Sivut

10. elokuuta 2011

Kuinka tehdä reklamaatio?

Kuvittelin olevani suhteellisen valistunut (joskin kiltti) kuluttaja. Jos saamassani palvelussa tai tuotteessa on jotain vikaa, asiallisesti keskustelen toisen osapuolen kanssa siitä, kuinka tilanne voitaisiin korjata. Kyseiset tilanteet ovat minulle lievästi epämiellyttävän puolella, mutta yleensä olen klaarannut ne.

Tänään olin täysin neuvoton.

Minulle tuli yllättäen vapaa hetki päivään ja sain varattua kampaajan minulle aivan uudesta paikasta. Edellinen hiusmallini oli niskasta eteenpäin pitenevä polkkatukka. Kesän aikana se hurahti ylipitkäksi ja halusin vaihtelua myös malliin.  Poskilla ja melkein silmissä liehuvat hiukset häiritsevät minua päätetyöskentelyssä. Kerroin tämän kampaajalle.

Siinä vaiheessa, kun kampaajalla ei ollut kunnollista visiota, olisi pitänyt hälytyskellot soida. Hän halusi säästää polkkalinjaa, mutta kerrostaa sitä ja rikkoa voimakkaammin. Muistutin siitä, etten halua hiuksia poskilleni samassa määrin kuin nyt. Kampaaja oli jo valmis aloittamaan. Kun kampaaja pääsee föönausvaiheeseen, hän ei saa hiuksia asettumaan. Föönaus kestää ja kestää. Muotoilutuotteita kuluu.

Lopputulos: Minulla oli edelleen polkkatukka, jota oli nyherretty (siis kerrostettu) lyhyemmäksi päältä. Edestä kohti sivuja oli sellainen pata päähän pyöristetty malli. Kerroin kampaajalle, että oikein pidä kampauksesta, koska se on edelleen liikaa poskilla. Malli on vielä raskaampi kuin aikaisempi polkkani. Poskille pyöristetty linja (70-luvun tyyliin) ei sovi kasvoihini lainkaan.

Kampaaja miettii ratkaisua. Sitä ei meinaa löytyä. Sitten hän ehdottaa, että kerrostetaan lisää sivuilta ja ohennetaan. Suostun. En tajua tyhmä pitää silmälaseja päässäni. Nyhertämiseen menee liian kauan.

Loppulopputulos: Minulla on edelleen polkka joka on ohennettu ja nyrhitty sivuilta naurettavan ohueksi. Ohennetut haituvat olevat edelleen poskissa kiinni. Oli selvää, että kyseisellä kampaajalla olivat ideat ja ammattitaito loppu. Lopputulos ei miellytä, se on kaikin tavoin outo ja toiveitteni vastainen.

Mitäs tällaisessa tilanteessa kuuluu tehdä? Yrittää edelleen saada kampaaja pelastamaan tilanne? Pyytää toinen kampaaja? Pyytää esimies paikalle?

Poistuin paikalta. Harmittaa edelleen. Tämä on huonoin leikkaus varmaan 10 vuoteen (en siis ole tolkuttoman tarkka). Kaverin mielipide: "Ei juurikaan huomaa, että olet käynyt kampaajalla muuten kuin noista oudoista sivuista". Miehen mielipide: "Oudohkot sivut, muuten perustylsä".

Pitäisikö minun ottaa yhteyttä kampaamoon? En viitsisi. Pitäisikö vaan kärvistellä ja kasvatella hiuksia ja mennä todellakin johonkin muuhun paikkaan? Miten tällaisen tilanteen hoitaminen on näin hankalaa? Siis kertokaa minulle, kuinka reklamoida hiustenleikkauksesta?

Leikkaus maksoi 51€. Rahalla sain cocktail kahdesta alla olevasta mallista.



13 kommenttia:

  1. Voi ei!
    Repesin kyllä kun yritin kuvitella millainen tukkasi on noiden kahden mallin perusteella :D

    Itse kampaaja-reklamointiin en paljoa osaa sanoa. Itsellä ei ole koskaan ollut asian kanssa ongelmaa, luultavammin siksi, että ne harvat kerrat kun kampaajalla käyn, se ammattilainen on ystäväni pikkusisko. Itse lähtisin kyllä ensin puhumaan kyseiselle tunarille. Sen jälkeen esimiehelle, mikäli kampaajan kanssa ei olisi tullut tulosta.
    Hehän ovat velvollisia joko korjaamaan tilanteen tai antamaan rahat takaisin.

    VastaaPoista
  2. aaaaaaahaaaaaaaaaaahahahah :D

    tunsin kovaa myötätuntoa kuviin asti!!
    muistatko meikäläisen tukkaepisoodin viimeksi!
    I feel juu wuman.

    Minusta on kohtuullista pyytää pelastamaan tilannetta jos vaan rahkeet riittää vaikka arvaa että tulossa on vieläkin kaameampaa kamaa.

    Muuten en osaa oikein sanoa.
    ehkä silloin jos kampaaja ei kuuntele sinua kunnolla/tekee päinvastoin kun halusit voisin ottaa yhteyttä puljuun.

    Laita kännykuva tulemaan HETI!! :D

    VastaaPoista
  3. Noi kuvat ovat hervottomat, kiitos illan kevennyksestä :D

    Itselläni kävi vastaava keväällä ja silloin kärvistelin ja seuraavalla kerralla valitsin varmemman valinnan.

    Kuluttajaneuvonta? Jos on jo kahdesti mokannut, niin ei se kolmas varmaan enää paranna asiaa. Kysy pomoa tai neuvottele alennus tai jotain.

    VastaaPoista
  4. OU NOU!

    Ei varmaan nyt naurata, mutta kyllä mullakin tahaton hörähdys pääsi tätä lukiessa ja noita kuvia katsoessa! :-D

    Mä olisin maailman huonoin reklamoimaan tuollaisesta, kun takaisin en missään nimessä enää menisi. Eli tyytyisin varmaan vaan äänestämään jaloillani, varsinkin jos tukan malli on nyt sellainen ettei siitä oikein voi enempää leikatakaan..

    Katso nyt pari päivää rauhassa ja kokeile erilaisia tapoja laittaa sitä itse. Ehkei se olekaan ihan niin kauhea kun olet pessyt sen ja laittanut oman maun mukaisesti? Hope so!

    VastaaPoista
  5. Mä en nyt tiedä, että kehtaanko lainkaan lähteä sun kanssa mihinkään lähiaikoina, kun olen itse aina niin tiptop!

    Buahhahhah :D

    No ei vaiskaan, itse olisin juurikin niin nössö, että kiittäisin kampaajaa ja sanoisin, että "ihan kiva", maksaisin hampaita kiristellen ja valittaisin kohtaloani kaikille tutuille.

    Kerran yksi kampaaja värjäsi tukkaani neljättä tuntia, kun ei saanut millään toivomaani/toivomaansa tulosta eli ei siis oikein mitään tulosta. Teki mieli sanoa, että pese nyt hyvä ihminen se väri pois, mä haluan käydä pissalla ja lähteä kotiin syömään...

    VastaaPoista
  6. Oooou noou! Mä repesin kyllä myös totaalisesti näiden kahden kuvan cocktail -ajatuksesta. Huh. Jopas mielenkiintoinen kokemus sarallamme. Mä laittaisin ehkä vielä sähköpostia perään ja kyselisin ehkä mitä he ehdottaisivat asialle tehtävän..

    VastaaPoista
  7. Oi voi, onneksi olit laittanut tuon cocktailin, sai edes nauraa. Uskon ettei sinua naurata yhtään, juuri yhtenä päivänä puhuttiin veljeni ex-vaimon kanssa kuinka hänelle tuli miesmäiset hiukset vanhimman poikansa häihin kun kävi eri kampaajalla. Siis opetus, älä vaihda kampaajaa vaan kärsi vaikka liian pitkistä hiuksista ennenkuin pääset vakipaikkaan.Itselläkin kokemusta, onneksi hiukset kasvavat, ehkä tässä tapauksessa kuitenkin hinnan alennus olisi paikallaan:)Tsemppiä:))

    VastaaPoista
  8. Voi kökkö! Nauratti juttu ja kuvat, vaikka säälinkin kohtaloasi. Lopputuloshan oli minulle tuttu ennen kuin nyt luin tämän blogijutun. Nauratti silti.

    No, tosissaan, ei se ihan koko totuus nyt ole noiden kahden kuvan sekoitus, luojan kiitos. Minua huvitti, että eikös minunkin kommenttini ollut jotain samansuuntaista, että "takaa ei huomaa niin paljon, mutta noista sivuista näkee, että on leikattu. Aika paljon ohuemmat kuin ennen". : D

    Ehdotukseni oli, että jos ei ole vakikampaajaa, jolle aina haluaa ehdottomasti mennä, kannattaa käydä tosi taitavalla kampaajalla suunnittelemassa omaan naamaan sopivin malli, ja ottaa leikkaus siihen suuntaan, jos ei omista hiuksista ihan vielä ole lopulliseen malliin (esim. muutos lyhyistä tummista hiuksista vaaleaksi tähkäpääksi ei tapahdu hetkessä, ehkei koskaan). Sitten vain leikkaus leikkaukselta tähtää siihen sopivimpaan malliin.

    Mutta vaatii siis kärsivällisyyttä...

    Pitäisiköhän sun alkaa käyttää pinnejä sivuilla?

    VastaaPoista
  9. Hyvä muistutus siitä, miksi mä kulutan 5 viikon välein puoli päivää kampaajalla käyntiin...

    Viime joulukuussa vakiokampaajani vaihtoi työpaikkaa. Sitä ennen matka kampaajalle oli 5 minuuttia. Päätin kuitenkin pysyä uskollisena kampaajalleni ja käyttää matkaan kampaajalle tunnin per suunta...

    Onneksi, sillä minun ei tarvitse sanoa kuin lause ja homma hoituu jopa paremmin kuin haluan.

    Ennen kuin löysin tämän mahtavan kampaajan, en oikeastaan koskaan ollut ihan tyytyväinen. En osannut reklamoida muutoin kuin varaamalla ajan toiselle kampaajalle samassa paikassa tai vaihtamalla paikkaa...koska mitään ihan toivotonta katastrofia en ole joutunut kokemaan.

    Joten kai tässä voi todeta ihan julkisesti: Kiitos Ansku viimeisestä neljästä vuodesta! (Vaikka tuskin hän tähän blogiin eksyy.)

    VastaaPoista
  10. Joutunen toteamaan, että äänestän jaloillani. Vaihtoehdot ovat: kasvattelen tai sitten vetäistään korvat esille ja oikeastaan lyhyeksi. En ole ihan varma, että haluanko kenenkään kyseisestä kampaamosta leikkaavan hiuksiani lyhyeksi.

    Koska vanha luottokampaajani on edelleen hoitovapaalla, olen kokeillut muita kampaamoita. Kaksi edellistä kampaamoa ovat olleet ihan ok.

    Reklamaatiohommiin pääsen joka tapauksessa. Noin 4 jalassani olleista kengistä on sauma ratkennut. Vähän on nyt kuluttajarintamalla kevyttä vastatuulta.

    VastaaPoista
  11. Minäkään en osaa reklamoida kampaajalla, enkä välttämättä kyllä halua enää saman kampaajan yrittävän korjata tekosiaan...

    Hiuscocktailisi kuvat kyllä naurattivat, toivottavasti tulos ei nyt ihan noin paha ole.

    Oma hiuskatastrofini oli pari vuotta sitten. Kampaajana oli pienikokoinen thainainen, joka ei kunnolla nähnyt päälaelleni vaikka tuoli olikin alimmassa asennossa. Kerroin haluavani peittää tyvikasvuni (punainen hiusväri) ja samalla leikata hiuksia vähän lyhyemmäksi, kuitenkin niin että saisin ne vielä ponnarille.

    Laitettiin väri päähän ja sitten hän alkoi leikkaamaan, isohkoja hiustukkoja putoili maahan. Kysyin "saahan tämän nyt vielä varmasti ponnarille?" "No ei sitä kyllä varmaan saa." No minkäs teet, tukka on jo leikattu. Leikkaus oli toispuoleinen joten hänen piti lyhentää toiselta puolelta vielä lisää. Tukka lyhenikin sitten ihan kunnolla.

    Uusi ylläri tuli kun rupesimme katsomaan väriä, tyvivärjäys oli nimittäin ihan eri sävyä kuin muu tukkani. Kuparia latvoissa, tumman violettia juurissa. Hän kun ei nähnyt päälaelleni, niin ei ollut huomannut värin olevan niin erilainen. "Peset sitä vaan nyt monta kertaa, niin kyllä se haalistuu nopeasti."

    Maksoin ja lähdin järkyttyneenä pesemään tukkaa. Kyllä siitä parissa kuukaudessa ihan hyvä tuli.

    VastaaPoista
  12. Norkku: olipas tuo huonon onnen kampaamoreissu! Itse olisin ehkä vaatinut uutta väriä tyveen tuollaisessa tilanteessa. Jos kampaaja olisi siinä tilanteessa sanonut, että kyllä se parin pesun jälkeen tasoittuu, voi olla että olisin päätynyt liottamaan hiuksiani :)

    Mulla kerran kävi niin, että kampaajan laittama väri ei pysynyt päässä. Suihkussa käydessä valui vaan tummanruskeaa vettä. Siitä kyllä reklamoin. Ja tapaan jolla kampaajani hoiti asian päättyi se asiakkuus.

    VastaaPoista
  13. Hei vaan, Rva Kepponen!
    Kiitos mainiosta blogistasi. Eksyin jostain sivuillesi ja meinasin pudota tuoliltani luettuani kampaamokäynnistäsi. Tuli elävästi mieleen ystävättäreni, joka oli myöskin uskaltautunut uudelle kampaajalle... Hänelle sattui elämäänsä kyllästynyt kampaaja, joka oli ottanut sakset käteensä ja alkanut leikata jo ennen kuin ystäväni oli saanut suutansa auki toiveistaan kertoakseen. Tähän tapaukseen liittyi myös värjäys...
    Onneksi lopputulos ei ollut aivan järkyttävä, mutta aiheutti kyllä ylimääräisiä sydämenlyöntejä ystävälleni.

    Kampaajan tekemisistä reklamointi on kyllä jotenkin ihmeen hankalaa. Jos joku tavara on viallinen, niin siitä voi kyllä valittaa, mutta on jotenkin vaikeaa sanoa toiselle, että sä et nyt ihan selvästi osaa tätä sun hommaasi.

    Nyt on jo kulunut sen verran aikaa tuosta kampaamokäynnistäsi, että tilanteesi on varmaan jo korjaantunut, tavalla tai toisella. Parasta kai kuitenkin on kertoa suoraan kampaajalle, että tulos ei miellytä ja jos hän ei ota asiaa tosissaan, niin sitten esimiehelle jos sellainen on. Viime kädessä voimme onneksi äänestää jaloillamme ja vaihtaa paikkaa.

    Oma luottokampaajani on jäämässä äitiyslomalle ja hänen "sijaisensa" on juuri jäänyt äitiyslomalle, joten kauhulla tässä ajattelen, että miten minun kuontalolleni sitten käy....

    VastaaPoista