hyvää palvelua! Ja mä oon sitä mieltä, että ihan sama, mistä sitä sympatiaa tulee, kunhan tulee. :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin hetken aikaa suu auki siinä tiskillä, kun nuori mies ehdotteli kierrätyskonetta. Oli kyllä palveluasenne kohdallaan!

      Poista
  4. Vastaukset
    1. Heh, en todellakaan kehdannut. Vastapuoli olisi voinut olla minun lapseni.

      Poista
  5. Hih niin mainio postaus ja eläköön atk-tuki <3 Hei ja hyvin lomailit, kun unohtui salasanakin ja oikeastaan siitähän se kaikki lähtikin. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Hyvin lomailin ja täysin irtaannuin työarjesta, kun ss näppärä tietoturvallinen jemma unohtui täysin. Muistan kuinka ennen lomaa laitoin sen työlistan ja salasanan siihen samaan paikkaan, josta helposti löydän ne molemmat :D :D
      Atk-tuki rulez!

      Poista
  6. Hihi, hauskat postaukset. Ihanat tsempit sait. Pystyin hyvin kuvittelemaan tilanteen päässäni :D
    Huippuhyvästä palvelusta tulee aina niin iloinen mieli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Hyvä palvelu ilahduttaa aina ja atk-tuki oli tällä kertaa ihan superhyvä. Arvostan todella korkealla tuollaista oma-aloitteisuutta palvelussa.

      Poista
  7. Mulla työkoneella Password Safe -niminen sovellus. Siihen ensin näpytellään salasana, jonka taakse sitten voi tallentaa kaikkia mahdollisia käyttäjätunnuksia ja salasanoja. Eli ei tarvitse muistaa ulkoa kuin se yksi salasana ja loput löytyy sitten klikkaamalla sieltä sovelluksen takaa. Mulla on sen verran hapero muisti, että toi on kätevä :)

    Pisteet teidän atk-hepulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miehelläni on myös joku ohjelma salasanojen hallinnointiin. Olen kuvitellut, että en tarvitsisi sellaista, mutta ilmeisesti alkaa olla aika tehdä sovellushankinta. Täytyypäs vähän tutkia asiaa :)

      Poista
    2. Tuossa Password Safe -sovelluksessa oli plussaa se, että se on ilmainen ohjelma. Oisin ihan hukassa ilman sitä :)

      Poista
    3. Ooh, ilmainenkin vielä. Kuulostaa siltä, että pitää kokeilla, jos sen saa Macille!

      Poista
  8. Kyllä on salasanan muuttaminen tehty vaikeaksi, eikä ole varmasti kovin halpaakaan soitella maailman toiselle laidalle... Mutta atk-kaveri saa bojot :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se jännä, kun se atk-puhelinpalvelu on milloin missäkin maailman laidalla. Veikkaan, että palveluntarjoaja käyttää alihankkijoita ja kilpailuttaa niitä tasaisin väliajoin ja niinpä palvelu voi olla ihan missä tahansa. Atk-puhelinpalvelulla on kotimainen numero, johon soitamme, niin omalla puhelinlaskullani ei näy että juttelin 1t 30min Filippiineille vaan paikallispuhelu.

      atk-kaveri on saa minulta vuoden asiakaspalvelija-tunnustukset. Ehkä viimeisen 5 vuoden paras :)

      Poista
  9. Pointsit atk-pojulle! Varmaan muistit antaa palautetta heti eli saitte molemmat hyvänmielen päivän :)

    VastaaPoista